نسخه چاپی

شورش سازمان جاسوسی اسرائیل

عکس خبري -شورش سازمان جاسوسي اسرائيل

جنگ لفظی در مورد حمله اسرائیل به ایران باعث ایجاد شكاف میان رهبران سیاسی از نظامی تا اطلاعاتی و جاسوسی شده است. و این شكاف اساسی می تواند منجر به یك جنگ واقعی شود.

به گزارش فرارو به نقل از فارن پالسی، در خودنمایی های اسرائیل در مورد برنامه هسته ای ایران یک اشتباه فاحش رخ داده است. در حالیکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، رهبری رویکرد مقابله – ازجمله مصاحبه و سخنرانی برای مخاطبان آمریکایی که بسیاری را در مورد احتمال حمله زودهنگام به تاسیسات هسته ای ایران به یقین رسانده- را در پیش گرفته اند، روسای پیشین سازمان های اطلاعاتی اسرائیل به صورت علنی با مواضع دولت مخالفت می کنند.

نخست مئیر داگان که از اواخر سال 2010 رهبری موساد را بر عهده داشت، حمله به ایران را «احمقانه ترین چیزی که تاکنون شنیده» خواند و در ماه آوریل نیز یووال دیسکین، رئیس سابق سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل نقد تند و شخصی را متوجه نتانیاهو و باراک کرد. دیسکین نه تنها سیاست آنها را به نقد گذاشت بلکه توانایی و داوری رهبری شان را زیر سوال برد و در مورد رویکردشان در قبال برنامه هسته ای ایران هشدار داد.

با توجه به این اختلافات، آیا آمریکا- و ایران- باید ترس بیشتری از یک حمله اسرائیلی داشته باشند یا با نظر به اینکه اسرائیل خود را مشغول دعواهای داخلی کرده، باید خیالی آسوده داشته باشند؟ با وجود آنکه به نظر می رسد اظهارات داگان و دیسکین فرصت مقابله را کاهش می دهد، در واقعیت اما می تواند دو پیامد وخیم داشته باشد. نخست اینکه اگر نظر روسای سابق سازمان های جاسوسی در مورد عدم توانایی نتانیاهو و باراک درست باشد، نمی توان آن را دلیل آرامش دانست. در سوی دیگر اگر داگان و دیسکین اشتباه کرده باشند و استراتژی اسرائیل از روی حساب و کتاب باشد، در این صورت کوچک انگاشتن اعتبار اسرائیل، احتمال حمله رژیم صهیونیستی را افزایش می دهد. هرچه اعتبار تهدیدهای اسرائیل کمتر باشد، احتمال اینکه ایران تمام اظهارات رژیم صهیونیستی را بلوف بخواند بیشتر است و بنابراین احتمال اینکه اسرائیل برای حمایت از ادعای خود دست به اقدامی بزند افزایش می یابد.

سوال اصلی چگونگی تفسیر رویکرد مقابله اسرائیل با ایران است. برخی استراتژی نتانیاهو- باراک را تلاشی عمدی برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و جامعه بین المللی برای اجرای اقدامات قاطعانه از جمله تحریم های شدیدتر و تهدید اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، به دلیل ترس از اقدام یک جانبه اسرائیل می دانند. در این نقطه نظر اسرائیل مانند یک «دیوانه منطقی» عمل می کند که معتقد است اقدامات بی پروایش آمریکا، جامعه جهانی و ایران را مجبور به باور هشدارهایش می کند. باراک هفته گذشته طی مصاحبه با روزنامه اسرائیل هایوم در مورد اظهارات دیسکین و داگان و چند تن دیگر از مقامات اسرائیل گفت: «آنها به سراسر جهان سفر می کنند و با حرف های خود مسئله ایران را که ما آن را به موضوعی مهم و فوری، نه تنها برای اسرائیل بلکه برای جهان تبدیل کرده ایم، و تلاش های رهبران اسرائیل را تضعیف می کنند. استراتژی اسرائیل برای باراک موفقیتی قابل توجه بوده که حواس پرت جامعه بین الملل را متوجه برنامه هسته ای ایران کرده و تحریم های شدیدی را به سیستم بانکداری ایران تحمیل می کند.

اما همه کارشناسان استراتژی اسرائیل را اینطور تفسیر نمی کنند. برخی ناظران خارجی و اسرائیلی معتقدند نتانیاهو و باراک در مورد شعارهای خود و تصمیم حمله به تاسیسات هسته ای ایران جدی هستند. اگر نتانیاهو خواستار به راه انداختن هولوکاست است و در مورد خطرات موجود ایران هشدار می دهد، پس می توان گفت منظورش هیچ چیز جز یک اقدام نظامی نیست. در واقع اسرائیل چند دهه است که گرفتار مسئله ایران است و شاید متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را چالش مهمی برای ادامه مسیر خود می داند. از این نقطه نظر لفاظی های نتانیاهو- باراک در راستای آماده سازی جامعه بین المللی برای یک حمله اسرائیلی است که به گفته باراک نیازمند مشروعیت جهانی است.

سردرگمی در مورد اینکه نتانیاهو و باراک واقعاً چه می خواهند و چه منظوری دارند، اتفاقی نیست. کلید بازدارندگی، اعتبار بازدارنده است؛ کلید استراتژی «دیوانگی منطقی» این است که دیگران موضع وی را یک بلوف ندانند. به همین دلیل خارج از دفتر نخست وزیری، دو تعریف از موضع اسرائیل از نظر عملکرد برابر هستند.

موضع نقد داگان- دیسکین بستگی به ارزیابی فرد از نتانیاهو و باراک دارد. اگر دیسکین در مورد عدم توانایی و داوری رهبران اسرائیلی درست گفته باشد، می توان گفت روسای سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل سکوت خود را شکسته اند تا از بروز خطری جدی جلوگیری کنند. اما اگر دیسکین اشتباه گفته باشد، اظهارات روسای سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی پیامدهای جدی برای استراتژی اسرائیل خواهد داشت.

از یک سو، اگر روسای سابق اطلاعاتی اسرائیل که باید بیشترین اطلاعات را داشته باشند، آنقدر نگران هستند که به صورت عمومی علیه رهبران خود صحبت می کنند- مسئله ای که برای اکثر اسرائیلی ها و بسیاری از خارجی ها عجیب است- پس ناظران خارجی باید خلوص هشدارهای اسرائیل را دریابند. از سوی دیگر، با وجود آنکه دولت نتانیاهو از گزینه نظامی سخن می گوید، نباید از خاطر برد که این دولت در خلاء فعالیت نمی کند. روسای نظامی، موساد و شینبت از جمله سازمان هایی هستند که عملکردشان بر افکار عمومی اسرائیل تاثیر می گذارد. زمانیکه که مقام عالی رتبه به صورت عمومی داوری و توانایی رهبری رژیم صهیونیستی را زیر سوال می برد، اسرائیلی ها می شنوند. با وجود آنکه برخی (مانند باراک در مصاحبه با اسرائیل هایوم) انگیزه علنی شدن نظرات داگان و دیسکین را مورد سوال قرار می دهند، اظهارات مشابه چند دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی، نگرانی اسرائیلی ها در مورد احتمال اقدام یک جانبه را افزایش داده است.

در حال حاضر با توجه به پیش روی بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و مذاکرات آتی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (گروه 1+5)، احتمال حمله اسرائیل بسیار اندک است.

۱۳۹۱/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...