نسخه چاپی

افخم:نقدها در راستای اجماع ملی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به دلواپسی كسانی كه دلواپس هستند توصیه می‌كنیم كه به عزم مردم و آینده توجه داشته باشند.

به گزارش نما، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضع وزارت خارجه درباره "همایش دلواپسیم" چیست گفت: ما برای نقد و نظر احترام ویژه‌ای قائلیم و از دریافت نظرات کارشناسی استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ایران کشور بزرگی است و ظرفیت وجود دیدگاه‌های مختلف را دارد و پذیرای نقدهای مختلف است و نقدها باید در مسیر تحقق اجماع ملی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ما به دلواپسی کسانی که دلواپس هستند توصیه می‌کنیم که به عزم مردم و آینده توجه داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که گفتگوی تلفنی ظریف و اخضر ابراهیمی در مورد چه بود اظهار داشت: موضوع سوریه و تحولات این کشور از مباحث اصلی گفتگو بوده و خیلی از طرف‌ها برای حل بحران سوریه با ما در تماس هستند.

افخم افزود: ما از ابتدای بحران سوریه گفته‌ایم که آماده حل بحران هستیم و آماده کمک به برگزاری انتخابات در این کشور هستیم و به همه طرف‌ها توصیه می‌کنیم که برای حق تعیین سرنوشت توجه ویژه‌ای شود و با ظرفیت‌های منطقه گام عملی و جدی بردارند و درباره سوریه رویکرد سیاسی برای تحقق خواست مردم به کار گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه غربی‌ها درباره اظهارات آقای صالحی مبنی بر باز طراحی راکتور اراک موضع مثبتی داشته‌اند به همین خاطر موضع وزارت خارجه در این باره چیست بیان داشت: گمانه زنی در محورهای مذاکرات و تفاهمات و توافقات احتمالی در هر دوره مذاکره صورت گرفته و با توجه به این که مذاکره ادامه دارد و این که توافق چه هست نمی‌توانیم قبل از توافق اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: ایران با پیشنهاداتی برای تحقق و احقاق حق مردم خود در مذاکرات آمده و پس از پایان مذاکرات که نتیجه حصول شود می‌توان درباره نتیجه قطعی صحبت کرد و از اقدامات تیم مذاکره کننده کشورمان این است که حقوق جمهوری اسلامی رعایت شود و حقوقی از ما ضایع نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزییات مذاکرات کارشناسی نیویورک اظهار داشت: مذاکرات کارشناسی از دیشب شروع شده و تا فردا ادامه دارد و به مسائلی که قرار است در دور آتی مذاکرات وجود داشته باشد پرداخته شده البته در مذاکرات کارشناسی بندی برای اعلام عمومی وجود ندارد و تیم کارشناسی نظرات را به مذاکره کنندگان ارایه می‌دهد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا مذاکرات آینده در نیویورک برگزار می‌شود اظهار داشت: این امر باید در بین مذاکره کنندگان مطرح و بررسی شود البته درباره مذاکره کردن در نیویورک بحثی نبوده و اگر در دورهای آینده به چنین نتیجه‌ای رسیدند اعلام می‌شود.

مرضیه افخم در مورد برخی انتقادات نسبت به تیم هسته‌ای اظهار داشت: در ابتدا مراتب تشکر وزارت خارجه را از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حسن استماع و حسن نظر آنها را اعلام کنم.

وی افزود: با شروع مذاکرات ایران و 1+5 شاهد ابراز نظرها و نقدهایی در خصوص مذاکرات انجام گرفته بودیم.

افخم تاکید کرد: ما پذیرای نقدهای دلسوزانه که به تقویت اجماع ملی کمک می‌کند هستیم همچنین ما بسیاری از پیشنهادات و نظرات کارشناسی را تاکنون دریافت کرده‌ایم و بسیاری از اساتید و کارشناسان پیشنهادات خود را به وزارت امور خارجه ارسال کرده‌اند و ما روزانه این موارد را دریافت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما از همه منتقدان استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم که پیشنهادات عملی خود را در این زمینه ارائه دهند و فکر می‌کنیم که این تبادل نظرها به تحقق اهداف در این مسیر کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص ربوده شدن 270 دختر دانش‌آموز توسط گروه "بوکو حرام" در نیجریه گفت: نیجریه کشوری بزرگ که متاسفانه مدتی است گرفتار فعالیت‌ گروه‌های تروریستی شده و ثبات در این منطقه در مخاطره قرار گرفته است و شهروندان متحمل خساراتی شده‌اند.

وی افزود: اخیرا شاهد بودیم که بیش از 270 دختر دانش‌آموز توسط گروه بوکو حرام ربوده شده‌اند و ما مراتب نگرانی خود را اعلام می‌کنند.

افخم ادامه داد: این اقدام غیر انسانی مردود و غیرقابل قبول است و امیدواریم تدابیری اتخاذ شود تا از این گونه اقدامات جلوگیری شود و در عین حال از برقراری ثبات در تمام جهان و این منطقه استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نقدهای وارد شده به تیم هسته‌ای تاکید کرد: ما برای نقدها و اظهارنظرها احترام قائلیم و از دریافت هرگونه پیشنهاد استقبال می‌کنیم چراکه ظرفیت آن در کشور وجود دارد و همچنین امیدواریم که این نقدها در مسیر اجماع ملی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به دلواپس‌ها توصیه می‌کنیم به عزم و امید مردم برای آینده توجه بیشتری داشته باشند.

وی پیرامون تماس تلفنی اخضر ابراهیمی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: موضوع سوریه و تحولات آن همواره مورد توجه ما بوده و بسیاری از طرف‌ها که برای حل بحران سوریه تلاش می‌کنند با ما در تماس هستند.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده که آماده کمک به حل این بحران است و با نزدیک شدن به انتخابات در این کشور آمادگی کمک به این کشور را داریم و توصیه می‌کنیم همه طرف‌ها به نقش مردم سوریه در حل بحران این کشور توجه بیشتری داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: زمان آن رسیده که طرف‌ها برای یک راه‌حل سیاسی و واقع‌بینانه گام جدی بردارند و قطعا انتخابات در این کشور کمک می‌کند رویکرد سیاسی برای تحقق اراده مردم سوریه به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد گمانه‌زنی‌ها در خصوص محورهای مذاکرات اظهار داشت: گمانه‌زنی‌ها در خصوص محورهای مذاکرات، توافقات و تفاهمات احتمالی در هر دوره وجود داشته باتوجه به اینکه موضوع‌ها همچنان در مورد برخی موضوع‌ها ادامه دارد بنابراین تا پیش از نهایی شدن گفتگوها نمی‌توانیم موردی را اعلام کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با پیشنهادات و طرح‌هایی برای احقاق حقوق مردم در مذاکرات حاضر شده و قطعا پس از پایان گفتگوها موارد اعلام می‌شود و نظر نهایی پیرامون آن اعلام خواهیم کرد.

افخم در مورد سفر بازرسان آژانس به تهران بیان کرد: هنوز مطالب جدیدتری در این خصوص نداریم و قطعا پس از پایان گفتگوها مقامات مسئول اعلام نظر خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص نشست کارشناسی ایران و 1+5 و همچنین گفتگوهای هسته‌ای ایران اظهار داشت: مذاکرات کارشناسی که از دیشب به وقت ایران شروع شده و امروز و فردا نیز ادامه دارد در آن پیرامون دور آتی و تدوین پیش‌نویس جامع کار می‌شود و نتیجه و نظرات کارشناسی پس از جمع بندی به تیم مذاکره‌کننده ارائه خواهد شد و فکر می‌کنم بحث و بررسی جزئیات مورد نظر طرفین است و ما نیز منتظر اخبار مربوط به این گفتگوها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد مکان و زمانبندی مذاکرات، طرفین تصمیم‌گیری می‌کنند و به جمع‌بندی می‌رسند و پس از آن این مسئله اعلام خواهد شد.

وی در مورد وضعیت دانشجویان ایرانی که در نروژ هستند اظهار داشت: در این خصوص با سفارتمان در نروژ تماس داشتیم و مقامات نروژی هرگونه تغییر در مقررات را رد کردند ضمن اینکه تایید و تاکید نمودند که حضور دانشجویان ایرانی کمک به تقویت و توسعه علم در این کشور است و آنها جایگاه خوبی در نروژ دارند.

افخم افزود: دانشجویان حاضر در نروژ نیز سوالاتی داشتند و ما در همین راستا به سفیر ماموریت دادیم تا این مسئله را پیگیری کنند و در این خصوص اطلاعات کامل را به ما برسانند و طبق اطلاعاتی که تاکنون داریم مقررات این کشور در مورد ایرانیان تغییری نداشته و قطعا پس از دریافت اطلاعات کامل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: پیگیری‌ها در این خصوص ادامه داردو برنامه‌ریزی شده تا حسین امیرعبدالهیان معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه به یمن سفر کنند و در خصوص نوراحمد نیک‌بخت و همچنین عاملان شهادت ابوالقاسم اسدی پیگیری‌های لازم را انجام دهند و امیدواریم این سفر در زمانبندی مناسب انجام شود و پاسخ و گزارش‌های قانع‌کننده‌‌ای را از مقامات یمنی دریافت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر وزیر امور خارجه ارمنستان، تهران بیان کرد: مناسبات تهران ایروان در سطح خوبی از تماس‌هاست و گفتگوها میان دو کشور جریان دارد و روابط سیاسی به خوبی پیش می‌رود، همچنین مقدمات کمیسیون مشترک اقتصادی نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: ایران و ارمنستان همکاری‌های خوبی در حوزه بین‌المللی دارند و اشتراک نظر و نزدیکی مواضع سبب همکاری‌های خوبی شده و قطعا این سفر به استحکام روابط دو کشور کمک می‌کند و همچنین انجام سفرهای مسئولین نیز در دستور کار قرار گرفته و دو کشور تلاش دارند از بخش‌های خصوصی پشتیبانی خاصی داشته باشند.

افخم در مورد بحران اوکراین اظهار داشت: هیچ کس از تنش در کشورها استقبال نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران خواهان جلوگیری از ناآرامی‌ها و حفظ آرامش و ثبات است و طرفین را به آرامش دعوت می‌کنیم و امیدواریم همه طرف‌های درگیر کمک کنند تا اوضاع در این کشور پیچیده‌تر نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با کشورهای منطقه از جمله ارمنستان تصریح کرد: همه دولت‌ها در ایران عزم و اراده اولویت خود را برای ارتباط با همسایگان قرار داده‌اند و در دولت یازدهم نیز این همکاری با جدیت مورد توجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران برای روابط خود با همسایگان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای قائل است و در همین راستا شاهد سفر دکتر ظریف و معاون عربی- آفریقایی وی به کشورهای منطقه بودیم و مراودات خوبی میان کشورها صورت گرفت.

وی افزود: در ارتباط با کشورهای منطقه گفتگوهای خوبی جاریست و کمیسیون‌های مشترک خوبی در حال انجام است و با عزمی که از سوی ایران و علاقمندی کشورهای دیگر وجود دارد می‌توانیم به آینده این روابط ابراز خوشبینی کنیم.

افخم تاکید کرد: نقش و جایگاه عربستان همواره مورد توجه ایران بوده و ما افزایش تماس‌ها با این کشور را دنبال می‌کنیم و سفر به این کشور در دستور کار است، این مسیر برای شکل‌‌گیری‌ همکاری‌های منطقه‌ای و شکل‌گیری چنین همکاری‌هایی در فعالیت دوستی‌ها بسیار امیدوارکننده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اخباری پیرامون ایرانیان بازداشت شده در ترکمنستان گفت: وضعیت حقوق ایرانیان برای دولت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و وزارت امور خارجه این موضوع را مورد توجه قرار داده و در مورد مسئله ترکمنستان نیز در سطوح بالا موضوع مطرح شده است و دستگاه دیپلماسی آزادی این افراد را دنبال می‌کند البته در این بین اخبار غیرواقعی هم کمکی به آزادی زندانیان نمی‌کن و امیدواریم شرایط برای بازگرداندن ایرانیان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون همایش دلواپسی گفت: درصدد هستیم دلواپسی‌ها را رفع کنیم در عین حال نظرات و نقدهایی وجود دارد و ما زمانی نقدها را می‌خوانیم و تیم وزارت خارجه آماده دریافت پیشنهادات است.

وی بار دیگر در مورد بحران سوریه تاکید کرد: بایستی تلاش‌ها در خصوص بحران سوریه به سمتی پیش برود که سبب پیچیده‌تر شدن شرایط نشود و به حق مردم سوریه احترام گذاشته شود بنابراین نادیده گرفتن واقعیات کمکی به حل این بحران نمی‌کند.

افخم ادامه داد: محوری‌ترین مورد در بحران سوریه جایگاه مردم است و هر اقدامی که این اصول مسلم را نادیده گیرد به دور از مصالح منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد زندانیان ایرانی در مالزی اظهار داشت: تلاش‌ها در این خصوص ادامه دارد و وضعیت این ایرانیان ناشی از عدم آشنایی آنها به مقررات کشورهاست برخی از شهروندان ایرانی دچار مشکلاتی هستند و مسائلی را نادیده گرفتند که ما در صدد قضاوت نیستیم و موظف به پیگیری حقوق تمام ایرانیان هستیم و دسترسی‌های لازم را برای آنها فراهم کرده‌‌ایم تا حقی از آنها ضایع نشود و تلاش‌ها در این راستا در جریان است، خانواده‌های این افراد با وزارت خارجه در ارتباط هستند و ما به طور مستمر به خانواده‌ها پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر روحانی به ترکیه گفت: به محض قطعی شدن این سفر در زمانبندی مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا آمریکا، چین و روسیه پیشنهادهایی را برای بازطراحی رئاکتور اراک دارند اظهار داشت: مذاکرات در حال انجام است و هنوز نسبت به موضوعات توافق کامل صورت نگرفته از این روست که به آن توافق جامع گفته می‌شود بنابراین تا قبل از نهایی شدن به طور رسمی اعلام نظری نداریم چراکه هنوز مذاکرات در حال انجام است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتشار لیستی از سوی کمیته دینی آذربایجان گفت: این موضوع را از طریق سفارت خود پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتخابات عراق اظهار داشت: انتخابات این کشور رویدادی مبارک و مشارکت خوبی است چراکه انتخابات با درصد بالایی از حضور مردم علی‌رغم همه کارشکنی‌ها انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه با درایت مردم این کشور خنثی شد بنابراین تصمیم و عزم مردم عراق برای آینده این کشور ودخالت برخی کشورها به واقعیات لطمه نمی‌زنند و مهم اتفاق بزرگ و مشارکت خوب ملت عراق بدون حضور نیروهای بیگانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه قرار است گفتگوهای ایران تا کجا پیش رود تصریح کرد: خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران حقوق مسلم و روشن ملت در داشتن فناوری هسته‌ای است و از هیچ یک از حقوق ملت برای پیشرفت در این فناوری عدول نخواهد شد و بر همین اساس مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: گفتگوهای ایران و 1+5 تنها در مورد مووضع هسته‌ای است و ایران تحت هیچ فشاری عدول نخواهد کرد و طرح برخی موضوعات از سوی برخی مسئولین غربی بی‌اساس است چراکه این مذاکرات حقوق هسته‌ای ایران و حفظ آن است و تمامی خطوط قرمزها مورد توجه تیم هسته‌ای کشورمان است و هوشمندانه در این مسیر عمل می‌کند و مواضع را به طور صریح اعلام می‌کنند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی نیست.

افخم در مورد آخرین پیگیری‌ها پیرامون مرزبان ربوده شده کشورمان گفت: روز گذشته وزیر کشور به پاکستان سفری داشتند و موضوع مرزبان کشورمان و همچنین امنیت مرزها یکی از محورهای گفتگوها بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: متاسفانه طی یک ماه گذشته در خصوص مرزبان ربوده شده‌مان اظهارنظرهای غیرمستندی اعلام شده که بازخورد اینها مثبت نیست و در عین حال این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم گفتگوها پیرامون سلامت و وضعیت وی به سرانجام برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع برخی مقاما غربی پیرامون انتخابات سوریه و بشاراسد گفت: ما همواره تمام طرف‌ها را به واقع‌بینی دعوت و تاکید می‌کنیم این مهم در همان چارچوب قابل تفسیر است.

وی در پایان پیرامون انجام توافق نهایی میان ایران و 1+5 در بازه زمانی 6 ماه خاطرنشان کرد: از ابتدا طرفین یک دوره زمانی را به عنوان سقف برای گفتگوها قرار دادند و ایران هم آمادگی و عزم خود را بر این گذاشته تا شاید در همین دوره 6 ماه به نتیجه برسد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۳/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...