نسخه چاپی

رضا رفیع: رادیو برخلاف موبایل آنتن می‌دهد

رضا رفیع روزنامه‌نگار، شاعر و طنزپرداز معتقد است رادیو به عنوان یك رسانه فراگیر باید طلایه‌دار پالایش و بهینه‌سازی جریان فكاهه كشور باشد.

رضا رفیع که به بهانه برپایی سيزدهمين جشنواره بين المللي راديو با درباره رسانه رادیو اظهار کرد: رادیو را دوست دارم زیرا بهترین دوستِ در دسترس است و همیشه آنتن می‌دهد. برنامه‌های رادیو در حوزه طنز بسیار متنوع است، برنامه سازان رادیو در انتخاب قالب‌ها و سوژه‌ها نگاه تازه و بدیعی دارند و علاوه بر آن مشارکت و حضور جوانان در ساخت برنامه‌ها نیز قابل تأمل است.

وی افزود: برنامه‌های طنز باید به سمت طنز مبتنی بر ادبیات و فرهنگ اصیل ایرانی باشد، حرکت در این مسیر بر افزایش محتوای برنامه‌های رادیویی می‌افزاید.

رفیع با اشاره به اینکه پیامک‌های رد و بدل شده میان مردم نشان می‌دهد مردم از فکاهه و شوخ طبعی استقبال می‌کنند، یادآور شد: رسانه‌ها به ویژه رادیو مسئولیت مهمی در حوزه طنز و فکاهه دارند، رادیو به عنوان رسانه‌ای فراگیر باید طلایه‌دار پالایش و بهینه سازی جریان فکاهه کشور باشد.

وی توجه به ادبیات طنز را در برنامه‌سازی ضروری دانست و یادآور شد: برنامه‌های رادیو باید مبتنی بر ارزش‌های رایج در ادبیات طنز باشد که برای تحقق این امر شگردها، ابزارها و شیوه‌های برنامه سازی در حوزه طنز باید توسط طنزپردازان در کارگاه‌های آموزشی تدریس شود، این پشتوانه‌های مطالعاتی و آموزشی سبب استغنای بیشتر برنامه‌ها خواهد شد.

مجری برنامه «قندپهلو» همچنین تشکیل کمیته‌های طنز و فکاهه در شبکه‌های رادیویی را از عوامل تاثیرگذار در افزایش کیفیت برنامه‌های طنز دانست و اضافه کرد: اگر مطالب و آثار ارائه شده از کانال‌های تخصصی عبور کنند و چارچوب‌های طنز، فکاهه و شگردهای طنز در آن رعایت شود در درازمدت کیفیت برنامه سازی در حوزه طنز افزایش خواهد یافت.

رفیع با همان لحن طناز خود به همه برنامه سازان، نویسندگان، سردبیران و گویندگان رادیو توصیه کرد با نگاهی تخصصی به مقوله طنز بنگرند و آثار طنز قدما، معاصران، چهره‌های جدید و طنزهای روز را مطالعه کنند تا ضمن اشراف و احاطه بر گونه‌های طنز بتوانند در حوزه‌های خود اثرگذار باشند.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...