نسخه چاپی

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی:

نقش خاتمی در فتنه كاملاً حساب شده بود/ریگی را می‌خواستیم در دبی دستگیر كنیم

وزیر سابق اطلاعات گفت: خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او كاملا حساب‌شده بوده است و در فتنه هدایت و رهبری داشته اما بالاخره نظام ملاحظاتی داشت كه كاری را كه در قبال بقیه انجام داد درباره او اجرا نكرد.

به گزارش نما حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در گفت‌و‌گویی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس که مشروح آن متعاقباً منتشر می‌شود، درباره مهم‌ترین و خبرسازترین اقدام وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری ریگی اظهار داشت: اندیشه‌ و ایده‌های امام (ره) و ایده‌پردازی‌های رهبر معظم انقلاب که گمشده‌های بشری را پاسخ می‌دهند، دنیای استکبار را در وضعیتی قرار داده که نمی‌تواند به هیچ عنوان دست از دشمنی با انقلاب اسلامی بردارد و از این رو سرویس‌های اطلاعاتی تقسیم کار قابل توجهی دارند.



*نقش پررنگ MI6 در اخلاف‌افکنی مذهبی

مصلحی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان و عظیم دشمن بر روی اختلافات مذهبی به نقش پررنگ MI6 در ساماندهی وهابیت عربستان پرداخت و گفت: عربستان شاکله وهابی دارد و وهابیت نیز مشخص است که توسط چه سرویس اطلاعاتی به وجود آمده است لذا در این موقعیت مشخص است که باید در اختیار آنها قرار بگیرد.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به نقش سرویس CIA آمریکا در ربودن مرزبانان ایرانی تصریح کرد: در هر حرکتی که CIA و MI6 پشت آن هستند و در تقسیم کاری که آنها با همدیگر دارند باید توجه داشت که در منطقه برای این قبیل مباحث MI6 در تقسیم کارشان نقش دارد، مثلا آنها نقش هدایت، راهنمایی و کنترل را بر عهده دارند و نقش پشتیبانی را نیز CIA انجام می‌دهد و این به دلیل روحیه آمریکایی‌ و قلدری است که نمی‌تواند طراحی‌های نرم‌افزاری پیچیده را خیلی انجام دهد اما انگلیس تجربیات بزرگی دارد و در تمام کشورهای اسلامی در طراحی گروه‌های منحرف دینی نقش داشته است و هر جا بروید از جمله عربستان می‌بینید که این گروه‌ها را به وجود آورده‌اند.

*کلید دستگیری ریگی

وی با اشاره به نحوه طراحی دستگیری ریگی اظهار داشت: هماهنگی و انسجام بسیار خوبی بین دستگاه‌های اطلاعاتی وجود داشت؛ یعنی وزارت محوریت این انسجام شده بود و موفقیت‌ها از اینجا به دست می‌آمد لذا این انسجام نقش کلیدی در این موفقیت‌ها داشت که دستگیری ریگی یکی از این مقولات بود.

مصلحی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان وقتی که پیگیری موضوعات را داشتم این چیزی که نتیجه و ثمره‌اش دستگیری ریگی شد در همین سفرها به دست آمد یعنی تعبیری که دوستان به کار می‌بردند می‌گفتند این حرکت نو و جدیدی است، من در این سفرها از نزدیک با افرادی که روی این پرونده کار می‌کردند و کارشناس این مسئله بودند جلسه می‌گذاشتم. آنجا نیز راحت به من دسترسی داشتند و موانع و مشکلات کار را با بنده مطرح می‌کردند و همین باعث شد که طراحی قضیه ریگی صورت بگیرد و طراحی آن به گونه‌ای بود که غیر از برادری که مسئول این کار بود و آن هم بعد از مدتی معاونتش در جریان این کار قرار گرفته بود کسی دیگر در جریان نبود و کار جلو رفت و کلید این کار در خود استان زده شد.

* طراحی ما درباره دستگیری ریگی غیر از اتفاقی بود که رخ داد

وزیر سابق اطلاعات با بیان اینکه طراحی ما در رابطه با دستگیری ریگی غیر از این اتفاقی بود که افتاد، تصریح کرد: ما بالاخره از طریق منبعی که ما در کنار او داشتیم متوجه شدیم که با آمریکایی‌ها در قرقیزستان قرار ملاقات دارد لذا قرار شد ریگی را ابتدا در دوبی دستگیر کنیم.

وی ادامه داد: دوستان گفتند ما باید کاری کنیم وقتی این فرد به دبی می‌آید در دبی کار را تمام کرده و او را دستگیر کنیم اما همان شب دوستان به من اطلاع دادند پس از نشستن پرواز ریگی در دبی او گفته که من به شهر نمی‌روم، به این ترتیب همه طراحی ما برای دستگیری او در دبی به هم ریخت چرا که ما فقط آنجا برنامه‌ریزی کرده بودیم.

*جزئیات تماس با جلیلی و فیروزآبادی برای دستگیری ریگی

مصلحی با بیان اینکه ما از دوران دفاع مقدس یادگرفته‌ایم در مشکلات به اهل بیت توسل کنیم، یادآور شد: بنده به دوستان گفتم زیارت عاشورا بخوانیم و توسل پیدا کنیم و قرار شد به خانه ما بیایند تا ببینیم چه کار کنیم چرا که نمی‌توانستیم از طریق تلفن صحبت کنیم.

وزیر سابق اطلاعات افزود: مطرح شد که این هواپیما از کشور خودمان می‌گذرد و می‌توانیم این هواپیما را به زمین بنشانیم؛ همان جا با آقای جلیلی و آقای فیرزوآبادی تماس گرفته شد و آقای فیروزآبادی گفت که من با مسئولیت خودم می‌توانم این کار را انجام دهم.

*آمادگی نیروی هوایی در دستگیری ریگی مثال‌زدنی بود

وی با بیان اینکه وقتی این دستور داده شد و هواپیما پرواز کرد که هواپیمای حامل ریگی را بنشاند، تنها نیم ساعت فاصله بود، ادامه داد: باید بدانیم که نیروی مسلح ما این طور آماده است و این برای دشمنان انقلاب درس عبرت است.

مصلحی با یادآوری این نکته که ریگی اصلا باور نمی‌کرد که هواپیما در هرمزگان نشسته است، تصریح کرد: او بعد از دستگیری نیز گفته بود که من اصلا باور نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد.

وزیر سابق اطلاعات در ادامه به بزرگ‌نمایی اختلافات مذهبی در ماجرای گروگان‌گیری مرزبانان اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد درباره هر کسی در حد خودش صحبت کنیم چراکه حد برخی افراد امام جماعت یک مسجد است و باید در همان حد با او برخورد شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث خانه‌نشینی احمدی‌نژاد و با تاکید بر اینکه به احمدی‌نژاد گفتم در وزرات اطلاعات فقط بر اساس حجت‌شرعی عمل می‌کنم، ادامه داد: زمانیکه قرار شد وزیر اطلاعات شوم یکی از حرف هایم این بود که این جایگاه به تأیید نظر مقام معظم رهبری نیاز دارد؛ بنده با برخی افرادی که احمدی‌نژاد در دوران سرپرستی خود به کار گرفته بود بعد از حدود دو سال و حتی پس از خانه‌نشینی او کار می‌کردم چرا که برای من حجت شرعی تمام نشده بود که او مشکل دارد حتی برخی به من می گفتند که او را فلانی گذاشته اما من می‌گفتم که بنده احساس می‌کنم او دارد کار می‌کند و من نیز بر اساس حجت شرعی عمل می‌کردم.

مصلحی با بیان اینکه در دوران وزارتم مشایی نه اتاقی در وزارت داشت و نه مستقیم با من صحبت‌ می‌کرد، افزود: آقای احمدی‌نژاد با من مستقیم صحبت می‌کرد چرا که ایشان روحیه و ارتباطات مرا می‌دانست.

*جزئیات عزل مصلحی از زبان وزیر سابق اطلاعات

وزیر سابق اطلاعات یادآور شد: روز یکشنبه که این اتفاق (عزل) افتاد نزدیک ظهر با من تماس گرفت و به من گفت بیا کاری دارم؛ من هم روز قبل از این مسئولی که دوستی و رفاقتی را با آقای مشایی داشت، جابجا کرده بودم، احمدی‌نژاد به من گفت اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم، من هم گفتم که «تصمیمی که گرفته‌‌اید عمل کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بعدازظهر همان روز جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم، در جلسه دولت یکی از زرنگی‌های احمدی‌نژاد این بود که اگر می‌خواست کاری کند می‌گذاشت برای آخر جلسه که کسی کاری نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد که بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم، آخر جلسه و وقتی خواستم بروم دیدم یک نفر از بیت کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است.

مصلحی تاکید کرد: این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد که به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید.

وزیر سابق اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا این نامه پیش از فضا سازی رسانه‌ای به دست دولت رسیده بود، گفت: بله همان شب آمد. البته آنها زرنگی کردند و این موضوع را در دولت مطرح کرده و این قضیه رسانه‌ای شد و آن را برای بعد از جلسه نگذاشتند. دقیقا جلسه دولت که تمام شد آن نامه از بیت رهبری آمد که این کار نباید انجام شود.

وی درباره شروط احمدی‌نژاد برای پایان خانه‌نشینی گفت: هر کس در ایام خانه‌نشینی با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مانند یک نوار توضیح می‌داد که چه اتفاقاتی افتاده است، شکی نیست که او نسبت به آقای جلیلی و بنده ان‌قلت داشت و درباره معاون اولی آن شخصی که نام بردید و برای اینکه دست آن فرد باز شود حساسیت نشان می‌داد.

مصلحی درباره کنار گذاشته شدنش از ترکیب شورای پول و اعتبار گفت: آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.

* بازدید رهبری از وزارت اطلاعات از افتخارات ما بود

مصلحی بازدید شش ساعته مقام معظم رهبری از وزارت اطلاعات را از افتخارات وزارت اطلاعات برشمرد و تصریح کرد: مقام معظم رهبری وقت سنگینی را اختصاص دادند و جالب این بود که از همه مجموعه‌های وزارت به صورت ریز و جزئی سوالاتی را مطرح می‌‌کردند و اطلاعات می‌گرفتند و نکته ظریف هم در این زمینه حساسیت رهبر معظم انقلاب بر روی کارهای اطلاعاتی بود.

وزیر سابق اطلاعات در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه هر شنودی با مجوز دستگاه قضایی صورت گرفته است، افزود: اگر جایی شنود صورت گرفته با مجوز دستگاه قضایی بوده و بدون اجازه دستگاه قضایی آن مجموعه‌ای که باید این کار را انجام دهد نمی‌تواند و در این مقولات نیز همینطور است. حتی این یکی از حساسیت‌هایی بود که مقام معظم رهبری چندین بار به من تذکر دادند که مراقب این مباحث باشید.

*پروسه امنیتی دولت دهم

وی در خصوص نقطه مشترک فتنه و انحراف و اهداف مشترک آنها اظهار داشت: زاویه همه مجموعه‌های مختلفی که با نظام دچار زاویه هستند، به بحث ولایت فقیه باز می‌گردد و دشمن با همه وجوه این را متوجه شده است.

مصلحی درباره اینکه آیا می‌توان گفت که در خصوص احمدی‌نژاد یک پروسه امنیتی طی شد تصریح کرد: من احساسم این بود که طراحی کردند.

*اصلاح‌طلبان به خاطر حیثیت خود فتنه را دعوای سیاسی می‌نامند

وزیر سابق اطلاعات در ادامه به فتنه 88 و نقش رهبری و هدایت خاتمی در آن فتنه اشاره کرد و گفت: در بحث فتنه یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و سال 88 یک دعوای جریانی و سیاسی بوده است و آنها این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که این موضوع به حیثیت آنها باز می‌گردد.

مصلحی خاطرنشان کرد: آقای خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او کاملا حساب‌شده بوده است و در فتنه هدایت و رهبری داشته اما بالاخره نظام ملاحظاتی داشت که کاری را که در قبال بقیه انجام داد درباره او اجرا نکرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان گفت وزارت اطلاعات در فتنه 88 اقدام پیشگیرانه انجام نداد؛ تصریح کرد: من احساسم این نیست که آنها اقدام پیشگیرانه انجام نداده‌اند، البته ورود بنده به وزارت اطلاعات، دو سه ماه بعد از انتخابات 88 بود اما به هرحال برخی مسئولان وزارت از اطلاعات موجود برداشت «اتفاق بزرگ» را نداشتند.

وزیر سابق اطلاعات درباره اظهار نظر احمدی‌نژاد پیرامون خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه پیامک یک خبرگزاری باعث آشوب در زمینه طلا و ارز شد و اینکه آیا چنین امری ممکن است، گفت: اصلا درست نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌شود با پیامک یک خبرگزاری اقتصاد یک کشور تحت تاثیر قرار بگیرد، در خصوص ادعای احمدی نژاد درباره کم کاری دستگاه‌های اطلاعاتی در این زمینه تصریح کرد: من جهت اطلاع باید بگویم که در رابطه با بحث سکه و ارز بحث‌های اینچنینی مطرح شد و ما به او گفتیم که در موقعیت‌های مختلف مکاتباتی درباره وضعیت سکه و ارز داشته ایم لذا وقتی احمدی نژاد گزارش‌های ما را دید خیلی یکه خورد که این موارد به او گزارش شده از این رو این بحث‌ها بیشتر فضاسازی بود.

وزیر دولت دهم در ادامه درباره کاندیداتوری پیرامون انتخابات خبرگان گفت: در این وادی فعلا اصلا بحث نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه به دنبال کار تشکیلاتی و راه‌اندازی روزنامه و سایت نیست، در خصوص دیدار با احمدی‌نژاد در ولنجک اظهار داشت: ما بالاخره با احمدی‌نژاد رفیق بودیم و من قبل و بعد از عید به او سر زدم و صریح هم با او صحبت می‌کنم و به احمدی‌نژاد گفتم مرید و مریدبازی هم حدی دارد و اگر آقای مشایی خدا هم هست او را در پستو بگذارید اما او همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد.

مصلحی درباره خبرسازی در زمان انتخابات مبنی بر حمایتش از جلیلی توضیح داد: این ذهنیتی بود که برخی دوستان برای خودشان درست کرده بودند که فلانی جلیلی را آورده اما هیچ کدام صحت نداشت.

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...