نسخه چاپی

تهرانی‌ها روزی یك میلیارد تومان خاك می‌كنند

روزانه بیش از یك میلیارد تومان ثروت ملی در اراضی جنوب تهران، دفن می شود. ثروتی كه امروزه در كشورهای مختلف دنیا، به چرخه اقتصادی برمی گردد و تولید ناخالص ملی را افزایش می دهد.

به گزارش نما به نقل از مهر، آخرین نشست کارگروه پسماند وابسته به کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که حاضران به راهکار مشترکی برای مشکل این روزهای پسماند و زباله در تهران نرسیدند: چگونه تفکیک پسماندها در مبدا تولید زباله اجرایی شود؟

در ابتدای این نشست، حجت رئیس کارگروه پسماند درباره لزوم تفکیک در مبدا زباله، توضیح داد: کار ما سیاست گذاری است و بهترین کار این است طرح جامعی درباره تفکیک زباله در مبدا در این کارگروه تصویب شود تا در صحن علنی شورای شهر به رای اعضای شورا گذاشته بود و پس از آن، شهرداری تهران، موظف شود دستورالعمل تفکیک پسماند در محل را تهیه و جهت تصویب نهایی به شورای شهر تقدیم کند.

در ادامه این نشست، علیرضا جهانبگلو معاون امور مناطق سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به وضعیت تفکیک پسماند شهری تهران در حال حاضر گفت: در هر شبانه روز به طور متوسط شبانه 2هزار و 500 تن زباله خشک در تهران جمع آوری می شود که قابل بازیافت است و این میزان پسماند به شدت ارزشمند تلقی می شود، زیرا هر تن آن در حال حاضر به مبلغ 400 هزار تومان توسط پیمانکاران بازیافت پسماند فروخته می شود.

به گفته وی، شهردار تهران اصرار دارد از این میزان پسماند، درآمدزایی شود، زیرا ارزش ریالی این پسماندهای خشک، روزانه یک میلیارد تومان است که در حال حاضر، دفن می شود و استفاده ای از آن نمی شود. به گفته او، قالیباف، شهردار تهران اصرار دارد "ماهی در روغن خود سرخ شود" یعنی درآمد پسماند تهران، صرف خدمات شهری شود که روزانه حدود 900 میلیون تومان، از خزانه شهر، صرف هزینه نظافت، شستشوی المانهای شهری و پاکیزه سازی معابر می شود،

جهانبگلو که به نمایندگی از سازمان پسماند شهرداری تهران در این نشست حاضر شده بود، ادامه داد: منتهی در عمل می بینیم اشخاص غیر مجاز، بخشی از این پسماندها را به صورت بهداشتی در مناطقی ماننند خلازیل، گردنه تنباکویی و ... بازیافت می کنند و به زندگی مردم شهر برمی گردانند، در حالی که این کار، خلاف مقررات است و باعث از بین رفتن ثروت شهروندان می شود.

وی گفت: منطقی است به جای این هزینه 480 میلیاردی صرف سازمان پسماند شود، درآمد بازیافت علمی و بهداشتی به این سازمان برسد تا از این طریق هزینه خدمات شهری نیز جبران شود. در اتریش شهری به نام گراتس وجود دارد که در آن، این اتفاق افتاده است. در آنجا یک کوره زباله سوز احداث کرده اند و پیمانکار، پس از بازیافت، هر چه از زباله خشک باقی مانده را می سوزاند و از کوره، حرارت می گیرد و با آن، توربینهای نیروگاه برق را می چرخاند و از این طریق نیز برق تولید می کند و می فروشد. ولی در حال حاضر 17 هزار کارگر شاغل در سازمان پسماند درآمد چندانی برای شهرداری به همراه ندارند و کارشان، فقط پاکسازی، جمع آوری و انتقال زباله هاست.

در ادامه این نشست، حجت رئیس کارگروه گفت: در حال حاضر دو گروه پیمانکار برای برای تفکیک پسماندهای خشک و تر در شهرداری قرارداد دارند که این مسئله درست نیست، چون به نظر می رسد پیمانکار جمع آوری پسماند تر، انگیزه ای ندارد.

پورسخا کارشناس کارگروه پسماند نیز درباره مشکلات مربوط به پسماند در تهران گفت: مدیریت پسماند، رفت و روب و شستن المان شهری و پل و عابر پیاده نیست. زباله تر و خشک باید با همدیگر جمع شود و پیمانکاران باید از ابتدا تا انتها این فرآیند را مدیریت کنند. اگر کار به صورت درست انجام شود پیمانکاران، سعی می کنند مردم را آگاه کنند تا زباله کمتر تولید شود و تفکیک زباله های خشک و تر به خوبی انجام شود. ولی در حال حاضر به دلیل نیروی فراوان کارگران، سازمان پسماند لخت و سنگین شده است."

او گفت: باید پیمانکاران این توانایی را داشته باشند که پسماند تر و خشک را با هم جمع کند و در رسته های تجاری و بیمارستانی نیز باید این برنامه ریزی شود تا انتقال پسماندهای عفونی و خطرناک به درستی انجام شود. هر قدر این فرآیند بهتر عمل کند هزینه ها بهتر مدیریت می شود."

او در ادامه پیشنهاد کرد از کیسه های پسماند با رنگ بندی های متفاوت و نرخ عوارض مختلف برای مردم استفاده شود که این پیشنهاد به تصویب نرسید.

در بخش دیگری از این کارگروه اردستانی، کارشناس کارگروه پسماند گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی پیمانکاران شهری جمع آوری زباله، دیده شده است زباله های عفونی و ویژه را به همراه زباله های شهری، انتقال می دهند که این کار بسیار خطرناک است.

در پایان این نشست، مقرر شد سازمان پسماند شهرداری، پیش نویس برخی از آیین نامه های تفکیک پسماند در مبدا را تهیه و جهت تصویب اولیه به نشست آینده کارگروه ارائه کند

۱۳۹۳/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...