نسخه چاپی

2 دانشگاه ایرانی در لیست برترین‌ها

موسسه تایمز فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جوان زیر ۵۰ سال قدمت را در سال ۲۰۱۴ اعلام كرد و دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این فهرست حضور دارند.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت: موسسه تایمز هر ساله اسامی ۱۰۰ دانشگاه برتر با قدمتی زیر ۵۰ سال را نمایش می دهد. هدف این رتبه بندی نگاهی اجمالی به آینده و نشان دادن ستارگان نوظهور با پتانسیل بالا در عرصه علم و فناوری است.

وی افزود: این رتبه بندی همانند رتبه بندی جهانی تایمز، دانشگاه ها و موسسات زیر ۵۰ سال قدمت، بوسیله ۵ معیار آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی و درآمد صنعتی و به ترتیب با وزن های ۳۰، ۳۰، ۳۰، ۷.۵ و ۲.۵ درصد مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند.

مهراد یادآور شد: تفاوت مهمی که در روش شناسی این رتبه بندی وجود دارد این است که وزن کمتری به شاخص های مربوط به شهرت دانشگاهی اختصاص داده شده است تا قادر باشند ویژگی های دانشگاه های جوان را منعکس کنند. بنابراین در این رتبه بندی وزن اختصاص داده شده به شهرت از یک سوم در رتبه بندی جهانی به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

وی با معرفی دانشگاه پوهانگ گفت: برترین دانشگاه جوان در این فهرست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی است که همواره دراین رتبه بندی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس حائز رتبه دوم، انستيتو علوم و فناوری پيشرفته کره جنوبی رتبه سوم، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ رتبه چهارم و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور رتبه پنجم جدول را کسب کرده است. در واقع دانشگاه های آسیایی بهترین جایگاه های جدول را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درباره رتبه دانشگاه های ایران در این فهرست عنوان کرد: در این رتبه بندی دو دانشگاه از ایران حضور دارد. دانشگاه شریف همچون سالهای گذشته نه تنها در این فهرست حضور داشته است، بلکه در سال ۲۰۱۴ توانست با صعود ۲۰ پله ای نسبت به سال گذشته، رتبه ۲۷ جدول را کسب کند. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز توانست با کسب رتبه ۹۲ خود را برای اولین بار در این فهرست قرار دهد.

وی ادامه داد: از کشور ترکیه تنها دو دانشگاه بیلکنت و کوچ در این رتبه بندی حضور دارند که به ترتیب حائز رتبه های ۳۱ و ۴۱ جدول شده اند. دانشگاه ملک عبدالعزیز با کسب رتبه ۷۱ تنها دانشگاه از عربستان سعودی است که در این فهرست قرار دارد.

مهراد تاکید کرد: در این فهرست بیشترین دانشگاه های برتر جوان در اروپا قرار دارند. این تعداد برابر با ۵۴ دانشگاه اروپایی است. در قاره آسیا ۱۷ دانشگاه، در استرالیا ۱۴ دانشگاه، در آمریکای شمالی ۱۳ دانشگاه، اقیانوسیه ۲ دانشگاه و در آمریکای جنوبی ۱ دانشگاه قرار دارد. باید اضافه کرد کشور انگلستان با ۱۴ دانشگاه بیشترین دانشگاه های برتر جوان در جهان را در خود جا داده است. در استرالیا ۱۴ دانشگاه، در کشور آمریکا ۷ دانشگاه، در اسپانیا ۷ دانشگاه و در فرانسه و آلمان نیز ۶ دانشگاه حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تایمز در سال ۲۰۱۴ اسامی ۱۰۱ دانشگاه برتر جوان را منتشر کرده است. دلیل این امر دانشگاه رم ۳ ایتالیا (University of Rome III) و دانشگاه لا تروب (La Trobe University) استرالیاست که هر دو تواما حائز رتبه ۱۰۰ جدول شده اند.

۱۳۹۳/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...