نسخه چاپی

قالیباف: حرف مرد دوتاست

شهردار تهران با بیان اینكه برخی مواقع اختلافات بین شهرداری و شورای شهر ضربات سنگینی می‌زند، اظهار كرد: شورا و شهرداری دو مجموعه نیستند و نوع كار آنها با مجلس و دولت متفاوت است.

محمدباقر قالیباف در همایش «شوراها و مدیریت محلی» با اشاره به اینکه تضعیف هر یک از نهادهای شورای شهر و شهرداری به منزله تضعیف دیگری است گفت: این دو نهاد باید با گذشت، محبت و انس مشکلات مردم را حل کنند و تنها یک صدا از مدیریت شهری بیرون بیاید که آن هم صدای مردم باشد.

وی لجبازی کردن در امور کاری را جز خسارت برای شهر ندانست و افزود: من همواره می‌گویم که حرف مرد یکی نیست، بلکه حرف مرد دوتاست چرا که اگر تصمیم اشتباهی گرفتیم باید آنرا اصلاح کنیم نه اینکه بر غلط بودن تصمیم پافشاری نماییم.

شهردار تهران شوراهای شهر را تبلور عینی تصمیم‌گیری مردم در جغرافیای کشور دانست و عنوان کرد: باید در حرف و عمل این نهاد مقدس را که از افتخارات نظام است مدنظر قرار داده چرا که شوراها در بسیاری مسائل رفاهی، فرهنگی، خدمتی و عمرانی مردم هم‌اکنون در حال تصمیم گیری هستند.

وی با اشاره به نظام اداری و اجرایی در کشور،‌ روحیات افراد در اجرای امور و عملکرد خود شوراها خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نظام اجرایی و اداری کشور است چرا که متاسفانه این نظام، نظام بسیار متمرکزی است. یعنی گاهی کوچکترین مسئله در دورترین ناحیه به عنوان موضوع دولت مرکزی مطرح می‌شود و زمانی که ما در مورد این مسائل جزئی صحبت می‌کنیم دیگر زمانی برای رسیدگی به پیشرفت و توسعه،‌ تولید، ارزشگذاری به ارز ملی باقی نمی‌ماند.

شهردار تهران افزود: خیلی از موضوعاتی که امروز دغدغه دولت است چرا باید به عنوان دغدغه این نهاد مطرح باشد و این مسائل باید به عنوان دغدغه‌ نهادهای کوچکتر همچون شوراها مدنظر قرار گرفته و آنها نسبت به حل و فصل این موضوع اقدام کنند.

به گفته قالیباف به آن میزان که به امورات تصدی‌گری در کشور دخالت می‌شود به امورات حاکمیتی و تولی‌گری توجهی نمی‌کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی نیست که در بحث مربوط به شوراها آنرا ندانیم، گفت: جای این سوال باقی است که چرا همه این ضرورت‌ها عملا هیچگونه اتفاقی برایش نمی‌افتد و گاها اینقدر در مورد این مسائل در جلسات و محافل پرداخته می‌شود که جنبه تکراری پیدا کرده و در بعضی موارد هم باعث ناامیدی می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه اساس نظام و نوع سیستم حکومت نظام اسلامی مبتنی بر مردم است، اظهار کرد: در این موضوع شکی نیست و در فرمایشات امام بارها دیده‌ایم که عنوان شده کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند دولت در آن دخالت نکند، علاوه بر آن با مراجعه به قانون اساسی نقش اصلی شوراها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس اگر تنها ارتش و سپاه می‌خواستند جنگ را جمع کنند امکان این مسئله نبود، اما با ورود مردم به میدان جنگ از پس این مسئله برآمدیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز عملا در بخشی از زمینه‌ها فرصت‌ها به مردم داده نمی‌شود عنوان کرد:‌اشکالاتی که در شوراها با سایر مراکز تصمیم گیری به لحاظ کمی قیاس می‌شود بسیار کمتر است اما در این زمینه باید توجه داشته باشیم که شورا در ویترین قرار دارد، مردم با آن درگیر هستند و ما در این زمینه تجربه کمی داریم.

پیش‌نویس قانون مدیریت شهری با بیش از 300 ماده در این همایش رونمایی شد و قالیباف با بیان اینکه مسیر تصویب این قانون مهم نیست، تاکید کرد: این قانون از هر مسیری که می‌خواهد مصوب شود، چه مجلس چه شورای عالی استانها و چه دولت مهم، نیست. بلکه تنها تصویب و اجرای آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...