نسخه چاپی

اختلافات در مذاكرات نیویورك

اتحادیه اروپا و هیئت ایران از روند مذاكرات سطح كارشناسی بین ایران و كشورهای ۱+۵ ابراز خرسندی كرده‌اند اما منابعی آگاه گفته‌اند سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه محل اختلاف طرفین بوده‌اند.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته ایران و کشورهای 1+5 گفت‌وگوهای «موثری» درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند؛ در همین حال یک دیپلمات گفته طرفین هنوز در حال تلاش برای رفع اخلافات بنیادین بر سر آینده توانمندی‌های هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش تسنیم، این اظهارات پس از پایان روز دوم مذاکرات سطح کارشناسی بین ایران و کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه (موسوم به کشورهای 1+5 ) مطرح شده که چشم‌انداز کلان آن دستیابی به توافقی جامع برای پایان یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران در تاریخ 20 جولای است.

یک سخنگوی کاترین اشتون به خبرگزاری رویترز گفته است: «کشورهای 1+5 و کارشناسان فنی در روزهای 6 و 7 مه در نیویورک جلسه‌های مفیدی داشتند.»

وی همچنین تصریح کرده که هدف از این مذاکرات تعمیق دانش طرفین از موضوعات مورد بحث و کمک به آماده شدن آنها برای دور بعدی مذاکرات است که هفته آینده در شهر وین، پایتخت اتریش ، برگزار خواهد شد.

یک سخنگوی هیئت ایرانی هم گفته که تهران به زودی از طریق رسانه‌های این کشور بیانیه مشابهی درباره مذاکرات نیویورک منتشر خواهد کرد.

کشورهای غربی ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند، اما ایران این ادعاها را رد کرده و تأکید می‌کند هدف از این برنامه تولید برق و ایزوتوپ‌های قابل استفاده در درمان سرطان است.

یک دیپلمات غربی گفته ایران و کشورهای غربی درباره ساز و کارهای حل و فصل مناقشات پیرامون رآکتور آب سنگین اراک نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. وی افزوده اما موضوعی که توافق بر سر آن دشوارتر است مسئله غنی‌سازی اورانیوم و سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه است.

موضوع غنی‌سازی اورانیوم از جمله موضوعاتی است که آمریکا به خاطر در نظر گرفتن دیدگاه‌های رژیم اسرائیل با آن مشکل دارد. این رژیم که تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است اصرار می کند ایران نباید توانایی غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشد.

علی‌رغم این دیپلمات‌های غربی گفته‌اند محروم کردن ایران از کل فعالیتهای غنی‌سازی دیدگاهی غیرواقع‌بینانه است.

۱۳۹۳/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...