نسخه چاپی

عجیب‌ترین گروهك تروریستی دنیا +تصاویر

گروه تروریستی بوكوحرام با ربودن بیش از ۳۰۰ دختربچه نیجریه ای در كمتر از یك ماه، یكی از عجیب ترین گروهك های تروریستی دنیاست.

به گزارش نما به نقل از مهر، آدم رباهای عجیب و غریب این، شاید بهترین توصیف برای گروهی باشد که خبر آدم ربایی هایشان، حالا در دنیا پیچیده و رسما اعلام کرده اند که بیش از 300 دختر نوجوان نیجریه ای را در کمتر از یک ماه گذشته، ربوده اند و آنها را فروخته اند. اعضای گروهک «بوکوحرام»، این روزها بیش از پیش در دنیا معروف شده اند. نه فقط به خاطر این آدم ربایی گسترده، بلکه به خاطر اعتقادات و قوانین عجیب و غریب‌شان.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ربایش شبانه 8 دختر توسط افراد مسلح مظنون به عضویت در گروه تروریستی بوکو حرام در نزدیکی یکی از پایگاه‎های این گروه در شمال شرقی نیجریه منتشر شد. ربودن این هشت نفر که بین 12 تا 15 سال سن دارند، در پی ربوده شدن بیش از 200 دختر دانش آموز از مدرسه ای در روستای چیبوک در شمال شرقی ایالت بورنوی نیجریه روی داد که 25 فروردین ماه ناپدید شدند و بعد خبر آمد که گروه «بوکو حرام» آنها را ربوده است



98003_908.jpg


مادران کودکان ربوده شده در نیجریه این روزها نگران سرنوشت فرزندانشان هستند


در یک ماه اخیر، این گروه، آدم ربایی حدود 300 دختر 16 تا 18 ساله از مدارس استان بورنو را به سیاهه جنایات خود افزوده است. دست کم 223 نفر از این دختران هنوز گرفتارند و در ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، ابوبکر شاکو -رهبر گروه- اعلام کرد که آنها را خواهد فروخت.

او در صحبت‎هایی که با استقبال گسترده رسانه‎های غربی مواجه شده است مدعی شده: «در دین مجاز به برده‎داری هستیم و می‎توانم با ربودن افراد، آنها را به بردگی خود درآورم.»

بوکو حرام یعنی چه؟

در زبان حوسی، بوکو حرام به معنای "حرام بودن تحصیل به روش غربی حرام" است. الگوی آنها شباهت بسیار زیادی با طالبان افغانستان داد و پیروان آنها محاسنی بلند دارند و روی سر پارچه‏ای قرمز یا سیاه می‏بندند.

بوکو حرام فعالیت خود را از سال 2003 آغاز کرد و اولین حمله را در سال 2004 انجام داد. مقر اصلی آنها در شمال شرقی نیجریه در اطراف شهر میادوگوری است.


98005_215.jpg


این یکی از معدود تصاویری است که از اعضای گروهک بوکوحرام منتشر شده است.


محمد یوسف، رهبر سابق و موسس بوکو حرام متولد شهر گیرگیر در ایالت یوبه بود. وی نام رسمی گروه را "جماعة اهل سنة لدعایاتی و الجهاد" (جامعه مردم اهل سنت که خود را موظف به انتشار آموزه‏ها و جهاد می‏دانند) برگزید. بر خلاف ظواهر، بنا به ادعای بی.بی.سی. این سلفی جنجالی دارای تحصیلات بوده، به زبان انگلیسی سلیس صحبت می ‏کرده، زندگی ثروتمندانه‏ای داشته و خودرو مرسدس بنز داشته است.

از عدم کروی بودن زمین تا وعده بلعیدن رئیس جمهور

یوسف در مصاحبه ‏ای با شبکه بی.بی.سی. به دروغ مدعی شده بود که کروی بودن زمین بر خلاف آموزه ‏های قرآن است و پذیرفتنی نیست. منشا باران بودنِ آب‏های تبخیر شده توسط خورشید را نیز قبول ندارد.آنها خواستار اجرای شریعت در تمام نیجریه هستند و تمام کسانی که پیرو آنها نیستند –اعم از مسلمان و مسیحی- را کافر می‏دانند.در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، ابوبکر شاکو، فردی که خود را مدعی رهبری آنها می‏داند، گفته بود که هدفش "بلعیدن" گودلاک جاناتان (رئیس جمهور نیجریه) و ساقط کردن دولتش است.

شغل: آدم ربایی

برای بوکوحرام و برخی از دیگر گروهک‎ها در آفریقا آدم ربایی تبدیل به شغل شده است و آنها توریست‎ها و کسانی که برای شرکت‎های غربی کار می‎کنند، را هدف قرار می‎دهند. در یکی از نمونه‎ها، گفته می‎شود بوکوحرام برای آزادی یک زن و شوهر فرانسوی که در شمال کامرون ربوده شده بودند، 3 میلیون دلار دریافت کرده است. هر بار که نیروهای نیجریه تلاش کردند عملیات نجات انجام دهند، منجر به کشته شدنِ گروگان‎ها شده است. اختلافات مذهبی، قبیله‎ای و فرقه‏ای در قاره آفریقا، مساله تازه‏ای نیست، اما با اوج گرفتن فعالیت‏های گروه‏هایی که از القاعده الهام گرفته‏اند و مدعی "اسلام‏گرایی" هستند، موج جدیدی از درگیری‏ها به راه افتاده است که در ترسیم چهره‏ای خشن و غیرواقعی از اسلام، به رسانه‏های غربی و اسلام ستیز، کمک شایانی کرده است.

98004_209.jpg


 بوکوحرام برای آزادی این گروگان های فرانسوی خود درخواست 3 میلیون دلار کرده بود


در حالی که 50 درصد از مردم نیجریه مسلمان و 40 درصد مسیحی هستند، این گروه مسئول جنایت و کشتار فجیع هم مسلمانان و هم مسلمانان در شمال نیجریه است. آنها هم در مساجد و هم در کلیسا‎ها بمب‎گذاری می‎کنند و دست به عملیات انتحاری می‎زنند.

در یکی از حملات با خودرو بمب گذاری شده در آبوجا، ساختمان‎های سازمان ملل در سال 2011 هدف قرار گرفتند. درگیری‎های جدیدتر- به خصوص در منطقه روستایی استان بورنو در شمال شرقی نیجریه- ده‎ها کشته به جا گذاشته است.

بر اساس آمار سازمان عفو بین‎الملل در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی، بوکو حرام مسئول مرگ 1500 نفر بوده است.

۱۳۹۳/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...