نسخه چاپی

امام‌جوادپرچمدارمبارزه‌باجریان‌های‌انحرافی

امام جواد(ع) را باید پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی دانست و چنین ویژگی بارزی سبب شد تا خلفای ستمگر عباسی دشمنی كم نظیری را نسبت به این امام معصوم(ع) روا دارند.

ماه رجب ماه شادی و شعف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و دهمین روز این ماه پر فضیلت مصادف با ولادت با سعادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت جواد الائمه(ع) است.

به گزارش مهر، امام نهم شیعیان در جود و بخشش سرآمد عصر خود بودند و هیچکس از درب منزل این وجود با برکت، دست خالی باز نمی گشت از این رو امام محمد تقی(ع) به جواد الائمه شهرت یافتند و مرقد مطهر ایشان در کاظمین به عنوان قطب دینی و فرهنگی محسوب می شود.

امام جواد(ع) در سن هشت سالگی و پس از شهادت حضرت ثامن الحجج، امام رضا(ع) به دست مأمون عباسی، از سوی خداوند به امامت منصوب شدند و با وجود سن پایین با انحرافات جامعه اسلامی به مبارزه پرداختند که این مبارزات هیچگاه در تاریخ اسلام فراموش شدنی نیست.

دلیل خصومت خلفای عباسی با امام نهم شیعیان

امام جواد(ع) را باید پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی دانست و چنین ویژگی بارزی سبب شد تا خلفای ستمگر عباسی دشمنی کم نظیری را نسبت به این امام معصوم(ع) روا دارند.

امام جواد(ع) با دو خليفه نيرنگ‏ باز عباسى يعنى مأمون و معتصم ‏معاصر بودند و به گواهى متون تاريخى، مأمون مكارترين و منافق‏ترين‏ خلیفه سلسله منفور و ملعون عباسى است؛ او كسى بود كه براى كسب پيروزى نهايى و قطعى بر انديشه ناب تشیع، بسيار كوشيد.

امام جواد(ع) با شرکت در مناظره ها و مباحثه با عالمان و دانشمندان بزرگ عصر خویش، علم لدنی که همانا مختص به انبیای الهی و معصومین(ع) است را بر همگان اثبات فرموده و سند حقانیت خود را برای همیشه تاریخ نشان داد.

لزوم تدریس زندگی و سیره امام جواد(ع) در دانشگاه های جهان اسلام

حجت الاسلام سید مهدی محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فضیلت ماه مبارک رجب اظهار داشت‌: ماه رجب، ماه عبادت و بندگی خداوند و مقدمه ماه شعبان و ماه شعبان مقدمه ماه رمضان است و در بعضی روایات آمده که این ماه، ماه امیرالمؤمنین(ع) و از این بابت به ماه امامت و ولایت معروف است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) ورامین افزود:‌ علما و بزرگان دین اسلام نیز تأکید دارند که ماه رجب، ماه بعثت، رسالت و نبوت است، زیرا مبعث پیامبر نیز در این ماه واقع شده و در بعضی از روایات نیز آمده که فردای قیامت خداوند و ملائک ندا می ‌دهند که کجایند کسانی که رجب را درک کردند.

وی با اشاره به شخصیت بی نظیر امام جواد(ع) بیان داشت: امروز باید سیره و زندگی امام نهم در مدارس و دانشگاه های کشورهای اسلامی به عنوان متون درسی استفاده شود اما متأسفانه تعداد کمی از جوانان مسلمان و شیعه با این شخصیت با فضیلت آشنایی دارند.

محمودی ادامه داد: باید گسترش سیره و منش حضرت جواد(ع) مورد توجه مسئولان و متولیان فرهنگی کشور قرار گیرد و با توجه به اینکه این امام همام در سن کودکی به امامت رسیدند، می توانند به عنوان سرمشق مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برای میلاد امام جواد(ع) باید مجالس و جشن های شادی بسیاری برگزار شود، گفت: خدواند عالی ترین درجه ایمان را به امام جواد(ع) عطا فرمود و شایسته ترین و کامل ترین انسان ها نزد خداوند متعال امامان معصوم(ع) هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام جواد (ع) در بعد اخلاق و رفتار اجتماعی نیز الگو و نمونه اند؛ دستگیری از نیازمندان، تهیدستان، نرم خویی، مدارا و صبر و تحمل از دیگر اخلاق اجتماعی آن حضرت بود.

وی با بیان اینکه شرایط سیاسی، فکری و اجتماعی دوران زندگی امام جواد(ع) شرایطی بسیار پرتلاطم بود، عنوان کرد: امام جواد(ع) در چنین شرایط دشواری توانستند با رهبری خود جامعه را هدایت کنند.

علم امام جواد(ع) مورد توجه علما و بزرگان ادیان مختلف

حجت الاسلام علیرضا ساورعلیا پیرامون ویژگی های اخلاقی امام جواد(ع) به خبرنگار مهر گفت:‌ امام جواد(ع) در مناظرات مختلفی که عباسیان برای شکست ایشان تشکیل دادند، پیروز می شدند و این امر مقبولیت امام را در جامعه افزایش می داد؛ حتی خود خلفای عباسی نیز به دانش، علم و فضیلت امام نهم اذعان داشتند اما برای حفظ حکومت خود مبارزه با ایشان را راها نمی کردند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورامین اضافه کرد:‌ سخنان امام جواد(ع) در سال‌ های كودكی و نوجوانی، به سخنان مردی جهان ديده شباهت داشت، ایشان با آگاهی از مسائل علمی، روانی و قوانين حقوقی و جزايی، به خوبی مسائل را تحليل می ‌كردند، لذا با توجه به اينكه در آن زمان مكتب و كلاس درسی وجود نداشت، می توان پی برد كه ایشان در كلاس الهی و مكتب آسمانی آموزش ديده بودند.

ساورعلیا با اشاره به شرایط حساس سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران امامت امام جواد(ع) افزود: هجرت دادن امام جواد(ع) از موطن اصلی خود توسط خلفای عباسی برای قطع کردن ارتباط مردم با این امام بزرگوار یکی از مسائل حساس در آن دوران محسوب می شود.

این مسئول، سیاست های خلفای عباسی برابر امامت و ولایت را یکی دیگر از شرایط حساس دوران زندگی امام جواد(ع) خواند و افزود: بنی عباس بر خلاف بنی امیه با اهداف سیاسی و کاملا حساب شده با امامان و به خصوص امام جواد(ع) برخورد می کردند.

وی افزود:‌ نقش امام جواد(ع) در هدایت امت اسلامی بی بدیل بود و امروز اگر شاهد گسترش فرهنگ ناب اهل بیت(ع) در سراسر جهان هستیم به برکت تلاش های خالصانه ائمه هدی(ع) در دوران ظلم و ستم حاکمان جبار است.
این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه ما هرچه داریم از ولایت و امامت است، اظهار داشت: همه باید تلاش کنند این فرهنگ را عالمانه زنده نگه دارند و زنده نگه داشتن عالمانه نیز به این معنی است که باید بدانیم چه طور باید از فرهنگ ائمه معصومین(ع) تبعیت کنیم

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...