نسخه چاپی

حضرت زهرا(س)؛ الگوي كامل عفاف و حجاب

توصیه مقام معظم رهبری به مداحان در باره تاثیرگذاری مضاعف

عکس خبري -توصيه مقام معظم رهبري به مداحان در باره تاثيرگذاري مضاعف

ایشان كار جامعه مداحان را بیان حقیقت با استفاده از صدای خوش، آهنگ زیبا، در قالب شعر دانستند و تصریح كردند: استفاده از تركیب چند هنر، تأثیر مضاعفی در ذهن مخاطب می گذارد لذا احتیاج به فكر و آموزش دارد.

به گزارش نما و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بانوی حیا و پاکدامنی،‌حسینیه امام خمینی، سیراب از فضائل و مناقب کوثر نبوی شد.

در این مراسم معنوی، تعدادی از مداحان اهل بیت علیهم السلام سروده هایی در بیان شأن و عظمت دخت گرامی پیامبر اکرم، و نیز ذریّه ایشان حضرت امام خمینی (ره) قرائت کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک روز تاریخی و فراموش نشدنی ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت تقارن این روز با تولد امام خمینی (ره)، ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا را الگوی جامعی از فضائل معرفی و خاطرنشان کردند:‌ نام گذاری امروز به نام روز زن، درسهای جاودانه ای برای همه خصوصاً بانوان و زنان کشور اسلامی ما دارد تا با آراستن خود به زیور تقوا، عفاف، دانش، شجاعت، ایستادگی، تربیت صحیح فرزند، و اهمیت دادن به خانواده، در راه و مسیر حضرت زهرا (س) حرکت کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه ذهن و کلام انسانی از بیان تمام فضیلت، درخشندگی، کبریاء و عظمت دخت گرامی پیامبر قاصر و عاجز است، افزودند: با این وجود، کلام و زندگی آن بانوی بزرگوار و ائمه اطهار، از دسترس انسان خارج نیست بلکه بر خلاف الگوهایِ دروغینِ دنیایِ مادی، ائمه اطهار(ع)، مسیر و جهتِ صحیح حرکت و زندگی انسانها را نشان داده اند و خود بر قله این کمالات ایستاده اند و انسان را نیز دعوت به پیمودن این مسیر کرده اند.

ایشان همه جامعه خصوصاً بانوان را به پیمودن راه فضیلت های معنوی ائمه اطهار دعوت کردند و با مروری بر سوابق تاریخی حضور زنان در عرصه های مختلف مبارزه از زمان مشروطه تا پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی خاطرنشان کردند: این حضور مؤثر نشان می دهد زنان با حجاب کامل می توانند در این عرصه ها حضور یابند و باشجاعت به وظیفه خود عمل کنند که نمونه عینی آن، مادران بزرگوار شهدا هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف اشاره کردند و افزودند:‌ انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهرِ خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، حجاب را موجب شخصیت زن و عاملی برای وقار و متانت او دانستند و تصریح کردند: ‌عفاف بانوان باعث افتخار، ارزش‌گذاری و سنگین شدن آبرو و احترام زن در جامعه می شود به همین دلیل باید از اسلام به خاطر توجه به مسئله حجاب تشکر کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شناخت و معرفت اهل بیت را نعمت بزرگ خداوند دانستند و خاطرنشان کردند: ستایشگری فضائل اهل بیت (ع) در قالب شعر و نثر نعمت دیگری است که مداحان باید قدر آن را بدانند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه معرفی فضایل معنوی اهل بیت، الگوسازی در جامعه است افزودند: اگر این حرکت با نیت خدایی و خالصانه در جامعه انجام شود کار متعالی و اثر گذاری خواهد بود به همین دلیل مداح باید ببیند بیان کدام منقبت و فضیلت موجب هدایت مخاطب و خضوع و خشوع دل مستمع در برابر خداوند می شود و او را برای حرکت در مسیر اهل بیت تشویق می کند.

ایشان کار جامعه مداحان را بیان حقیقت با استفاده از صدای خوش، آهنگ زیبا، در قالب شعر دانستند و تصریح کردند: استفاده از ترکیب چند هنر، تأثیر مضاعفی در ذهن مخاطب می گذارد لذا احتیاج به فکر و آموزش دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سطح بالای فهم، معرفت، بلوغ فکری، آگاهی و بصیرت آحاد جامعه خاطرنشان کردند: امروز توانایی های ایران اسلامی در عرصه های مختلف در جهان سراسر مادی می درخشد و مثل خورشید نورافشانی می کند و مداحان نیز باید با توجه به چنین فضایی، به مخاطب خود مطلب و شعر ارائه کند.

۱۳۹۱/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...