نسخه چاپی

شرط زنگنه برای عرضه بنزین 2000تومانی

وزیر نفت با انتقاد دوباره از وضعیت شركت‌‌های خودروساز در تولید خودروی گران و با مصرف سوخت بالا، شرط عرضه بنزین 2000 تومانی را تولید خودروی كم مصرف اعلام كرد.

به گزارش نما، بیژن زنگنه در یک گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما با اشاره به ساخت و راه اندازی بزرگترین مجتمع پالایش میعانات گازی در عسلویه، ظرفیت این مجتمع گازی را شامل 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای اعلام کرد و گفت: برای ساخت هر یک از این پالایشگاهها نیاز به 300 میلیون دلار سرمایه گذاری بوده و در مجموع برای کل ساخت مجتمع 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد.

وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی فراخوان جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث این پالایشگاهها اعلام عمومی می شود، تصریح کرد: وزارت نفت متعهد می شود که زیرساخت های مورد نیاز ساخت این مجتمع پالایشگاهی شامل آب و برق، خوراک میعانات گازی، اسکله و پایانه های صادراتی و سایر زیرساخت ها را برای تولید و صادرات محصولات نهایی در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

این عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر اینکه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی سعی کردیم به جای ساخت سه پالایشگاه 120 هزار بشکه ای، حجم و بار مالی ساخت این مجتمع های پالایشگاهی را کاهش دهیم، بیان کرد: پیش بینی می شود با مشارکت بخش خصوصی، ساخت این پالایشگاهها در آینده نزدیک آغاز شود.

راه اندازی مینی ال.ان.جی ها در صنایع و نیروگاه ها

زنگنه در ادامه یکی از سیاست های پیش روی وزارت نفت برای تامین سوخت صنایع و نیروگاهها را ایجاد واحدهای مینی ال ان جی عنوان کرد و افزود: با توجه به هزینه های گازرسانی به نقاط دورافتاده، با ساخت واحدهای مینی ال ان جی و مایع سازی گاز می توان گاز را در صنایع و نیروگاههای کشور ذخیره سازی کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه ذخیره سازی گاز مایع شده در نیروگاهها وصنایع می تواند به کاهش مصرف فرآورده های نفتی به ویژه در فصول سرد سال کمک کند، تبیین کرد: در مجموع هزینه مایع سازی با احتساب قیمت گاز حدود 40 سنت به ازای هر متر مکعب تخمین زده می شود که در مقایسه با مصرف فرآورده های نفتی از توجیه اقتصادی برخوردار است.

انتقاد از خودروسازان و شرط عرضه بنزین 2000 تومانی

وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از سیاست های در دست اجرای مجموعه صنعت نفت بهینه سازی مصرف انرژی در تمامی حوزه ها به ویژه ناوگان حمل و نقل کشور است، گفت: بر این اساس نوسازی ناوگان خودروهای سنگین دیزلی به ویژه کامیون ها در دستور کار قرار گرفته که می تواند زنجیره ای از اشتغال را در کل کشور به همراه داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این برنامه تلویزیونی بار دیگر با انتقاد از خودروسازان کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی خودروهای گران و با مصرف بالای سوخت در اختیار مردم قرار می گیرد که این موضوع به صلاح اقتصاد انرژی کشور نیست.

این مقام مسئول با اشاره به هدف گذاری برای تولید خودروهای ارزان و کم مصرف، اظهار داشت: اگر خودرویی به جای 10 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش بین 4 تا 5 لیتر مصرف کند اگر قیمت بنزین را هم به 2 هزار تومان افزایش بدهیم باز هم برای مردم توجیه دارد.

زنگنه با یادآوری اینکه با سیاست های فعلی شرکت های خودروساز امکان مشارکت و حضور بخش خصوصی در صنعت خودروسازی و تولید خودروی ارزان و کم مصرف وجود ندارد بیان کرد: حتی این موضوع هم در صنعت خودروهای سنگین و کامیون سازی هم صادق است.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با وزیر صنعت معدن و تجارت برای تولید 20 میلیون بخاری کم مصرف، تاکید کرد: با تولید این بخاری ها می توان در مصرف گاز به میزان قابل توجهی صرفه جویی کرد و هزینه مردم هم برای خرید انرژی بیشتر کاهش یابد.

زنگنه مجموع این هزینه های سرمایه گذاری برای بهینه سازی مصرف انرژی در حوزه های حمل و نقل ، خانگی، شبکه ریلی و توسعه ناوگان مترو و قطار درون شهری را 30 تا 40 میلیارد دلار اعلام کرد.

شهرک پتروشیمی می سازیم

وزیر نفت همچنین در خصوص سیاست های توسعه صنعت پتروشیمی یادآور شد: قرار است صنعت پتروشیمی از طریق فاینانس و یا منابع صندوق توسعه ملی توسعه یابد ضمن آنکه برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی ساخت شهرک های پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.

دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی صادر شد

این مقام مسئول در خصوص وضعیت تولید و واردات بنزین ایران هم توضیح داد: در شرایط فعلی کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاههای نفت کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و پیش بینی می شود سال آینده با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین کشور حدود 34 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

این عضو کابینه تدبیر و امید همچنین درباره تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی، گفت: تولید بنزین در پتروشیمی ها برای شرایط اضطراری بوده و پس از دریافت گزارش آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی را صادر کرده ام و هم اکنون میزان واردات افزایش یافته تا جبران کسری بنزین پتروشیمی ها شود.

وزیر نفت همچنین از افزایش عرضه بنزین پاک در سطح 8 کلانشهر کشور تا شهریور ماه سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون عرضه بنزین پاک در تهران و کرج منجر به بهبود وضعیت هوای این دو کلانشهر شده است.

منبع: مهر

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...