نسخه چاپی

واكنش كی یف به همه پرسی شرق اوكراین

رئیس جمهور موقت اوكراین نتایج همه پرسی روز گذشته در دو شهر شرقی این كشور را مردود و غیر قانونی خواند.

به گزارش نما، "اولکساندر تورچینف" در بیانیه ای که بر روی وب سایت خود منتشر کرد نوشت: نتیجه این همه پرسی "غیر قانونی" است و برگزارکنندگان آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

برگزارکنندگان همه پرسی خودمختاری در دونتسک در شرق اوکراین که روز یکشنبه برگزار شد، اعلام کرده اند که نزدیک به ۹۰ درصد رای دهندگان به خودمختاری رای داده اند.

نتیجه همه پرسی در لوهانسک، منطقه دیگری در شرق اوکراین به زودی اعلام می شود. به گفته ناظران نتیجه آن شبیه چیزی است که در دونتسک اعلام شد.

رومن لیگین، سرپرست کمیسیون انتخاباتی جدایی طلبان در دونتسک به خبرنگاران گفت که ۸۹ درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی روز گذشته به خودمختاری رای داده و ۱۰ درصد نیز علیه آن رای داده اند. بر اساس این گزارش، ۷۵ درصد از واجدان شرایط رای دادن در دوتسک در همه پرسی روز گذشته شرکت کرده بودند.

در پی استقلال کریمه از کی یف، در لوهانسک و دونتسک نیز جدایی طلبان اقدام به پیگیری اعتراض خود کرده و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را تشکیل دادند و با برگزاری همه پرسی در روز گذشته تکلیف آنها برای جدا شدن از کی یف نیز مشخص می شود.

هر چند کشورهای غربی، روسیه را عامل اقدامات جدایی طلبان در شرق اوکراین می دانند اما با این وجود در هفته گذشته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، از جدایی طلبان اوکراینی خواسته بود تا برگزاری همه پرسی را به تعویق بیندازند اما آنها با این درخواست مخالفت کردند.

۱۳۹۳/۲/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...