نسخه چاپی

ارسال پیامك‌ تبلیغاتی به مشتركان ادامه دارد؟!

عکس خبري -ارسال پيامك‌ تبليغاتي به مشتركان ادامه دارد؟!

با گسترش سرویس پیامك اپراتورهای مخابراتی در كشور و استفاده گسترده شركت‌های تبلیغاتی از این ابزاربرای جذب مخاطب بیش‌تر كار به جایی رسید كه برخی مشتركان از دریافت پیامك‌های تبلیغاتی ناراضی بوده و تمایلی برای دریافت این پیامك‌ها نداشته و خواستار قطع ارسال پیام‌های كوتاه تبلیغی به تلفن همراه خود بودند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، برخي معتقدند ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته و متعدد برروي تلفن همراه مشترکان ايراني، مغاير با حقوق شهروندان جامعه اطلاعاتي است و به اعتقاد كارشناسان توجه نكردن به نياز کاربر دريافت‌کننده پيامک تبليغاتي و بي توجهي به فواصل منطقي ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي، مهم‌ترين عامل شکست اهداف تبليغاتي ارسال‌کنندگان پيامک‌هاي بازرگاني به شمار مي‌آيد.

پس از اين جريان كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با رويكرد رعايت حقوق مشتركان، تمامي اپراتورها را موظف كرد براي ارائه خدمات پيامك انبوه در قالب اطلاع‌رساني، خبري، تبليغاتي، بازي و سرگرمي و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائيد اين كميسيون، مجوزهاي لازم را از مراجع ذيصلاح قانوني دريافت كرده و پس از تائيد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي ارائه خدمات را آغاز كنند.

براساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تمامي اپراتورها بايد ضمن اطلاع‌رساني مناسب درباره نوع خدمات پيامك انبوه، قبل از ارسال پيامك، موافقت مشترك را دريافت كرده و قبل از هرگونه اقدام، راهكارهاي اجرايي اين كار را با رگولاتوري هماهنگ و تائيديه لازم را دريافت كنند.

براساس اين مصوبه در هرگونه خدمات پيامكي محتوايي كه براي مشترك هزينه ايجاد مي‌كند، بايد تعرفه‌هاي آن از سوي كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصويب شود.

در اين باره مدير كل نظارت بر سرويس‌هاي ارتباطي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: در اين رابطه پس از جلسات متعدد به اين جمع‌بندي رسيديم كه به تمامي مشتركان پيامكي ارسال شود كه در آن پيامك از مشترك خواسته ‌شده كه اگر به دريافت پيامك انبوه تمايل دارند پيامك خالي را به همان شماره‌اي كه برايش پيامك نظرخواهي ارسال شده، ارسال كنند.

غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ارسال نشدن اين پيامك توسط مشترك يعني مشترك تمايلي به دريافت پيامك تبليغاتي ندارد و پس از 24 ساعت سيستم به‌طور خودكار و اتوماتيك‌وار براساس درخواست مشتركان عمل مي‌كند.

وي ادامه داد: طي چند هفته گذشته در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در رابطه با اين موضوع به اپراتورها تاكيد و اعلام شد كه اپراتورها به هيچ وجه حق ارسال پيامك‌هاي انبوه را بدون رضايت مشترك ندارند.

روند ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي ادامه داشت تا اينكه چندي پيش پيام‌هايي از دو اپراتور همراه اول و ايرانسل مبني بر اعلام تمايل نداشتن به دريافت پيامك‌هاي انبوه تبليغاتي به دست برخي مشتركان رسيد و عده‌اي از مشتركان نسبت به اعلام عدم تمايل براي دريافت پيامك اقدام كردند.

در پيامك همراه اول كه در اين باره به برخي مشتركان ارسال شده، آمده است: "مشترك گرامي در صورت عدم تمايل به دريافت پيامك تبليغاتي و اطلاع‌رساني عدد «1» و در صورت تمايل عدد«2 » را به شماره 8999 ارسال كنيد، در صورت عدم پاسخ وضعيت جاري ادامه مي‌يابد؛ پاسخ به اين پيامك رايگان است".

مضمون پيامك ايرانسل براي نظرخواهي عدم دريافت پيامك به مشتركان اين گونه است "مشترك عزيز، درصورت تمايل به عدم دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي، عدد دو را به 5005 بفرستيد و مهلت ارسال تا پايان ارديبهشت‌ماه مي‌باشد".

روابط عمومي شركت ايرانسل هم‌چنين در اين باره توضيح داد كه برخي پيامك‌هايي كه براي مشتركين ارسال مي‌شود، پيامك‌هاي اطلاع‌رساني و از سوي خود اپراتور است و يا برخي نيز از سوي اپراتور مقابل يا شركت‌ها ارسال مي‌شود كه درصورت ارسال پيامك از ايرانسل مبداء ارسال كه مربوط به كدام بخش است، به جاي شماره تلفن نوشته مي‌شود و مشخص است كه پيام از سوي ايرانسل است.

اما برخي از مشتركان همراه اول كه عدم تمايل خود براي دريافت پيامك‌هاي اينچنيني را اعلام كرده بودند، در تماس با خبرنگار ايسنا اعلام كردند كه هنوز هم پس از ارسال پيامكي مبني بر نداشتن تمايل دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي، اين پيامك‌ها را دريافت مي‌كنند كه علت اين موضوع از هر دو اپراتور در حال پيگيري است.

۱۳۹۱/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...