نسخه چاپی

تحلیل‌گر آمریكایی:

پیروز واقعی انتخابات عراق، ایران است

تحلیل‌گر مجله آمریكایی «نیویوركر» با بیان اینكه آمریكا در عراق حضور یافت اما پس از ترك آن، هیچ اثری از آمریكا دیده نمی‌شود، گفت، پیروز واقعی انتخابات اخیر پارلمانی در عراق، ایران است.

به گزارش نما، فارس به نقل از «سی‌ان‌ان»، «دیکستر فیلکنز» نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی آمریکا گفت که تنها طرف پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ایران است که موفق شد نفوذ خود در این کشور را از طریق ائتلاف «نوری المالکی» نخست‌وزیر افزایش دهد.

وی مدعی است که عراق شاهد یک جنگ داخلی واقعی است و خاورمیانه نیز از سال 1991 و امضای توافق‌نامه سایکس پیکو، رو به افول و فروپاشی نهاده است.

فیلکنز که در مجله نیویورکر قلم می‌زند در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره سفر اخیرش به بغداد گفت: اگر کسی نداند که زمانی آمریکا به عراق حمله کرده است، به هیچ وجه به ذهنش نیز خطور نمی‌کند که زمانی آمریکایی‌ها در آن بوده‌اند و سپس آن را بدون آنکه هیچ تاثیری در آن گذاشته باشند، ترک کرده باشند. در آنجا انتخابات و پارلمان وجود دارد اما شهر بغداد همچنان مانند یک دهه پیش، جنگ داخلی را به تجربه نشسته است. عراق هنوز یک کشور تکه تکه است و جنگ در آن ادامه دارد و این جنگ از هر زمان دیگری خشونت‌بارتر است و بار دیگر جنگ داخلی در عراق پدیدار شده است.

وی مدعی است که ایران به واسطه روابطی که با فراکسیون مالکی در عراق داشته، برنده انتخابات اخیر در این کشور است. «زمانی که نیروهای ما در عراق بودند و مالکی در راس قدرت بود وی توانست با همه چیز بازی کند. نیروهای ما در کنارش بودند اما وی با ایرانی‌ها توافق داشت زیرا هم زمانی در ایران زندگی کرده بود و هم ایران همسایه‌اش بود. سپس ما از عراق عقب‌نشینی کردیم اما ایرانی‌ها طرف‌نظر از خواست مالکی باقی ماندند و اکنون ایرانی‌ها در عراق بسیار قوی هستند.

فیلکنز گفت: عراق بار دیگر به سوی جنگ داخلی و ذهبی سوق یافته است و افراد مسلح وابسته به القاعده، صرف‌نظر از اسامی که برای خود انتخاب کرده‌اند وارد شهر فلوجه، الرمادی و سایر مناطق شده‌اند و ما بار دیگر شاهد درگیری شیعی – سنی مانند سال 2006 هستیم. اما در این میان برخی مسائل عجیب و غریب نیز خودنمایی می‌کنند. اگر فردی به اربیل در منطقه کردستان عراق برود شاهد پیشرفت اقتصادی و عملیات استخراج نفت خواهد بود. این امر درباره بصره نیز صدق خواهد کرد. سرمایه‌های نفتی عراق شاید در بغداد نباشد اما در مناطق دیگر وجود دارد و تاثیر خود را می‌گذارد.

این تحلیل‌گر آمریکایی گفت: مسئله‌ای که من را نگران می‌کند، واقعیت موجود در منطقه مرزی عراق و سوریه است. یکی از مقامات کاخ سفید به من گفت که اراضی که از حلب [در غرب] سوریه تا الانبار عراق کشیده می‌شود، بیش از هر جای دیگری در جهان نگران‌کننده است و من نیز با او موافقم. این اراضی در واقع یک منطقه صحرایی هستند که تا رود فرات کشیده شده‌اند.

وی در ادامه درباره خطرات و تهدیدات موجود علیه عراق به دلیل جنگ سوریه هشدار داد و گفت که آنچه درباره جنگ داخلی سوریه نگران‌کننده و وحشتناک است، کشیده شدن دامنه آن به خارج از سوریه و تسری آن به عراق، لبنان و اردن است.

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...