نسخه چاپی

رشد جمعیت ایران منفی می‌شود

وزیر بهداشت گفت: نرخ رشد جمعیت اكنون ۱.۳ درصد است كه كاهش رشد جمعیت جدی و سریع اتفاق افتاده و اگر با این روند پیش برویم ممكن است در آینده رشد جمعیت منفی شود و به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه بزند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نقشه تحول نظام سلامت ترجمه‌ای از نقشه جامع علمی سلامت است که برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تدوین کرده‌ایم چرا که قبلا برای حوزه آموزش و پژوهش نقشه جامع علمی سلامت را طراحی و رونمایی کرده بودیم تا ببینیم بعد از هر دوره 5 ساله به چه دستاوردهایی در زمینه فناوری، تحقیقات و آموزش رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: تبیین سیاست‌ها و راهکارهای اصلی، کدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اکنون در نقشه تحول نظام سلامت دیده شده و نشان می‌دهد اگر بخواهیم به اهداف افق 1404 برسیم و مردم دغدغه سلامتی نداشته باشند باید از چه مسیری حرکت کنیم.



مصرف منطقی دارو و نظام ارجاع از اهداف نقشه تحول نظام سلامت

وحید دستجردی گفت: در این نقشه 15 سیاست کلی و 87 برنامه کلیدی دیده شده که اصول اخلاقی و پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه سلامت را شامل می‌شود. همچنین مصرف منطقی دارو، نظام ارجاع و پزشک خانواده، ادغام آموزش در پژوهش نیز از جمله اصولی است که در این نقشه دیده شده است.

میزان سزارین در ارزیابی بیمارستان‌ها موثر است

وی در مورد شاخص ارزشیابی بیمارستان‌ها به ویژه ارزیابی بیمارستان‌های زنان و زایمان گفت: در این بیمارستان‌ها میزان عمل‌های سزارین جزء شاخص‌هایی است که هر چه سزارین آنها کمتر باشد در ارزیابی بیمارستان نمره بهتری به آن داده می‌شود و بیمارستان‌های دوستدار مادر دقیقا این شاخص‌ها را رعایت می‌کنند.

رسانه‌ها در ترویج فرهنگ زایمان طبیعی به میدان بیایند

وزیر بهداشت اذعان داشت: سعی کرده‌ایم با اقدامات تشویقی و بازدارنده میزان زایمان طبیعی را در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی افزایش دهیم اما فرهنگ‌سازی برای ترویج زایمان طبیعی بسیار لازم است که رسانه‌ها هم باید وارد این موضوع شده و به کمک نظام سلامت بشتابند.

وحید دستجردی درباره اجرای نسخه 02 پزشک خانواده گفت: تا پایان امسال برنامه‌ مشترکی با وزارت رفاه، کار و تعاون و همچنین بیمه‌ها باید داشته باشیم تا این طرح به صورت رسمی در کشور و در حد توان دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا شده و در شهرها توسعه یابد که امیدواریم تا پایان فرصت باقیمانده از دولت دهم این برنامه در تمام کشور گسترش یابد.

با این روند رشد جمعیت در آینده منفی می‌شود

وی در مورد رشد شیب جمعیت کشور تصریح کرد: در برخی نقاط کشور با شیب تند نزولی مواجهیم و باید جلوی کاهش شیب رشد جمعیت را در برخی نقاط بگیریم ولی در برخی نقاط دیگر کشور باید رشد جمعیت را کنترل کنیم.

وحید دستجردی اضافه کرد: در نقشه جامع نظام سلامت نرخ رشد جمعیت اکنون 1.3 درصد است که کاهش جدی و سریعی بوده است و اگر با این روند پیش برویم ممکن است رشد جمعیت منفی شود که به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه می‌زند. باید به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کنیم که البته این امر کاری بین‌ بخشی است اما وزارت بهداشت هم باید تلاش‌های خود را انجام دهد.

وی راهکارهای افزایش نرخ رشد جمعیت را بسترسازی برای ازدواج، افزایش آمار ازدواج، فرزندآوری با توجه به سلامت دانست و گفت: تمام این مسائل در 87 برنامه ملی سلامت دیده شده. همچنین برای پاسخگویی به اقشار مختلف برنامه‌های زیادی را مد نظر داریم به عنوان مثال برای پاسخگویی بهتر به سلامت زنان به عنوان محور خانواده و اجتماع بیمارستان‌های جامع زنان را طراحی کردیم تا تمام خدمات مربوط به آنها در یک مرکز ارائه شود.

وحید دستجردی همچنین به برنامه کشوری در زمینه سلامت زنان اشاره کرد و گفت: همچنین قرار شد در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور حداقل یک بیمارستان جامع زنان داشته باشیم.

شرکت‌هایی دارویی ارز به قیمت سابق می‌خرند

وزیر بهداشت در مورد نقش تحریم‌ها در حیطه دارو و غذا گفت: با همکاری بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو ارز به قیمت سابق در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد و مشکلی در زمینه تأمین دارو نداریم.

کمبود دارو شایعه است؛ هیچ مشکلی نداریم

وی ادامه داد: گاهی شایعه‌ای در کشور می‌پیچد و این ذهنیت برای بیماران ایجاد می‌شود که دارو کم است که همین موضوع سبب می‌شود تا بیماران داروی بیشتری درخواست کنند ولی واقعیت این است که با وجود تحریم‌ها هیچ مشکلی در زمینه تأمین مواد اولیه دارو، تولید دارو و تأمین داروهای وارداتی نداریم.

۱۳۹۰/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...