نسخه چاپی

چامسكی ادعاهای امریكا علیه برنامه اتمی ایران را رد كرد

عکس خبري -چامسکي ادعاهاي امريکا عليه برنامه اتمي ايران را رد کرد

نوام چامسكی كارشناس برجسته امریكایی از ادعاهای امریكا علیه برنامه اتمی صلح آمیز ایران انتقاد كرده و اسرائیل را مهمترین تهدید برای امنیت جهانی خوانده است.


تاريخ نگار و انديشمند برجسته امريکايي در مقاله اخيرش که در گاردين منتشر شد، تاکيد مي کند "دکترين استراتژيک ايران دفاعي بوده و براي مقابله با تجاوز طراحي شده است."

وي همچنين از تبليغات رسانه‌هاي امريکا با هدف "تهديد" جلوه دادن ايران انتقاد کرده و تاکيد دارد تهران هرگز حتي به "آغاز جنگي اتمي نزديک نخواهد شد."

چامسکي خاطر نشان کرده است با وجود تبليغات ضد ايراني از سوي سياست‌مداران غربي، نظرسنجي‌ها در اروپا نشان از آن دارد که اسرائيل به عنوان تهديدي مهم براي صلح در خاورميانه و شمال آفريقا محسوب مي‌شود.

چامسکي مي افزايد: "در امريکا پيش از تبليغات گسترده رسانه‌اي در چند سال اخير، بيشتر مردم بر اين عقيده بودند که ايران به عنوان يکي از امضا کنندگان پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) حق غني سازي اورانيوم دارد؛ و حتي امروز نيز اکثريت مردم خواستار راه حلي صلح آميز براي برنامه اتمي ايران هستند."

چامسکي تاکيد کرد امريکا و اسرائيل موجي از ايران هراسي را گسترش داده‌اند؛ آن‌ها از گسترش نفوذ ايران در منطقه به ويژه در کشورهاي همسايه‌اش، عراق و افغانستان، بيم دارند.

امريکا، اسرائيل و برخي از متحدان‌شان تهران را به تلاش براي دست‌يابي به سلاح‌هاي اتمي متهم مي‌کنند و با طرح اين بهانه‌ها، تاکنون چندين دور تحريم‌هاي بين المللي و يک جانبه عليه تهران صادر کرده‌اند.

واشنگتن و تل آويو همچنين بارها تهران را به استفاده از گزينه نظامي عليه تاسيسات اتمي ايران تهديد کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين اتهامات تاکيد دارد به عنوان يکي از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حق دست‌يابي به فن‌آوري هسته‌اي را براي مقاصد متعدد غيرنظامي دارد.

اسرائيل به عنوان تنها داره زرادخانه اتمي در منطقه خاورميانه، بيش از ۲۰۰ کلاهک اتمي در اختيار دارد و اين رژيم سياست "ابهام عمدي" را درباره برنامه‌هاي اتمي‌اش دنبال مي‌کند.

تل آويو همچنين درخواست‌هاي جهاني براي پيوستن به پيمان ان‌پي‌تي را رد کرده و همچنين به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازديد از تاسيسات اتمي‌اش را نداده است.

۱۳۹۰/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...