نسخه چاپی

دیدار روحانی با رئیس مجلس اسلوونی

رئیس جمهور گفت: با پیروزی ملت‌های منطقه بر گروه‌های تروریستی اتباع كشورهای اروپایی كه در این گروه‌ها فعال هستند به كشورهای خود بازمی‌گردند و آنگاه خطر حضور آنها خود كشورهای غربی را نیز تهدید خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، رئیس جمهور بعد از ظهر امروز 22 اردیبهشت‌ماه در دیدار با یانکو وبر رئیس مجلس ملی اسلوونی، برنامه دولت یازدهم را برقراری روابط نزدیک‌تر با همه کشورهایی دانست که با ایران منافع مشترک دارند و تصریح کرد: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی از آغاز استقلال این کشور همواره صمیمی بوده و امروز نیز هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط دو کشور وجود ندارد.

روحانی روابط پارلمانی را یکی از راه‌های نزدیکتر کردن ملت‌ها و کشورها به یکدیگر توصیف و اظهار کرد: قطعاً تدوین قوانین و مقررات تسهیل کننده و مناسب در پارلمان‌ها می‌تواند روابط ایران و اسلوونی را از استحکام بیشتری برخوردار نماید.

رئیس جمهوری با اشاره به کاهش روابط ایران و اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های بی حاصلی که به ضرر هر دو طرف بوده است، تصریح کرد: با تفاهمات و توافقات ماه‌های اخیر روابط ایران و اتحادیه اروپایی رو به گسترش بوده و فضای مناسبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی ایجاد شده است.

روحانی با بیان اینکه وضعیت جهان به گونه‌ای است که در بسیاری از عرصه‌ها نیازمند همکاری همه کشورها با یکدیگر هستیم، گفت: امروز فقدان امنیت و گسترش خشونت و تروریسم به عنوان معضلی فراگیر در منطقه ما و جهان خودنمایی می‌کند و همه کشورها باید با همکاری یکدیگر از گسترش خشونت و تروریسم جلوگیری کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به ملیت اروپایی تعداد قابل توجهی از تروریست‌هایی که در کشورهای منطقه و از جمله سوریه در قالب گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: با پیروزی ملت‌های منطقه بر این گروه‌های تروریستی به طور طبیعی اتباع کشورهای اروپایی که در این گروه‌ها فعال هستند به کشورهای خود بازگشته و آنگاه خطر حضور آنها خود کشورهای غربی را نیز تهدید خواهد کرد.

روحانی تروریسم را مانند میکروبی توصیف کرد که مبارزه نادرست، به جای ریشه کنی آن را از جایی به جای دیگر منتقل می کند و اظهار کرد: تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله جهانی با خشونت و تروریسم در مجمع عمومی سازمان ملل با اجماع همه اعضاء گواه هم صدایی جهانی و نگرانی همه کشورها در برابر خشونت و تروریسم است.

رئیس مجلس ملی اسلوونی نیز در این دیدار با بیان اینکه اسلوونی به عنوان یک کشور مستقل روابط خود را با دیگران تنظیم کرده و گسترش می دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه مهمی واقع شده و اسلوونی گسترش روابط خود با ایران را به مثابه توسعه روابطش با منطقه خاورمیانه می‌داند.

یانکو وبر با ابراز خشنودی از قدم بزرگی که در حل مساله هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ برداشته شده است، افزود: اطمینان دارم ادامه گفت‌وگوهای ایران و کشورهای غربی در چارچوب پیش‌بینی شده به پیش خواهد رفت.

وی گسترش صلح و مبارزه با تروریسم را برای همه کشورهای جهان مهم دانست و اظهار کرد: غیر ممکن است که مبارزه با تروریسم به صورت یک جانبه به نتیجه برسد و همه کشورها باید برای مقابله موفق با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

۱۳۹۳/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...