نسخه چاپی

نظرمشترك‌روحانی‌واحمدی‌نژاددرموردیك‌انتصاب

روحانی و احمدی نژاد در مورد نحوه عزل و نصب مهمترین پست پولی كشور اتفاق نظر دارند.

حسن روحانی و محمود احمدی نژاد در مورد عزل و نصب « رییس بانک مرکزی» به عنوان مهمترین پست پولی کشور، اتفاق نظر دارند و وضعیت کنونی را برای آن کافی می دانند.از ابتدای سال 1393 که جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده در تمامی جلسات نحوه اداره بانک مرکزی نیز در دستور کار است. در دی ماه سال 1389 عزل و نصب رییس بانک مرکزی به عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود لیکن به دلیل مخالفت های محمود احمدی نژاد به کمیسیونهای تخصصی مجمع (اقتصاد کلان و حقوقی) ارجاع شده بود که اخیرا در دستور کار قرار گرفت لیکن به دلیل مخالفت های حسن روحانی رییس دولت یازدهم و تاکید بر رویه جاری در چند جلسه اخیر، این موضوع در نهایت با مشورت بزرگان در جلسه آتی مجمع تشخیص جمع بندی خواهد شد.

به گزارش پارس، بگو مگوی رییس دولت یازدهم با برخی اعضای مجمع در این زمینه و اصرار بر وضعیت کنونی، تعجب اعضای مجمع تشخیص بر هم نظری وی و محمود احمدی نژاد حتی در شیوه مخالفت را برانگیخت.

بر اساس قانون کنونی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رئیس جمهور و بعد از تایید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با حکم رئیس جمهور منصوب می شود. قانون در مورد ویژگی های رییس بانک مرکزی و نحوه عزل آن، مسکوت است.

در سال 1389، مجلس در تبصره ماده 80 برنامه پنجم، تعیین کرده بود تعیین رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رییس جمهور، تایید مجمع عمومی و رای اکثریت مجلس شورای اسلامی انتخاب و با حکم رییس جمهور انجام شود که شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت.

این شورا در ایراد خود به این تبصره عنوان کرده بود که در قانون اساسی تنها به احراز صلاحیت وزرا از سوی مجلس اشاره شده است، از این رو رای مجلس به رئیس کل بانک مرکزی خلاف قانون است. پس از آنکه مجلس بر نظر خود اصرار کرد این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا اینکه مجمع نیز با اصلاح نحو تایید و جایگزینی سران سه قوه بجای مجلس چنین نظری را صادر کرد.

بانک مرکزی از زمان تاسیس در سال 39 تاکنون 18 رئیس و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 9 رئیس به خود دیده است که سه نفر از آنها در دولت های نهم و دهم احمدی نژاد فعالیت کرده و می کنند.

روسای بانک مرکزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به شرح هستند:

* محمدعلی مولوی 1357
* علی رضا نوبری 1358
* سید محسن نوربخش 1360
* مجید قاسمی 1365
* سید محمدحسین عادلی 1368
* سید محسن نوربخش 1373
* ابراهیم شیبانی 1382
* طهماسب مظاهری 1386
* محمود بهمنی 1387
* ولی الله سیف 1392 تاکنون

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...