نسخه چاپی

پرداخت وام به بازنشستگان در هاله‌ای از ابهام

ترازنیوز نوشت:

بعد از توافق بانکداران مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی با خبر شدیم برخی از شعب بانکی طی هفته های اخیر از پرداخت تسهیلات به بهانه بلاتکلیفی نرخ سود تسهیلات خودداری می کنند.

روزهاي ابتدايي ارديبهشت‌ماه، روزهاي پرخبري براي مستمري‌بگيران تامين اجتماعي بود؛ به‌طوري كه قرارشده وام دو ميليون توماني به بازنشستگان تحت پوشش اين كانون قرار بگيرد. در همين راستا، ريیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی اعلام كرده كه در این مرحله به ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی وام تعلق می‌گیرد و اعتبار پیش‌بینی شده برای پرداخت وام دو میلیون تومانی که به صورت قرض‌الحسنه است، ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته علي‌اصغر بيات، متقاضيان با داشتن معرفی‌نامه از کانون‌های بازنشستگی در شهرستان‌ها مي‌توانند برای دریافت وام اقدام كنند و دریافت وام فقط برای متقاضیانی مجاز است که حقوق خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می‌کنند.

وام دو ميليوني را بخشنامه كرده‌ايم

در اين خصوص خبرنگار «تراز» براي اطلاع از جزييات پرداخت اين تسهيلات، به سراغ مسوولان بانك رفاه رفت. به گفته يكي از مديران بخش اعتبارات اين بانك، وام قرض‌الحسنه دو ميليون توماني هم‌اكنون بخشنامه شده است و مدت بازپرداخت آن ۳۶ ماهه و با كارمزد ۴ درصد است.

به گفته وي، هشتم ارديبهشت اين بخشنامه ابلاغ شده و اقدامات لازم در حال اجرايي شدن است؛ ضمن اين‌كه ۵۰ هزار نفر سهميه دريافت اين وام را دارند و به همه بازنشستگان پرداخت نمي‌شود.

بازنشتگان چند نوع وام میتوانند دریافت کنند ؟

در اين ميان، گزارش‌ها از مسوولان سازمان تامين اجتماعي حاكي از آن است كه به ۲۰ هزار نفر از بازنشستگانی که خودروی فرسوده دارند، ۲۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که بازپرداخت آن ۴ ساله در نظر گرفته شده است و همچنین به این افراد ۲ میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت می‌شود. وام تعميرات نيز ديگر وامي است كه به مستمري‌بگيران سازمان تامین اجتماعی پرداخت مي‌شود. میزان اين وام ۸۰ میلیون تومان است و به ازای دریافت آن بازنشستگان باید سند ملک خود را گرو بگذارند. ۵ تا ۱۰ میلیون تومان نیز وام جعاله به بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص پیدا می‌کند.

پرداخت وام متوقف شده است

مسوولان سازمان تامين اجتماعي و نيز بانك رفاه در حالي خبر از پرداخت وام به ۵۰ هزار بازنشسته مي‌دهند كه گزارش ميداني خبرنگار ما حاكي از آن است كه شعب بانك‌ها پرداخت وام را متوقف كرده‌اند.

خبرنگار ما در مراجعه به يكي از شعب بانك رفاه، وقتي در رابطه با وام دو ميليون توماني بازنشستگان جويا شد، اين پاسخ را از يكي از كارمندان بانك شنيد كه «پرداخت وام قطع است و وام نمی‌دهیم.»

وي در مقابل اين سوال كه چرا وام نمي‌دهيد؟ گفت: «به علت این‌که سود سپرده‌ها را پایین آورده‌اند، منتظر دستورالعمل بانک مرکزی هستيم تا سود تسهیلات را اعلام کند و آن زمان شروع به پرداخت وام خواهيم كرد.»

اين كارمند با بيان اين‌كه «به برخي از مستمری‌بگیران قبل از عید وام داده‌اند» تصريح كرد: براي وام‌های دو تومانی که به تازگي اعلام شده، روزانه بیش از ۲۰، ۳۰ نفر فقط به یک شعب مراجعه می‌کنند که این وام را بگیرند، ولی هنوز به شعب بخشنامه نكرده‌اند. یعنی نه بودجه را دادند و نه اعلام کردند.

وي در عين حال عنوان كرد: «وام ۱۰ میلیون خودرو هم داریم، تا سود بانک‌ها مشخص شود، اما در طول سال سازمان علوم پزشکی یا سازمان تامین اجتماعی قرعه‌کشی می‌کنند و خودشان چند نفر را به ما معرفی می‌کنند و بدون نوبت وام خودرو بدون سپرده‌گذاری به آنها می‌دهیم.»

خبرنگار تراز در مراجعه به بانك‌هاي ديگر نيز با همين جملات روبه‌رو شد كه «وام نمي‌دهيم.»

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...