نسخه چاپی

طالب‌زاده: ایران خانه آرت‌اولیویر است

در نشست فیلم «عملیات‌ترور» مطرح شد كه باید نظام فیلمسازی حقیقت‌گو ایجاد كنیم تا به یك فیلمساز مستقل برای بیان حقیقت كمك شود.

نشست خبری آرت‌‌اولیویر تهیه‌کننده فیلم‌سینمایی «عملیات‌ترور» چندی پیش با حضور نادر طالب‌زاده مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد.

شاید برای معرفی اولیویر که به دعوت جشنواره مقاومت به ایران آمده‌است توصیف‌هایی که طالب‌زاده از او داشت بهتر و کامل‌تر از هر توضیحی باشد: آرت‌اولیویر ترکیب عجیبی از چند موضوع است. ابتدا که او یک فعال اعتقادی است و با اینکه کارش فیلمسازی نبوده است به ضرورت یک فیلم درباره 11 سپتامبر ساخته است. او همچنین شهردار یکی از مناطق کالیفرنیا بوده و رقیب آرنولد شوارتزنگر در انتخابات فرمانداری بوده است که با اختلاف خیلی کم از او شکست خورد.

به‌گفته طالب‌زاده : فیلم‌های مستند زیادی درباره 11 سپتامبر ساخته شده است اما تاکنون هیچ فیلم سینمایی داستانی‌ از این واقعه ساخته نشده و اولیویر با هزینه شخصی این کار را انجام داده است. او یک کارگردان استخدام کرده و متن فیلمنامه را نیز خودش نوشته است که در نهایت فیلمی با عنوان «عملیات ترور» ساخته شده. از مدارک مستند در ساخت فیلم استفاده شده است و به خاطر اینکه موضوع افشا‌گرایانه است هیچ امکانات پخشی برای آن در آمریکا در نظر گرفته نشده است. آنها سعی می‌کنند این قبیل افراد را آنقدر خسته کنند که از نمایش فیلم‌هایشان دست بردارند.

آرت‌اولیویر درباره فیلمش گفت این فیلم در فستیوال‌ها خیلی موفق بوده است اما نمی‌توانیم حق توزیع در آمریکا را بگیریم. در حال حاضر فروش دی‌وی‌دی‌های فیلم به طور مستقیم انجام می‌شود. بیشتر مشتریان ما از انگلستان و استرالیا هستند و همه چیز بستگی به میزان تبلیغات دارد.

طالب‌زاده در این نشست گفت: فیلم با جلسه نیوکان‌ها آغاز می‌شود. نیوکان‌ها یک سال پیش از این واقعه طرحی داشتند، در سکانس اول این فیلم می‌بینیم که دارند نقشه‌ای می‌کشند و در آن نقشه باید حادثه‌ای در آمریکا ایجاد شود و این حادثه در قد و قواره پرهاربر باشد و بهانه‌ای شود برای یک جنگ جهانی علیه تروریسم.

وی درباره اینکه این فیلم امکان پخش در آمریکا پیدا نمی‌کند گفت: همه چیز در اختیار کمپانی‌هاست. یک فیلم پیش از اینکه شروع فیلمبرداری شود باید بخش توزیع آن حل شود. در نتیجه همکاری نمی‌کنند و فیلم بایکوت می‌شود.

طالب‌زاده افزود: کاری که ما در واقع در حال انجام آن هستیم رواج این فرهنگ است که ایران خانه افرادی مانند آرت‌اولیویر است.وی یک فیلمنامه خیلی خوب در مورد راشل کوری نوشته که دوست دارد در ایران بسازد.

ایران مهد و پناهگاه افراد حقیقت‌طلب است

سید‌نظام موسوی در ابتدای این نشست حضور داشت ضمن خوشامد به این کارگردان گفت: ایرانیان ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند «ماه هیچ وقت پشت ابر نمی‌ماند» حقیقت هیچگاه مخفی نمی‌ماند. شماحقایقی را افشا کرده‌اید، شاید ابر‌های فشار و خفقان فعلا جلوی آن را بگیرند، اما در آینده همه چیز برای مردم روشن خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و نمی‌شود حقیقت را برای همیشه پنهان کرد. با کار بزرگی که شما آغاز کردید ممکن است آمریکایی‌ها در داخل آمریکا بتوانند برای شما مانع‌تراشی کنند اما قطعا در سایر کشورهای مستقل از جمله ایران کسانی هستند که بتوانند به این حقیقت بپردازند.

وی در ادامه اظهار داشت: اشاره خوبی جناب طالب‌زاده داشتند که ایران باید مهد و پناهگاه امثال شما که حقیقت‌طلب هستید باشد و ما هم در حمایت از این موضوع آمادگی داریم.

درآمریکا شکل متفاوت و شدیدی از سانسور وجود دارد

آرت‌اولیویر درباره حضورش در سیستم اجرایی آمریکا و تاثیر آن در ساخت این فیلم گفت: من یک سال و نیم روی این فیلمنامه تحقیق کردم. من یک مهندس هستم و در شرکت بوئینگ کار می‌کردم. این خیلی به من کمک کرد که بتوانم فیلمنامه را درست بنویسم، قصه این فیلم حول محور مسافران 4 خط هوایی می‌گذرد و عجیب است که خیلی از این مسافران مهندسان هوا و فضا بوده‌اند.

او همچنین درباره تاثیر سوابق سیاسی‌اش در ساخت این فیلم گفت: شاید بخش‌هایی از این فیلم واقعی نباشد و جزئی از درام داستان باشد اما تمام اخبار 11 سپتامبر برای ساخت آن مرور شد و به تصویر کشیده شده است.

او درباره اینکه مقامات رسمی در زمان خدمت در آمریکا انتقاد نمی‌کنند و بعد از بازنشستگی منتقد می‌شوند گفت: اینگونه نیست. خیلی از مقامات رسمی زمان خدمت هم منتقد بودند از جمله چند سناتور که زمانی مخالفت کردند و در مورد موضوع 11 سپتامبر تحقیقاتی به عمل آمده و نتیجه این شد که نامه‌هایی حاوی پول‌های سمی برای آنها ارسال شد و 5 نفر از این سناتور‌ها با باز کردن نامه‌ها جان خود را از دست دادند.

وی افزود: نامه‌هایی که برای آنها ارسال شده بود از الفاظ اسلامی در آن استفاده شده بود تا وانمود شود گروه‌های اسلامی تروریستی این نامه‌ها را ارسال کردند، پلیس فدرال آمریکا این نامه‌ها را دنبال کرد و سرخط آنها آزمایشگاه‌هایی در آمریکا بود و همه چیز را به گردن یک دانشمند انداختند و بعد مشخص شد آن دانشمند آزمایشگاهی ندارد. یکی دیگر از نمایندگان کنگره بود که منطقه‌اش را دوباره تقسیم کردند تا در آنجا رای نیاورد و با کسی رقابت کند که موفق نشود. همچنین صهیونیست‌ها پول زیادی به رقیب او دادند تا این فرد برنده انتخابات نشود و بعد مسئله‌ای برای او ایجاد کردند که گویی با مقامات امنیتی در کنگره درگیر شده و به خشونت کشیده شده است.

آرت‌اولیویر ادامه داد: یکی دیگر از کسانی که زمان کار خود انتقاد می‌کرد یک نماینده مجلس بود. او در موضوع القاعده کار می‌کرد. وقتی متوجه شد موضوعی از گزارشی که درباره 11 سپتامبر انجام می‌دهد حذف شده درباره عدم درج آن موضوع سوال کرد و گفتند این موضوع در روایت موردنیاز ما از 11 سپتامبر جایی ندارد.

نماینده دیگری از کنگره که به راحتی می‌توانست دوباره انتخاب شود پس از تحقیق درباره 11 سپتامبر از دیک‌چینی درخواست عقب‌نشینی دریافت کرد.

آرت‌اولیویر همچنین درباره اینکه این افراد قربانیان 11 سپتامبر هستند گفت: بله اتفاقی که برای این نماینده کنگره افتاد این بود که زمان بازگشت با همکارانش از مینسوتا هواپیمایشان دچار سانحه شد و سقوط کرد و پلیس فدرال آمریکا قبل از اینکه هواپیما سقوط کند کار تحقیق را آغاز کرده بود و این نشان می‌دهد که پلیس فدرال پیش از رویداد این حادثه در جریان موضوع بود که البته درباره این حادثه جیم فیتزر (از میهمانان سال گذشته کنفرانس هالیودیسم) در این باره تحقیقات گسترده کرده و کتابی نوشته است.

این فیلمساز منتقد آمریکایی درباره ارتباط سینمای آمریکا و قدرت حاکم و شکل این ارتباط گفت: بسیاری از افراد تاثیر‌گذار در هالیوود فراماسون هستند، اگر شما تهیه‌کننده‌ای باشید که می‌خواهد یک فیلم جنگی بسازد یک فرد مامور است بررسی کند که فیلم شما در راستای سیاست‌های دولت آمریکا است یا خیر. اگر باشد به او حتی ناو هواپیمابر می‌دهند اما اگر در راستای این سیاست‌ها باشد هیچ امکاناتی به او تعلق نخواهد گرفت.

این کارگردان درباره اینکه حتی فیلم‌های مثبت و در جریان منافع آمریکا درباره 11 سپتامبر ساخته نمی‌شود، دلیل آن چیست گفت: فیلم‌هایی مانند پرواز 93 ساخته شده که در نهایت تبدیل به یک فانتزی واقعی شده و اینگونه فیلم‌ها اغلب به همچین سرنوشتی دچار می‌شوند.

او همچنین درباره پتانسیل افراد مستقل سینمای آمریکا در دنیا گفت: ممکن است که کارهای آنها دیده شود مانند فیلم «لوس‌چنج» که دو جوان ساختند و در فیلم فقط آمار و اطلاعات آمده است اما صدها میلیون نفر این فیلم را که درباره 11 سپتامبر است دیده‌اند، کم‌کم دارد آسان‌تر می‌شود که فیلمسازان مستقل کارهای خودشان را ارائه دهند. اما خبر خوب این است که جوانان دیگر خیلی اخبار نمی‌بینند و شبکه‌های بزرگ خبری را دنبال نمی‌کنند و این موضوع عدم توجه به اخبار رسانه‌های بزرگ موقعیتی است تا کارهای ما دیده شود.

باید نظام فیلمسازی حقیقت‌گو را ایجاد کنیم

نادر طالب‌زاده نیز در ادامه گفت: تا وقتی که این تولیدات را دوبله نکنیم، قاب نگیریم و مطرح نکنیم تاثیر ندارد. باید طرف مقابل را اینطور مورد هجمه قرار داد تا اثر کند. همانطور که آنها رفتار می‌کنند ما هم باید آنگونه برخورد کنیم تا مشخص شود آیا از این نوع رفتار که فردی را سانسور کنند و ما آن فرد را بزرگ کنیم، فیلمش را در سطح عظیمی نشان دهیم، برنامه تلویزیونی بهشان بدهیم و خبرگزاری هم آن را منعکس کند خوششان می‌آید.

اولیویر درادامه گفت: چند سال قبل یک نوجوان در کنتیکت آمریکا با اسلحه وارد مدرسه ابتدایی شد و تعدادی از بچه‌ها را کشت. من درباره این موضوع گزارش تهیه کردم و چند روز بعد یکی از کشته شدگان روی پای اوباما نشسته بود. این ویدئو را روی یوتیوب گذاشتم و بعد از چند روز آنها ویدئو را برداشتند.

آرت‌اولیویر همچنین درباره اینکه چطور در آمریکا به این سادگی دروغ می‌گویند گفت: با رسانه‌های بزرگ این کار را می‌کنند. همه این رسانه‌ها کنترل شده است. سناتور فرنج‌چرج در دهه 70 میلادی این موضوع را کشف می‌کند که CIA در تمام رسانه‌های آمریکا مامور دارد. وقتی مقاله‌ای قرار است درج شود باید حتما از طریق ادیتور ارسال شود، در آمریکا هر ادیتور یا متعلق به CIA است یا با CIA همکاری دارد.

در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده درباره تغییرات سیاست‌های بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت گفت: وقتی تعداد زیادی میهمان را در طول جشنواره به ایران می‌آوریم فرصت کافی وجود ندارد و بیشتر زمان صرف مسائل تشریفات می‌شود و از حضور این میهمانان استفاده نشده و این موضوع از دست می‌رود. اما در آینده قرار است به جای اینکه این افراد را با هم به ایران بیاوریم در طول سال آنها را دعوت کنیم. ما نمی‌خواهیم به کسی آمار دهیم ما می‌خواهیم که کاری انجام دهیم که آنها خودشان بروند و آمار جمع کنند.

باید از این فرصت استفاده کنیم تا وارونه‌سازی مطلب را که از سوی رسانه‌های خارجی اتفاق می‌افتد از بین ببریم و افراد برجسته‌ای که مجاهدت کرده‌اند و با زندگی خود بازی کرده‌اند را به ایران بیاوریم، آنها را نشان دهیم. شیوه قبلی خوراکی است که یک شبه ارائه می‌شد اما در سیاست جدید یک تغذیه مناسب برای رسانه‌های ایرانی از این افراد که باید شناخته شوند در طول سال فراهم می‌کنیم.

طالب‌زاده درباره اینکه فیلم‌های افراد مستقل به جای فیلم‌هایی همسو با سینمای غرب در ایران ساخته و تولید شود گفت: ما در حال تجربه هستیم. فیلمنامه بعدی آرت‌اولیویر راشل‌کوری است این فیلمنامه چند بازیگر خارجی می‌خواهد و یک قصه بین‌المللی است که باید مشارکت برای ساخت اینچنین فیلم‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید نظام فیلمسازی حقیقت‌گو را ایجاد کنیم تا به یک فیلمساز مستقل برای بیان حقیقت کمک شود. ما تاکنون هیچ فیلمی مربوط به حادثه‌ای که متعلق به خود آمریکا است را نساخته‌ایم در حالی که آنها تصویری ترسناک از ایران ایجاد کرده و نشان می‌دهند. ما امروز افرادی را از آن سوی مرزها داریم که می‌خواهند حقیقت را بگویند اما امکانات ندارند و این فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...