نسخه چاپی

ایران چه سندی به بازرسان آژانس داده است ؟

قبل از ورود كارشنایسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خبرگزاریهای غربی خبری را منتشر كردند كه نشان می داد ایران سندی درباره چاشنی های انفجاری و استفاده از آنها در صنعت هسته ای به رییس بازرسان آژانس ارائه داده است .

به گزارش سراج24 ، تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان نیمه شب گذشته وارد تهران شدند.اما قبل از ورودشان خبرگزاریهای غربی خبری را منتشر کردند که نشان می داد ایران سندی درباره چاشنی های انفجاری و استفاده از آنها در صنعت هسته ای به رییس بازرسان آژانس ارائه داده است .
تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو» رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس در چارچوب توافق 7 ماده‌ای ایران و آژانس و به منظور بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان امروز در سازمان انرژی اتمی با مسئولان پادمان این سازمان به گفت‌وگو خواهند نشست و روز سه‌شنبه نیز از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می‌کنند.
خبر ورود این بازرسان اما با خبر ارائه اطلاعات ایران به آژانس همراه شد .

بر اساس توافق هسته ای ژنو که حدود 4 ماه پیش با آمریکا و سایر کشورهای عضو گروه 1+5 توافق شد، ایران باید درباره ابعاد برنامه های نظامی و هسته ای خود در سال 2003 نیز به آژانس اطلاعات ارائه کند . با این حال ایران بارها اعلام کرده است که هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است . بعد از توافق اما ایران اعلام کرده است که برخی اطلاعات را راجع به مواردی که هم می تواند رد فعالیت های صلح آمیز مورد استفاده قرارگیرد و هم ممکن است مصرف نظامی داشته باشد به آژانس ارائه کند.

چاشنی های انفجار در صنعت هسته ای نیز یکی از همین موارد است و ایران اعلام کرده است که اطلاعات خود د باره چگونگی استفاده از این چاشنی ها را در اختیار آژانس قرار داده است . این گزارش با این حاال به شدت مورد توجه رسانه های غربی واقع شده است چرا که بازرسان آژانس بعد از بررسی گزارش می توانند اعلام کنند آیا ایران هیچ گاه از این چاشنی ها برای مصارف غیر صلح آمیز استفاده کرده است یا نه .

ایران البته این اقدام را در راستای برنامه کاری توافق شده در ژنو که شامل 7 مرحله اقدامات ایران و ایالات متحده و اروپا است انجام داده است . به همین دلیل روز گذشته رسانه های غربی اعلام کردند که دو طرف خوشبین هستند توافق نهایی در این زمینه نیز حاصل شود .

۱۳۹۳/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...