نسخه چاپی

بازدید بازرسان از ساغند و كارخانه اردكان یزد

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مدیریت شده از معدن ساغند و كارخانه اردكان یزد بازدید كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ماسیمو آپارو، رییس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد روز دوشنبه هفته جاری به منظور گفت‌وگو درباره رهیافت پادمان راکتور اراک و نیز بازدید از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد وارد تهران شد.

بر اساس این گزارش آخرین اقدام از هفت اقدامی که قرار بود ایران در چارچوب همکاری با آژانس تا 25 اردیبهشت صورت دهد، انجام شد.

نتایج اقدامات ایران در گزارش آتی مدیر کل آژانس که اوایل خرداد ماه به طور غیررسمی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار می‌گیرد، منتشر می‌شود.

در سفر سه روزه رییس بازرسان آژانس به ایران هم‌چنین دو طرف درباره رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک گفت‌وگو و به جمع‌بندی در این‌باره دست یافتند.

رهیافت پادمان مجموعه قوانین و مقرراتی است که درباره هر یک از مراکز هسته‌ای کشورهای عضو آژانس به طور دوجانبه توافق می‌شود که بر اساس آن نظارت و بازرسی‌ها از آن مراکز در چارچوب رهیافت مورد نظر انجام می‌شود. در حال حاضر نظارت و بازرسی از سایت غنی‌سازی نطنز نیز بر اساس رهیافت پادمانی جداگانه که میان ایران و آژانس به توافق رسیده است، انجام می‌شود.

گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی مقامات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح روز دوشنبه در سازمان انرژی اتمی برگزار و پایان یافت.

هم‌چنین، اطلاعات طراحی به روز شده (DIQ) مربوط به راکتور آب سنگین اراک پیش از این به آژانس ارائه شده است و گزارش EBW یا همان چاشنی‌های انفجاری یکی از هفت اقدام مورد اشاره در مرحله دوم همکاری‌های ایران با آژانس نیز پیش از این به آژانس ارایه شده است.

بر اساس این گزارش، هفت اقدامی که ایران باید در چارچوب دومین مرحله از همکاری‌هایش با آژانس تا 25 اردیبهشت انجام دهد به شرح زیر است:

۱ ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد،

۲ ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان،

۳ تحویل پرسش‌نامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR 40 (اراک)،

۴ ‌اقدام در راستای به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR ۴۰ (اراک)،

۵ ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف‌ و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد،

۶ ارایه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران،

۷ و ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن)

مراحل پایانی اجرای مرحله دوم از همکاری‌های ایران و آژانس در حالی در تهران انجام می‌شود که هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک سه‌شنبه و چهارشنبه درباره موضوعات مطرح در چارچوب توافق جامع با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که سرپرستی هیات شرکت‌کننده در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 را بر عهده دارد و از هفته گذشته در نیویورک به سر می‌برد هم‌زمان هدایت مذاکرات کارشناسی ایران با 1+5 را بر عهده دارد.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 24 اردیبهشت به مدت دو روز در وین برگزار می‌شود. قرار است کاترین اشتون و محمد جواد ظریف یک روز قبل از مذاکرات رسمی (23 اردیبهشت) در چارچوب شام کاری درباره آخرین مواضع و جمع‌بندی درباره مذاکرات بعدی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

۱۳۹۳/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...