نسخه چاپی

كم بارش ترین استان كشور

استان گیلان در شمال كشور از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه ۹۲ تاكنون بیش از ۱۳ برابر استان سمنان در مركز كشور بارندگی داشته است. پس از سمنان، یزد و خراسان جنوبی كمترین بارش را در كشور داشته اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، از ابتداي سال آبي جاري تاكنون گيلان با ۷۵۶ میلیمتر پُربارش‌ترین و سمنان کم‌بارش‌ترین استان‌ هاي كشور بوده اند. پس از سمنان، یزد با ۷۸ ميليمتر و خراسان جنوبی با ۹۰ ميليمتر بارندگی، دیگر استان‌ های كم‌ بارش كشور گزارش شده‌اند.

میزان بارش استان گيلان درمقایسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، ۱۷ درصد افزايش و در قياس با دوره درازمدت هشت درصد افزايش داشته است. براساس اين گزارش، استان‌ های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نیز پس از گیلان در جایگاه بعدی استان‌ های پُربارش کشور قرار گرفته‌اند.

از ابتداي سال آبي جاري تاكنون در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۶۷ ميليمتر بارش رخ داده است. میزان بارش استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، پنج درصد كاهش و در قياس با دوره درازمدت ۱۷ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

همچنين از ابتداي مهرماه سال ۹۲ تاكنون، در استان چهارمحال و بختیاری ۵۶۶ ميليمتر بارندگی صورت گرفته که اين ميزان بارش درمقایسه با سال آبی گذشته شش درصد كاهش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۱ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

سمنان كم‌بارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده و حجم بارش‌ های این استان از ابتداي سال آبي جاري تاكنون، ۵۸ ميليمتر ثبت شده است. میزان بارش استان سمنان در مقایسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، ۴۳ درصد كاهش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۴۲ درصد كاهش نشان می‌دهد.

پس از این استان، یزد با ۷۸ ميليمتر و خراسان جنوبی با ۹۰ ميليمتر بارندگی از ابتداي سال آبي جاري تاكنون، دیگر استان‌ های كم‌بارش كشور گزارش شده‌اند. میزان بارش استان یزد در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۹ درصد كاهش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله دو درصد كاهش نشان می‌دهد.

براساس اين گزارش، میزان بارش استان خراسان جنوبی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال آبي گذشته ۲۰ درصد كاهش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۸ درصد كاهش نشان می‌دهد.

۱۳۹۳/۲/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...