نسخه چاپی

علت تداوم حیرت نوازشریف تا دیدار اخیر با رهبری چیست؟

طی مسیر از فرودگاه لاهور تا مزار اقبال لاهوری 4ساعت طول كشید، زیرا در آن روز بدون هیچ پیش بینی و تبلیغات و اعلام وسیع قبلی مردم لاهور استقبال عظیم و باشكوهی از امام خامنه ای كردند؛ استقبالی در حجم همان استقبالی كه روز ورود امام (ره) به وطن از ایشان شد.

به گزارش نما ،نواز شریف نخست وزير پاكستان امروز در ديدار با رهبر انقلاب اسلامی به خاطرات خوب سفر حضرت آیت الله خامنه ای به پاکستان و لاهور اشاره کرد و گفت: در آن سفر من سر وزیر ایالت پنجاب به مرکزیت لاهور بودم و استقبال و ابراز احساسات پرشور مردم پاکستان، نشان از عمق پیوندهای فرهنگی، دینی و تاریخی دو ملت دارد.
تداوم حيرت نوازشريف تا ديدار امروز با رهبري مربوط به سفر مقام معظم رهبري به پاكستان، در روزهاي پاياني ديماه سال 1364 است. اين سفر يكي از بارزترين نشانه هاي تاثير انقلاب اسلامي بر مردم منطقه بود و از آن تاريخ شاهد سرمايه گذاري گسترده آمريكا براي تغيير فضاي پاكستان به بهانه جنگ با شوروي بوديم.

pa1.jpg

 پيش از آن وزير وقت بازرگاني و هيات همراه در آذرماه 1361 به پاكستان سفري انجام داده بودند كه منجر به اين سفر شد. مرحوم عسگراولادي درباره سفر مقام معظم رهبري به پاكستان مي گويد: "من وزير بازرگاني بودم. آقا هم رئيسجمهورمان بود. من بهجاي اينكه به آقاي موسوي، نخستوزير گزارش كنم، رفتم خدمت مقام معظم رهبري و گزارش كردم. شايد هم در آنجا عرض كردم كه هنوز خدمت آقاي موسوي گزارش نكردهام، اما منظورم از اينكه نزد شما آمدم اين است كه شما لطف كنيد و به پاكستان برويد. مردم پاكستان خيلي به انقلاب اسلامي نزديك هستند. مثلاً در خيريهها و دارالايتام و مؤسسات فرهنگيشان عكس امام و عكس مقام معظم رهبري از عكس ضياءالحق و ديگران پررنگتر بود و شعارهاي خوبي ميدادند. وقتي اسم امام را ميبردند وزير شعارشان ميگفت: «نعره صلوات!» وقتي گويندهشان از جمهوري اسلامي صحبت ميكرد، وزير شعارشان شعار ميداد: «نعره تكبير». براي جمهوري اسلامي تكبير ميگفتند. من همه اينها را خدمت آقا گفتم و گزارش شفاهي به حضرتشان تقديم كردم... آقا تصميم گرفتند به پاكستان سفر كنند. "
مرحوم عسگراولادي حجم استقبال گسترده مردمي از آيت الله خامنه اي در اين سفر را به اذعان مقامات پاكستاني در تاريخ پاكستان بي نظير معرفي مي كند كه با انعكاس گسترده جهاني همراه شد. او مي افزايد" آن سفر، مؤثر و باشكوه و البته براي امريكا و انگليس و غربيها تحريككننده بود تا جلوي چيزهايي را كه ما مثبت ميدانيم، در آنجا بگيرند."
هاشم طالب‌زاده ، مسئول خبرنگاران حوزه دولت نهاد ریاست  جمهوری، در گفتگو با روزنامه "جام جم" ماجرا را این گونه دقیق‌تر تعریف می‌کند: "در جریان سفر پاکستان وقتی آقا وارد شهر لاهور شدند اتفاق عجیبی افتاد. همه ما جا خورده بودیم، حتی خود پاکستانی ها، حتی خود ضیاء الحق که در آن سفر آقا را همراهی می کرد. قرار بود آقا با همراهی رئیس جمهور پاکستان از فرودگاه این شهربه مزار اقبال لاهوری بروند و زمانی حدود یک ربع ساعت برای طی این مسیر پیش بینی شده بود، اما طی این مسیر 4ساعت طول کشید، زیرا در آن روز بدون هیچ پیش بینی و تبلیغات و اعلام وسیع قبلی مردم لاهور استقبال عظیم و باشکوهی از آقا کردند؛ استقبالی در حجم همان استقبالی که روز ورود امام (ره) به وطن از ایشان شد. جمعیت در مسیری به طول حدود 15کیلومتر جا گرفته بود و بیشتر اوقات خودروی حامل دو رئیس جمهور راجمعیت روی دست بلند می کرد. دولت پاکستان هراسان شده بود،چون از رئیس جمهور کشوری دیگر چنین استقبال عجیبی شده بود.  "



۱۳۹۳/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...