نسخه چاپی

انتقاد هاشمی از ارائه آمارهای بی اساس

عکس خبري -انتقاد هاشمي از ارائه آمارهاي بي اساس

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدارهای جداگانه با تعدادی از جوانان و دانشگاهیان و نیز بانوان فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی كشور به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) به پرسش‌های آنان پاسخ گفت

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ابتدا ميلاد فرخنده دختر گرامي رسول اكرم (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) را تبريك گفت و با اظهار اميدواري نسبت به اين كه پيرو واقعي و لايقي براي ائمه مظلوم مكتب تشيّع باشيم، گفت: حقيقتاً كشور ايران و امت اسلام هر چه از بركات و توفيق و تعالي دارند از حضور و محاسن و مناقب اهل بيت نوراني رسول گرامي اسلام در ميان آنان است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، رشد فعاليت اجتماعي، علمي و مديريتي بانوان كشور را چشمگير خواند و با اشاره به ديدگاه باز اسلام اصيل در مورد حضور زن در جامعه گفت: از همان ابتداي تا سيس حكومت اسلامي توسط پيامبر گرامي اسلام، با وجود ديدگاه بسته حاكم بر جامعه جاهلي آن روز عربستان فعاليت زنان آغاز شد كه نمونه روشن آن حضرت زهرا (س) و فعاليت‌هاي اجتماعي ايشان در كنار حضرت علي (ع) بود.

او تاريخ اسلام به‌خصوص تشيع را سرشار از زنان و بانوان خوش فكر و جسور در عرصه جامعه خواند و حضور حضرت زينب (س) در كاروان اسرا و دادخواهي و افشاگري‌هاي ايشان را نمونه ديگري از نقش بي‌بديل زنان در حفظ و توسعه مكتب اهل بيت (ع) خواند و گفت: اين سلسله ادامه داشته تا در انقلاب اسلامي ايران و پس از آن حضور زنان مسلمان در سرنوشت جامعه غيرقابل انكار شده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بستر فعاليت بانوان در عرصه اجتماعي و سياسي نسبت به آقايان را خطيرتر عنوان و تصريح كرد: بانوان ايران اسلامي نشان داده‌اندكه به مدد تحصيلات عاليه و رشد روز افزون آگاهي‌ها و وسايل ارتباط جمعي، در پيگيري حقوق خود جدي بوده و همين امر اميد به تغيير وضع جامعه و تحقق خواست مردم و به‌خصوص بانوان را اميدوارانه‌تر كرده است.

وي در ادامه در پاسخ به پرسش‌هاي حاضران، پيرامون نحوه حضور اقشار و گروه‌هاي مختلف در صحنه اجتماع و حضور فعال‌تر و بانشاط‌تر در محيط سياسي كشور، گسترش فضاي آزاد براي فعاليت همه اقشار و گروه‌هاي وفادار به كشور و قانون اساسي را لازمه ايجاد انگيزه در ميان جوانان، زنان و دانشجويان كشور خواند و گفت: نكته مهم در اين ميان اين است كه دلسوزان و وفاداران به نظام و قانون اساسي در جامعه زياد هستند و اميدواريم كه فضا به گونه‌اي باشد كه اين تشكّل‌ها بتوانند نقش مؤثري در پيشرفت و تعالي كشور خود ايفا كنند.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به رشد و گسترش آگاهي‌هاي جامعه، ناديده گرفتن خواست‌هاي به حق و قانوني مردم را ناممكن دانست و تصريح كرد: برگزاري انتخابات متوالي با حضور همه قشرهاي خانواده انقلاب مي‌تواند به افزايش اعتماد مردم و گروه‌ها كمك و زمينه مشاركت گسترده‌تر اجتماعي را فراهم كند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تمامي مؤثرين و دلسوزان كشور خواست به طرق مختلف قانوني و البته بدون نزاع و درگيري، بستر اصلاح معضلات و مشكلات را فراهم كنند و افزود: اين كه جوانان و دانشجوياني كه امكان خروج از كشور براي ادامه تحصيل را دارند اما مي‌مانند و به تحصيل و فعاليت اجتماعي مي‌پردازند، قابل تحسين و شايان توجه از سوي مسوولان امر است.

هاشمي رفسنجاني، قانون اساسي كشور را داراي ظرفيت قابل قبولي براي فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي و اجراي برنامه‌هاي قانوني خواند و با تأكيد بر لزوم اجراي كامل و بدون گزينش تمام اصول آن گفت: بايد به افكار مردم، به خصوص جوانان، تحصيلكرده‌ها و بانوان كشور ميدان داد تا نشاط اجتماعي و دلبستگي آنان به نظام افزايش يابد.

وي در پاسخ به سوالي پيرامون اوضاع معيشتي مردم به خصوص اقشار ضعيف، ارائه آمارهاي بي‌اساس را موجب سلب اعتماد آنان نسبت به مسوولان كشور خواند و افزود: بهبود وضع معيشت مردم تنها با توجه واقعي به توليد و اشتغال حاصل خواهد شد.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام در پاسخ به پرسشي پيرامون برنامه‌هاي آينده اين نهاد، دو وظيفه اساسي مجمع را تدوين سياست‌هاي كلي نظام و بن‌بست‌شكني قانوني ميان مجلس و شوراي نگهبان خواند و تصريح كرد: تاكنون سياست‌هاي كلي بخش‌هاي مختلف توسط مجمع تدوين و خدمت رهبري معظم انقلاب ارسال شده كه بيش از 70 درصد آن تاكنون ابلاغ و بقيه نيز در فرصت مناسب ان‌شاءالله ابلاغ خواهد شد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، نظارت بر حُسن اجراي مصوبات مجمع را وظيفه ابلاغي مقام معظم رهبري به اين نهاد خواند و گفت: البته مجمع تشخيص مصلحت نظام ابزاري براي اجرايي كردن اين نظارت تاكنون در اختيار نداشته است. ولي همكاري با مجلس و شوراي نگهبان در اين خصوص خوب است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي پيرامون لزوم حضور فعال‌تر مراجع عظام و علما و روحانيون براي بيان مشكلات و معضلات كشور، دلسوزي و دغدغه مراجع عظام تقليد و روحانيون را نسبت به سرنوشت كشور و مردم غيرقابل ترديد خواند و افزود: به نظر مي‌رسد كه علما و روحانيون تا حد ممكن مسائل را به مسوولان گوشزد مي‌كنند، البته مانند همه دلسوزان كشور بنا ندارند با درگيري و جنجال و ايجاد اختلافات جديد پيگير مسائل باشند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سوال كه فعاليت و تشكّل‌يابي گروه‌هاي مختلف سياسي چگونه ممكن خواهد بود، صبر و اميدواري را لازمه حضور و فعاليت سياسي، اجتماعي خواند و تصريح كرد: جوانان، دانشجويان و تشكّل‌ها اميدوارنه به آينده چشم داشته باشند و با اعتماد به عقل جمعي از تلاش و كوشش دست برندارند تا ان‌شاءالله زمينه فعاليت بيش‌تر و مناسب‌تر فراهم شود.

وي، انحصارطلبي را معضل اساسي فعاليت سياسي در كشور خواند و با اشاره به لزوم در پيش گرفتن اعتدال در همه زمينه‌ها، گفت: همه مردم از سطوح پايين تا بالا حق مشاركت داشته و بايد بتوانند در سرنوشت خود مؤثر و تعيين‌كننده باشند.

در ابتداي ديدار بانوان فعال در عرصه سياسي و اجتماعي كشور با آيت الله هاشمي رفسنجاني، برخي از حاضران ديدگاه‌هاي خود را مورد مسائل موجود در كشور و نيز محدوديت‌هاي ايجاد شده در عرصه مشاركت سياسي و اجتماعي، به خصوص براي بانوان را فهرست‌وار بيان كردند.

۱۳۹۱/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...