نسخه چاپی

مذاكرات‌به‌نتیجه‌برسد،به۸۸بازمی‌گردیم

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینكه به فرض محال اگر مذاكرات به نتیجه برسد، تازه ما به اول سال ۸۸ می‌رسیم، گفت:‌ بعد از توافق‌نامه ژنو در ۵ ماه اخیر، ما ۴ بار تحریم و ۱۸ بار تهدید جدی به حمله نظامی شدیم.

مهراد بذرپاش در نشست تحلیل و بررسی مسائل سیاسی که از سوی تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ما ناچار هستیم با دنیا ارتباط داشته باشیم اما 2 آفت به دولت بر می‌گردد و اینکه بیشتر از همه در این میان دولت متضرر می‌شود و در درجه نخست خیلی از مشکلات را به تحریم‌ها گره زدیم که این مسئله سبب می‌شود حساب‌کشی از مدیران عملیاتی دشوار شده و دستگاه‌های نظارتی و مدیران بالاتر نتوانند از مدیران حساب‌کشی کنند و در این صورت سیستم اجرایی کشور می‌ایستد و آدم‌های فاسد به کارهای فساد کارانه خود می‌پردازند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: در علم جامعه شناسی، قاعده توقع و انتظار وجود دارد، همان‌قدر که دولت باید برای مردم کار کند، به همان میزان باید انتظارات را مدیریت کند، وقتی دولت مذاکرات را با خارج گره می‌زند و معتقد است که تجربه بعد از 88 را داریم، به خاطر ضعف ساختار انتقال مذاکرات به کشور بازهم توقعات مردم را برآورده نمی‌شود.

نفی بیش از حد گذشته به ضرر دولت است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نفی بیش از حد گذشته به ضرر دولت است، تصریح کرد: ما در شرایطی قرار داریم و دولتی بر سرکار است که 2 نقیصه بزرگ دارد، دولت به طور تقریبی در حوزه گفتمان تهی است و مبنای گفتمان خاصی ندارد و در چهارچوب انقلاب پیش نمی‌رود و گفتمان آن بر پایه اصلاح‌طلبی پایه‌گذاری شده و شعار اعتدال آن محقق نشده و چون تهی است مقام اقدام عمل و برنامه ارجاعات زیاد می‌شود و به تناقض می‌رسد.

وی با اشاره به تناقض‌های دولت یازدهم افزود: یکی از دلایلی که توسط رئیس جمهور مطرح شده، تبدیل سازمان مدیریت به معاونت برنامه‌ریزی است که مشکلات اساسی اقتصاد را ناشی از آن می‌داند و می‌گوید که این سازمان باید تغییر یابد، 8 ماه از دولت گذشته اما این سازمان احیا نشده است، در مجلس نیز این طرح آورده شد و شورای نگهبان به دلیل تناقض با وظایف دولت آن را رد کرد.

حرف‌های روحانی قبل و بعد از انتخابات متناقض است

بذرپاش بیان کرد: در حرف‌هائی که بعد از انتخابات و زمان آن توسط دولت زده شده، تناقض وجود دارد، یک روز توزیع یارانه، گداپروری مطرح می‌شود و یک روز دیگر کاری عقب مانده که در زمان جنگ جهانی انجام می‌شود، مطرح است و به این توزیع سبد کالا کاری مترقی می‌کند، اگر با هدف کنترل تورم این کالا از خارج وارد شده که به تولید داخل ضربه وارد و باعث بیکاری و افزایش تورم می‌شود که بر اساس اطلاعات نیمی از این کالا وارداتی بوده است.

وی تصریح کرد: دولت می‌گوید که تورم ناشی از بی‌کفایتی دولت قبلی بوده اما این سئوال مطرح می‌شود که قیمت ارز به دلیل تحریم از ارز 1226 تومان به 3 هزار تومان رسید که ناشی از شوک ارزی است، اما چرا برنامه دولت برای آوردن ارز به قیمت خاص است؟ سیاسی برخورد کردن با هر پدیده‌ای سبب این تغییرات شده است، اخیرا به رسانه‌ها اعلام شده که آمار رسمی کشور را زیر سوال نبرند اما کشور و مردم ایران همان مردم سال 88 هستند، اگر آن زمان آمار دروغ گفته می‌شود، آیا آمار الان درست است؟

حل مشکلات را به مذاکره با خارج و توافق ژنو گره زدیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل کلی سیاست‌های خارجی اظهار کرد: ما حل مشکلات را به مذاکره با خارج و توافق ژنو گره زدیم، اما بحث ما بحث مذاکره خوب است نه خود مذاکره، خیلی‌ها صدای ملت ایران را نمی‌شنوند و جوانان ما فکر می‌کنند که در آمریکا تکنولوژی به پیشرفته‌ترین حال خود رسیده، ما در مذاکره شرکت کردیم که با خودمان اتمام حجت شود و کف خاصیت این حرکت این است.

وی افزود: اگر با فرض مذاکرات برد برد وارد شویم، اولش شکست خورده‌ایم و در آخر قضیه ژنو یک پیش می‌آید، فرض دوم آن است که اگر ما فکر کنیم که آمریکا کدخدا است و از آن بترسیم، اتفاق بدی می‌افتد.

بذرپاش با بیان این‌که بعضی فکر می‌کنند که صنعت هسته‌ای هزینه‌بر است و باید بی‌خیال آن می‌شدیم، تصریح کرد: باید مشخص شود که آیا ما صنعت هسته‌ای را می‌خواهیم یا خیر، آمریکا هزار میلیارد دلار برای 18 سال روی صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده است.

نباید اجازه دهیم در قرارداد ژنو سر مردم ایران کلاه رود

وی با بیان این‌که آیا مشکل ما با آمریکا مربوط به گذشته است؟ خاطرنشان کرد: اگر ما فکر می‌کنیم که مشکل ما با آمریکا مربوط به گذشته است نباید انتظار برد را داشته باشیم زیرا در طول تاریخ قراردادهائی به نام مردم بسته می‌شود اما سر ملت ایران کلاه زیاد رفته که باید در مذاکرات ژنو محفوظات ملت ایران جدی گرفته شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ما با آمریکا گفت: ما در طول تاریخ هزینه‌های زیادی را دادیم، از 23 هزار نوجوان شهید در دوران جنگ تحمیلی و ترور دانشمندان را که بگذریم، مشکل ما با آمریکا مربوط به امروز است، آنهائی که ادعای دیپلماسی می‌کنند باید بدانند که ما 3 نسل تحریم داشتیم که در دوران دولت هاشمی نسل نخست تحریم را تجربه کردیم.

وی بیان کرد: نسل دوم تحریم جامع ایران در دولت خاتمی اتفاق افتاد و نسل سوم نیز در دولت احمدی‌نژاد، که دلیل آن هم این است که ما از سال 82 مذاکرات را با تروکیای غرب، آلمان، انگلیس و فرانسه که به گروه 3+3 که بعدها به گروه 5+1 تبدیل شد، شروع کردیم و این نشست سعد آباد بود که در کاخ سعدآباد رخ داد، آلمان، فرانسه و انگلیس با روحانی جلسه داشتند و تهدید کردند که پرونده هسته‌ای ایران را به سازمان ملل می‌فرستند و خواستار تعطیلی موقت شدند که خاتمی آن را نپذیرفت اما در نهایت تاسیسات پلمپ شد.

بذرپاش افزود: در آن زمان تعداد سانتیفیوژها 200 تا 300 بود که بعد از پلمپ، بوش پسر ما تهدید به حمله نظامی کرد و در سال 83 قطعنامه‌ای توسط شورای امنیت را به بهانه حقوق بشر در ایران به جریان درآمد، آن نیز گذشت، در دولت بعد ودر سال 87 مسئول تیم مذاکره کننده به ایران آمد و پیشنهاد فریز تو فریز را مطرح کرد و خواستار کم کردن میزان درصد غنی‌سازی شد تا آنها تحریم‌ها را بردارند.

وی بیان کرد: در سال 88 و در جریان اتفاقاتی که بعد از انتخابات نباید می‌افتاد، رئیس جمهور آمریکا ایران را فاقد صلاحیت برای مذاکره اعلام کرد و مقامات آمریکائی گستاخانه گفتند که باید در این زمان که مردم در خیابان‌ها هستند، تحریم را بیشتر کنیم و فشار را بر معیشت مردم بیاوریم تا نظام متلاشی شود، بعد از آن بر اساس قطعنامه 1929 که در شورای امنیت منعقد شده بود، دستورات اجرائی برای تحریم علیه ایران داده شد.

گناه فتنه‌گران سال 88 فراموش نشدنی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گناه فتنه‌گران سال 88 فراموش نشدنی است، خاطرنشان کرد: این گناه فراموش نشدنی است زیرا بحث بر سر موسوی یا احمدی‌نژاد نبود بلکه دعوا بر سر معیشت و عقب‌ افتادگی کشور بود، بسیاری از فتنه‌گران اطلاعات شرکت‌های مردم را فروختند، حکم آدم‌هائی که معیشت مردم را فروختن چیست؟ ما هر کجا با فراموشی از یک واقعه تاریخی گذشتیم از همان بارها گزیده شدیم، خیانت فتنه‌گران هیچ‌گاه از یاد کشور نمی‌رود.

مذاکرات به نتیجه برسد، به سال 88 باز می گردیم

وی با بیان اینکه به فرض محال اگر مذاکرات به نتیجه برسد، تازه ما به اول سال 88 می‌رسیم، اظهار کرد: مشکل ما با آمریکا بعد از مذاکرات ژنو است و در آذرماه توافقی کردیم که فارغ از مشکلاتی که به وجود آمد، مبلغ 4.2 میلیارد دلار از 16 میلیارد دلاری فروش نفت، نصیب بانک مرکزی نشده است و ریالی آزاد نشد، بعد از توافق ژنو بنیاد علوی با ارزش 45 میلیارد دلار بلوکه شد که 300 میلیون دلار بالاتر از توافق ژنو، دارائی‌های ایران بلوکه شده است که هنوز ریال به بانک مرکزی نرسیده است.

بذرپاش بیان کرد: بعد از توافق‌نامه ژنو در 5 ماه اخیر، ما 4 بار تحریم شدیم، تحریم‌های 13 حقیقی و حقوقی، 15 حقیقی و حقوقی، 17 حقیقی و حقوقی و 24 حقیقی و حقوقی؛ همچنین 18 بار تهدید جدی به حمله نظامی شدیم، ‌هنوز به کشورهای غربی اجازه ورود به ایران برای سرما‌یه‌گذاری نداده‌اند و پارلمان اروپا برای دومین بار بیانه‌ای صادر کرد که انتخابات دولت روحانی را نیز زیرسئوال برد.

مخالف مذاکره بد هستیم نه نفس مذاکره

وی با بیان این‌که مشکل ما با آمریکا مربوط به امروز است، افزود: ما مخالف مذاکره نیستیم؛ ما مخالف مذاکره بد هستیم زیرا سرنوشت مملکت و آیندگان در آن رقم می‌خورد، وقتی ما توافق را اجرا کردیم، آمانو گزارش داد و از اجرای این توافقان ابراز شگفتی کرد و خاویر سولانا گفت که تعجب می‌کند که ایران این همه امتیاز داده و جان کری نیز گفته بود، اتحادیه اروپا این امضا را غیرقابل باور می‌دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت امورخارجه باید به طور رسمی اطلاعیه‌ای از میزان توافقات انجام شده صادر کند، افزود: هنر جمهوری اسلامی این است که با تمام فشارهائی که بر آن وارد شده، یک وجب از خاک آن کم نشده است.

حق غنی‌سازی ایران در توافق ژنو به رسمیت شناخته نشده است

وی تصریح کرد: در توافق ژنو فارغ از گزارشات آمانو، حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده و اشتباه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری نامه دادند که ما حق غنی‌سازی را ثابت کردیم، دستیابی به روش غنی‌سازی اورانیم حق مسلم ما است و اگر ما شعار می‌دهیم که انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است، منظور نطنز نیست، طرف غربی خود می‌گوید که ما این حق را نداده‌ایم اما تیم مذاکره کننده می‌گوید که ما حق را ثابت کردیم، سوال اینجا است که اگر ما این حق را داشتیم، چرا تحریم شدیم؟

بذرپاش گفت: در توافق ژنو ما بازرسی‌هائی که 60 ، 70 درصد پروتکل الحاقی را پذیرفتیم که این بازرسی‌های محدود کننده برای ما می‌گذارند، اصلی‌ترین استراتژی ما عادی کردن پرونده هسته‌ای ایران بود که با این پذیرش پرونده باز می‌ماند، یکی از شایستگی‌های هسته‌ای امنیتی بودن آن است این در حالی است که در حال حاضر ما باید اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ آیا دیگر شرکتی حاضر به همکاری با ما می‌شود؟

وی با اشاره به میزان داده‌ها و ستانده‌های توافقات ژنو تصریح کرد: قرار بود که 2 درصد تحریم‌ها برداشته شود البته اصل تحریم‌ها مربوط به یک میلیون بشکه نفت و پول بود که در مذاکرات از آن صحبتی مطرح نشد، ما 20 درصد از خق غنی‌سازی را داریم و اگر بگوئیم که میزان داده‌ها و ستانده‌ها آنقدر بهت‌آور شده که نسبت 100 به صفر را دارد اغراق نکردیم و چیزی شبیه به افتضاح است و آنقدر این توافق سست بود که ما 4 بار تهدید نظامی شدیم و دارائی‌های ما بلوکه شده و ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و ضمانت‌های اجرائی را برای توقف نتوانستیم از آن‌ها بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این‌که مجلس در برابر پیش‌روی‌های دولت چه اقدامی کرده است؟، بیان کرد: مجلس قدرت زیادی برای تاثیرگذاری دارد و باید اغنای افکار عمومی هم به مجلس برسد، تا کنون 4 وزیر اقتصاد، آموزش و پرورش، علوم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام 3 کارت زرد از مجلس دریافت کردند که زمانی برای توضیحات داده شده که در استیضاح عدالت زیر سوال نرود.

وی خاطرنشان کرد: ما با دولتی ضعیف و کم‌تحرک روبرو هستیم که بعضی از کابینه‌ها ضعیف و بی‌برنامه هستند، برای مثال دولت مسئله مسکن مهر، یارانه‌ها و هدفمندی آن را مجبور شدند که دنبال کنند و ایده‌ تازه‌ای را نداشتند و توزیع سبد کالا نیز چیزی شبیه به شوخی بود که سبب نارضایتی مردم شد.

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...