نسخه چاپی

وزیر بهداشت:

سزارین در كشور كاهش می‌یابد

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه پرداخت هزینه‌های زایمان طبیعی از سوی دولت پرداخت می‌شود و تعرفه‌های آن نیز از ۱۵ اردیبهشت ۴ برابر شده است، از كاهش سزارین در كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز ماما با اشاره به اینکه پرداخت هزینه‌های زایمان طبیعی از سوی دولت پرداخت می‌شود و تعرفه‌های آن نیز از ۱۵ اردیبهشت ۴ برابر شده است، از کاهش سزارین در کشور خبر داد و اظهار داشت: تولد یکی از باشکوه‌ترین لحظات زندگی است. قدمت رشته مامایی به قدمت عمر بشر باز می‌گردد و به این ترتیب یکی از کهن‌ترین رشته‌های پزشکی است.

وی از تدوین بسته‌های خدمتی متفاوت در حوزه مامایی خبر داد و گفت: بسته‌های خدمتی برای نوزادان در زمینه رشد و پایش رشد کودک، ترویج تغذیه با شیر مادر، خدمات دوره بلوغ،ُ یائسگی و ... از جمله این بسته‌های خدمتی است. البته باعث تاسف است که به دلیل کاهش رشد جمعیت، فرصت‌های کافی در اختیار ماماها جهت خدمت رسانی پیدا نکرد.

هاشمی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد جمعیت یک واقعیت است نه توهم، افزود: مردم باید باور کنند که درباره رشد جمعیت به شرایط مخاطره آمیز رسیده‌ایم و باید به این موضوع توجه جدی شود. ارتقای دانش ماماها می‌تواند در سلامت مادران و کاهش مرگ و میر نوزادان بسیار موثر باشد.

وزیر بهداشت، موفقیت کشور در ارتقای شاخص‌های سلامت در سه دهه گذشته را یادآور شد و گفت: امیدواریم در زمینه بهداشتی بتوانیم در این دولت و همچنین سال‌های پس از آن به رتبه برتر در منطقه دست یابیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه امروز ۱۵ اردیبهشت فاز نخست طرح تحول نظام سلامت به اجرا درآمده است، گفت: امروز روز مبارکی برای سلامت است و در عین حال شرایطی سخت برای همکارانم خواهد بود چرا که توقع در جامعه ایجاد شده است. مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها طبق قانون باید اجرا می‌شد و دولت مصمم به اجرای آن بود. اما اجرای این قانون به نوعی به حوزه سلامت گره زده شد. البته فرصت طلبی ما نیز در این زمینه بی تاثیر نبود چرا که به دلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و همچنین قول‌های رئیس جمهور و مشکلات مردم در این حوزه باید بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران و ساختارها را اصلاح می‌کردیم.

وزیر بهداشت افزود: فکر نمی‌کردیم تا این حد همه چیز به بحث سلامت گره بخورد. اکنون تمام انتظارات متوجه ماست و این موضوع به نوعی نگرانی ایجاد می‌کند. توقع‌مان آن است که مردم صبوری کنند، کادر درمانی بیمارستان‌ها نیز همراهی کنند و رسانه‌ها نیز حوصله به خرج دهند. امیدواریم همه کمک کنند تا قدم نخست در اجرای طرح تحول سلامت به خوبی برداشته شود.

ماماهای زیادی در کشور تربیت می‌شوند بدون آنکه زایمان طبیعی را ببینند

وی ترویج زایمان طبیعی را یکی از بسته‌های طرح تحول سلامت خواند و گفت: در این بخش مشکل زیادی داریم و این بسته صرفاً برای کاهش شیوع سزارین پیشنهاد نشده است. بلکه ماماهای زیادی در کشور تربیت می‌شوند بدون آنکه زایمان طبیعی را ببینند. بسیاری از بخش‌های زایمانی بیمارستانها تعطیل شده‌اند. شاید جداشدن مامایی از بالین، یکی از علل این موضوع باشد. تعرفه‌های ناعادلانه نیز به نوعی نیاز القایی و فرهنگ غلط در جامعه ایجاد کرده است. به طوری که مردم تصور می‌کنند سزارین بهترین روش زایمان است و زایمان طبیعی مترادف است با درد و رنج.

بیش از ۷۰ درصد زایمان‌ها به روش سزارین

هاشمی با بیان اینکه امروز بیش از ۷۰ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود، خطاب به ماماها گفت: خواهشم آن است که با مردم صحبت کنید. چرا که بیشترین آسیب زایمان سزارین متوجه مادر و نوزاد است. هرچند که تغییر این فرهنگ کار راحتی نیست اما ماماها باید در این زمینه تلاش کنند. البته امکانات نیز باید در بیمارستان‌ها فراهم شود.

ارتقای سه تا چهار برابری تعرفه‌های زایمان طبیعی

وزیر بهداشت تاکید کرد: پرداخت هزینه‌های زایمان طبیعی از سوی دولت و ارتقای سه تا چهار برابری تعرفه‌های مربوطه از امروز اتفاق می‌افتد. البته در این میان باید رابطه مناسبی نیز میان متخصصان زنان و ماماها وجود داشته باشد. امیدوارم این بسته به خوبی در سراسر کشور اجرایی شود.

هاشمی افزود: علاوه بر این قرار است از امروز مردم هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی بیشتر از ۱۰ درصد پرداختی نداشته باشند. امیدواریم تا یکی دو ماه آینده متناسب با زیرساخت‌های بیمارستانی و دانشگاهی به تدریج مواردی که بیماران برای تهیه ملزوماتشان به خارج از بیمارستان فرستاده می‌شدند کاهش یابد.

توسعه امداد هوایی

وی در ادامه از بسته‌های حمایتی برای گروه‌های پزشکی به ویژه افزایش ماندگاری پزشکان در نقاط محروم خبر داد و گفت: حمایت بیشتر از بیماران صعب العلاج، توسعه امداد هوایی و ... از دیگر اقداماتی است که دولت با وجود تمام گرفتاری‌هایش بنا دارد در حوزه سلامت هزینه کند.

هاشمی با اشاره به عدم استقبال مردم از انصراف برای دریافت یارانه نقدی و صرف آن در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: با این وجود دولت خود را ملزم دانست تا منابع لازم برای تحول در نظام سلامت را تامین کند. این طرح تحول متعلق به یک وزارتخانه یا دولت نیست بلکه به کل نظام مربوط می‌شود و همه باید در جهت اجرای آن کمک کنند.

به گزارش تسنیم، در مراسم بزرگداشت روز ماما، با حضور وزیر بهداشت از ماماهای برگزیده تقدیر به عمل آمد.

۱۳۹۳/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...