نسخه چاپی

چند برداشت از یك سخنرانی

احسان تقدسی

بازدید رهبر عزیز انقلاب از ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سخنان «تاریخی» و «بسیار مهم» ایشان در میان فرماندهان سپاه حاوی درس ها و نکاتی است که به برخی از آنها اشاره می شود.

یکم- گفتمان رهبر عزیز انقلاب همواره و بخصوص در دو سال اخیر شعار «ما می توانیم» بوده است. به صراحت می توان گفت اگر نبود فضای اعتماد به نفسی که بخش عظیمی از مخترعان و دانشمندان ما از حمایت های رهبر انقلاب کسب کرده اند، و اگر قرار بر توجه به سخنان برخی مسئوولین اجرایی و «نمی شود» و «نمی توانیم» های پنهان و آشکار آنها بود، وضع کشور بر گونه دیگری بود.

دوم- راهکار مورد تاکید رهبر انقلاب برای تحقق شعار «ما می توانیم» استفاده از راهکار مدیریت جهادی است. ایشان بخصوص در یکسال اخیر بارها از واژه گفتمان جهادی به عنوان راه حل مشکلات کشور در شرایط تحریم استفاده کرده اند که بر مسئوولیت مدیران اجرایی کشور در این زمینه می افزاید. مدیریت جهادی در ادبیات گفتمانی رهبر عزیز انقلاب به معنی اتکا بر قدرت درونی، تکیه بر تخصص جوانان و نیروهای داخلی در کنار تقوا، مدیریت عقلانی، استفاده از سه عامل «استعداد، توانایی و عزم» به عنوان مهمترین عوامل اقتدار است. به بیانی یک مدیر جهادی چند عنصر، تخصص، تعهد، توان مدیریتی، اعتماد به نفس و پشتکار را دارا می باشد.


سوم- رهبر عزیز انقلاب گلایه هایی از برخی مدیران اجرایی در بخش هایی از کشور در زمینه بی توجهی به توانایی درونی نظام مطرح کردند که حجت را برای مسئوولان تمام کرد. نمی شود و نمی توان با سرکوب توانایی نیروهای داخلی در زمینه تولید محصولات و تجهیزات، امیدی به استقلال کشور داشت. جدی نگرفتن قدرت کشور در زمینه دفاعی و توان مقابله بالای کشور با دشمن در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری، دست بالا گرفتن توان دشمن و اعلام آن در محافل رسمی، ارائه تصورات غیر واقعی از تاثیر تحریم بر اقتصاد و زندگی مردم و نادیده گرفتن تاثیر سوء مدیریت ها و... از مصداق های بی توجهی به توانایی درونی نظام است.

چهارم- «گره زده نشدن» نیازمندی های کشور و مساله تحریم به «مذاکره» نکته مهم دیگری بود که اگر مورد توجه قرار نگیرد زمینه سوء استفاده و فشار دشمن بر کشور را فراهم می آورد. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر قوانین بین المللی تحریم ها را غیرانسانی و ظالمانه خوانده است ولی نباید نیازهای روزمره زندگی مردم را بر سر میز مذاکره و موفقیت آن گره زد که اگر به هر دلیل غیر از این شود چه بسا ضربه بزرگی به کشور وارد خواهد آمد.

اگر دشمن در تحلیل خود به این نتیجه برسد که می تواند با ادامه تحریم ها، فضای مذاکرات را به گونه دلخواه خود پیش ببرد، علی الاصول دلیلی برای رفع تحریم نخواهد داشت. گفتمان صریح برخی مقامات آمریکایی در چندماه اخیر درباره تاثیر تحریم ها برکشور شاهد این ماجراست. در گفتمان رهبر انقلاب در این زمینه «تحریم» باید از طریق دیگری حل و فصل شود.
منبع:شفاف

۱۳۹۳/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...