نسخه چاپی

«یوتیوب» درعربستان جنجال به پا كرد

پادشاه عربستان سعودی اعلام كرد از شبكه های اجتماعی نمی ترسیم. این در حالی است كه شماری از شهروندان این كشور به دلیل اعتراض از طریق شبكه های اجتماعی با مجازات روبه رو شده اند.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران، ملک عبدالله پادشاه عربستان گفت: دولت سعودی به دور از شبکه های اجتماعی نیست و از شبکه های اجتماعی نمی ترسد بلکه زیرساخت های قوی را برای شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است و همین موضوع باعث شد نسبت کاربران این شبکه ها افزایش یابد.

این مطلب را پادشاه عربستان سعودی در پیامی به نشست آسیایی رسانه ها در شهر جده مطرح کرد.

مردم عربستان سعودی به نسبت بالایی از شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک، توئیتر و یوتیوپ استفاده می کنند.

همزمان در عربستان سعودی کمپین اعتراضی در تویتر و یوتیوب به نام "انقلاب کارت های ملی" به راه افتاده است.
شمار زیادی از شهروندان سعودی با انتشار پیام های ویدئویی در یوتیوب (شبکه اجتماعی اشتراک گذاری فیلم) از ملک عبدالله خواسته اند دست به اصلاحات اجتماعی سیاسی بزند.

"انقلاب کارت های ملی" با یک فیلم از جوان سعودی به نام عبدالعزیز محمد در مارس گذشته آغاز شد که او با انتشار فیلمی در یوتیوب و نشان دادن کارت ملی اش از کم بودن دستمزدش شکایت کرد.

او در این فیلم می گوید: من شهروند سعودی هستم. من تنها 1900 ریال (معادل 507 دلار ) حقوق ماهانه می گیرم. آیا مبلغ برای پرداخت به خانواده عروس برای ازدواج کفایت می کند. نه خانه ای دارم و نه خودرو. خسته شدیم. به ما از اموال مان بدهید.

به دنبال این فیلم، افراد دیگری هم با ضبط و انتشار فیلم هایی در یوتیوب، حمایت خود را از این اقدام جوان سعودی اعلام و خواستار افزایش حقوق ها و حل مشکل بیکاری و فراهم کردن زندگی کریمانه و افزایش آزادی ها شدند.

آنها از دیگر مردم نیز خواستند تا با تهیه فیلم های مشابهی، در این کمپین مشارکت کنند تا صدای شان به گوش پادشاه برسد.
با این حال منابع حقوقی می گویند سه نفر نخست که در این کمپین مشارکت داشتند، بازداشت شده اند.

شماری از زنان و دختران سعودی هم با تهیه فیلم های مشابهی در این کمپین مشارکت کردند اما مقامات سعودی تاکنون واکنشی نسبت به این کمپین نداشته اند

در این فیلم ها انتقاداتی نسبت به اعضای خانواده حاکم در عربستان سعودی (آل سعود) نیز مطرح شده است.

۱۳۹۳/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...