نسخه چاپی

راهبردهای كلان و برنامه هسته‌ای ایران

عکس خبري -راهبردهاي کلان و برنامه هسته‌اي  ايران

با بررسی راهبردهای جهانی طرفداران آیت‌‌الله خمینی می‌توان درك كرد كه حكومت ایران راهبرد هسته‌ای كلان‌تر دارد كه صرفاً به دستیابی به تسلیحات كشتارجمعی ختم نمی‌شود.

 گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی العربیه انگلیسی 5 می(15 اردیبهشت) در مقاله‌ای به راهبردهای کلان و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: با بررسی راهبردهای جهانی طرفداران آیت‌‌الله خمینی می‌توان درک کرد که حکومت ایران راهبرد هسته‌ای کلان‌تر دارد که صرفاً به دستیابی به تسلیحات کشتارجمعی ختم نمی‌شود. طی چند سال گذشته، آمریکا و متحدان غربی آن بر بخش آشکار رفتارهای ایران تمرکز کرده‌اند و بخش عظیم‌تر آن را در چند دهه اخیر ندیده‌اند. از زمان امضای توافق‌نامه هسته‌ای ایران که پاییز سال گذشته به امضا رسید، آمریکا به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی برنامه راهبردی ایران را تا حدی متوقف و یا حداقل کند کرده است؛ اما واقعیت به‌گونه‌ای دیگر است. حکومت ایران، راهبردی کلان‌تر را برای رسیدن به سطحی از قدرت هسته‌ای مسلحانه دنبال می‌کند و احتمالاً یکی از سیاست‌های راهبردی این کشور، گمراه‌سازی جامعه بین‌المللی به‌ویژه آمریکا به‌منظور تبدیل غیرقابل بازگشت خود به قدرتی هسته‌ای است.

در ادامه مقاله آمده است: راهبرد ایران دولایه بوده است و طی چند دهه ویژگی‌های خود را حفظ کرده و طی سال‌ها و ماه‌های گذشته با دشواری اجرا شده است. نخست، حکومت ایران برای ایجاد فضای تدافعی بر سر تسلیحات راهبردی هسته‌ای تلاش می‌کند و دوم، برای سرکوب مخالفت‌های داخلی با سیاست‌های رژیم نیز تلاش می‌کند. سیاست خارجی ایران ساختاری پیچیده دارد: حمایت از تروریسم، به‌کارگیری منابع مالی، بهره‌برداری از ضعف غرب و در عین حال، گسترش نفوذ در منطقه. با گذشت زمان که مصونیت ایران ارتقا یابد، بیشتر اقدامات آمریکا و متحدانش بی‌فایده خواهد بود. حکومت ایران سال‌ها پیش، این موضوع را به‌خوبی می‌دانست که در صورت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، مطمئناً با اقدام نظامی غرب یا اسرائیل رو‌به‌رو خواهند شد. آن‌ها نمی‌توانستند این منطق راهبردی را طی این چند دهه، دست‌کم از زمان پایان جنگ ایران و عراق نادیده بگیرند. مسئله آن‌ها دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نبود، بلکه چگونگی بازدارندگی در برابر اقدام نظامی دشمنان علیه توان هسته‌ای مدنظر قرار داشت. ایران توانمندی‌های ژئوپلیتیک یا اقتصادی یا جایگاه بین‌المللی هند و پاکستان را برای تولید تعداد زیادی تسلیحات هسته‌ای و آزمایش آن نداشت.

در پایان مقاله آمده است: به‌طور کلی، جمهوری اسلامی در آستانه ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار دارد. متأسفانه موضع‌گیری‌های غرب در برابر ایران تنها به تقویت توانمندی‌ها و بازدارندگی ایران کمک کرده است: تحریم‌ها مؤثر بود، اما محدود بود و مداخله‌های ایران در منطقه متوقف نشد. بدتر از همه اینکه توافق‌نامه هسته‌ای با آمریکا زمان و انرژی لازم را به رگ‌های حکومت ایران تزریق کرد.

 تحلیل‌:
این پایگاه اینترنتی وابسته به شاهزادگان سعودی برای اینکه خطر هسته‌ای ایران را جدی‌تر به غربی‌ها نشان دهد، در حالی از راهبرد کلان هسته‌ای ایران(!) و سرکوب ادعایی داخلی در ایران یاد می‌کند که گویا این پایگاه به یکی از دموکرات‌ترین و مردمی‌ترین حکومت‌ها وابسته است! البته این اظهارات خشمگینانه به قدرت روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه و افول حکومت مستبد سعودی برمی‌گردد وگرنه ایران بارها اعلام کرده که موضوع هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را تأیید می‌کند.

۱۳۹۳/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...