نسخه چاپی

ناصحی: نگاه سیاسی در شورا اولویت ندارد

رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر اینكه شوراها معین خوبی برای حكومت بوده اند، گفت: شورای چهارم مصمم است با همدلی و فارغ از نگاه سیاسی، امور شهر را پیش ببرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی گفت: شوراها حلقه واسطی بین مردم و حکومت هستند که می کوشند در راستای ارائه خدمت بیشتر به کشور، کارها به نوعی به مردم سپرده شده و مردمسالاری دینی محقق شود.

نگاه سیاسی در شورای چهارم اولویت ندارد

وی ادامه داد: امروز که من به گذشته شوراهای اسلامی شهر تهران نگاه می کنم، می بینم که در حد توان خود خدمات خوبی را برای شهر و کشور انجام داده اند. گرچه در روند کار، فراز و نشیب هایی هم وجود داشته، اما در مجموع خدمات خوبی داشته اند و معین خوبی برای حکومت بوده اند.

ناصحی افزود: در دوره چهارم هم به لحاظ کمی و هم کیفی در شوراها تحول ایجاد شده؛ به این معنا که فرهیختگانی که از حوزه های مختلف سیاست، هنر، ورزش و ... در شورا حضور دارند، مصمم هستند با هماهنگی و همدلی و به دور از نگاه سیاسی، کارها را به پیش ببرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اضافه کرد: با توجه به مسئولیت‌های اجرایی متعددی که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ام، شورای چهارم را شورای خوبی می‌بینم که گرچه از طیف‌های سیاسی مختلف هستند، ولی برای خدمت به شهر نیت خیر دارند.

وی اذعان داشت: بالاخره همه انسان‌ها مانند یکدیگر فکر نمی‌کنند و همین موضوع منجر به اختلاف نظر درباره موضوعات مختلف می شود که این طبیعی است، اما من تاکنون تعمدی برای سیاسی کاری در شورای شهر ندیده‌ام و بعد از رای گیری درباره هر دستور جلسه‌ای، دیگر کسی به تصمیم جمع اعتراض نمی‌کند.

ناصحی تصریح کرد: در بحث انتخاب رئیس شورا و شهردار هم بالاخره هر کسی کاندیدای خود را مطلوب می دانست، اما پس از انتخاب این دو عزیز، همه اعضا با آن‌ها همکاری می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در ادامه گفت: جلسات شورا تا کنون بسیار مفید بوده و برخورد دوستان نیز منعطف بوده و تصمیمات خوبی هم گرفته شده است. به ویژه درباره برنامه پنج ساله دوم شهرداری که هم از لحاظ کیفی و هم از نظر بودجه با برنامه قبلی کاملا متفاوت است.

وی تاکید کرد: لذا در همه پروژه‌ها و تصمیم گیری‌ها هر دو طیف سیاسی حاضر در شورا مشارکت می‌کنند و برنامه و بودجه نیز به صورت توافقی به تصویب رسید که این نشان می‌دهد نگاه سیاسی در شورا اولویت ندارد.

کمیسیون فرهنگی از مهمترین کمیسیون‌های شورای شهر است

حجت‌الاسلام ناصحی در ادامه با اشاره به وظیفه سنگین مدیریت شهری در قبال مسائل فرهنگی، گفت: یک تحول اساسی در نگاه فرهنگی شهرداری رخ داده که اتفاق خوبی است. اما اینکه شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود، باید با لحاظ کردن این موضوع باشد که شهرداری در ذات خود یک سازمان خدماتی است و باید در کنار این وظایف ذاتی، به مسائل فرهنگی و اجتماعی هم اولویت بدهد.

وی افزود: با همه احترامی که به همه دوستان شورا در کمیسیون های تخصصی دیگر می‌گذارم، باید بگویم کمیسیون فرهنگی از اولویت بالایی برخوردار است، چون همه امور به نوعی مترتب بر فرهنگ و مسائل اجتماعی است. ما در ساختن پل، بزرگراه، ساختمان، پارک، کتابخانه، مسجد و ... نیز باید مسائل فرهنگی و فرهنگ ملی و دینی را لحاظ کنیم.

ناصحی تاکید کرد: به همین دلیل می توان گفت کمیسیون فرهنگی کمیسیون بسیار مهمی است و گواه آن هم عضویت قریب به یک سوم اعضای شورا در آن است. تا جایی که در زمان ثبت نام برای عضویت در کمیسیون‌ها آقای مسجد جامعی گفتند 20 نفر برای کمیسیون فرهنگی ثبت نام کرده‌اند و خود وی که صبغه فرهنگی هم دارد، ناچار شد کمیسیون دیگری را برگزیند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: اعضای شورای شهر با احساس مسئولیت ملی، فرهنگی و دینی به این کمیسیون آمده‌اند و با تمام توان خود در جلسات متراکم این کمیسیون شرکت می‌کنند. شش ماه نخست فعالیت ما در شورای چهارم، دوره پرکاری بود. بحث انتخاب رئیس شورا و شهردار با فراز و نشیب های سیاسی فراوان انجام شد، بعد از آن متمم بودجه 92، برنامه پنج ساله دوم شهرداری، بودجه 93 و ... به شورا آمد که باعث شد انصافا روزهای نفس گیری را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت کار اصلی شورا تازه شروع شده و به ویژه نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری، وظیفه ما را در مورد فرهنگ سنگین تر کرد و ما نیز در کمیسیون فرهنگی به نوبه خود احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم. این در حالی است که ما در شورای شهر مسئول فرهنگ شهر نیستیم و اصولا فرهنگ متولی خاصی ندارد؛ زیرا 22 دستگاه در کشور به فعالیت فرهنگی می پردازند، اما متاسفانه بیشتر کارها موازی کاری است و هیچ کسی هم مسئول دانسته نمی‌شود.

تهاجم فرهنگی از تهاجم نظامی خطرناکتر است

ناصحی تصریح کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری دغدغه فرهنگی دارند و از ابتدای تصدی مسئولیت فرماندهی کل قوا، به عناوین مختلف نسبت به شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ... و اخیرا هم رخنه فرهنگی را مطرح کرده‌اند. باید توجه داشته باشیم که تهاجم فرهنگی از تهاجم نظامی هم خطرناکتر است؛ چرا که تهاجم نظامی با سر و صدا رخ می‌دهد و به ظاهر و بدنه حمله می‌کند و قربانیان مشخص دارد و احساسات مردم را تحریک می کند، اما تهاجم فرهنگی بی سر و صدا رخ می‌دهد و با عقیده ها کار دارد و به مغزها و دل‌ها حمله می‌کند و قربانیان آن هم مشخص نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: فرهنگ دینی و ایرانی هزاران ساله ما در دنیا زبانزد است، در حالی که آمریکا دارد فرهنگ منحط 300 ساله خود را به فرهنگ کهن ما تحمیل می کند. آنها این تجربه را هم کسب کرده اند که تهاجم نظامی و اقتصادی در کشور ما کارساز نبوده و به همین دلیل روش فرهنگی را انتخاب کرده اند.

وی با ذکر مثالی از تهاجم فرهنگی گفت: مسلمانان هشت قرن در اندلس به عنوان دروازه قاره اروپا حکومت کردند و مسیحیان تا زمانی که با سلاح فرهنگی وارد عرصه نشدند، نتوانستند آنها را شکست دهند. در ویتنام هم همین اتفاق رخ داد و جوانان مقاوم ویتنامی که ارتش نیرومند آمریکا را ذله کرده بودند، سلاح‌ها را بر زمین گذاشتند و پرچم آمریکا را لباس کرند و در اماکن فساد به لهو و لعب پرداختند.

ناصحی تاکید کرد: لذا خطر تهاجم فرهنگی جدی است و دغدغه مقام معظم رهبری و سفارش ایشان به مسئولان در این خصوص درست است که بخشی از این سفارش ها متوجه شورای شهر است.

وی ابراز امیدواری کرد: انشاءالله در مدتی که توفیق خدمت در شورای شهر تهران را داریم، بتوانیم در مسائل فرهنگی اثرگذار باشیم. در این راستا کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه و حوزه تشکیل داده ایم تا بتوانیم اطلس آسیب های اجتماعی را راه بیندازیم و ببینیم چگونه می توانیم در رفع آنها اثرگذار باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا همچنین گفت: علاوه بر این، لازم است شورای مسئولان فرهنگی شهر و کشور با مشارکت مسئولان حدود 20 دستگاه دخیل در امور فرهنگی به راه بیفتد تا با همفکری یکدیگر برای حل معضلات فرهنگی کاری کنیم. ما مجلس شورای اسلامی را هم به کمک خواسته ایم و دو جلسه با مجمع نمایندگان تهران که مثل ما دغدغه فرهنگی دارند، برگزار کرده ایم.

ناصحی افزود: ما علاقمندیم پیوست فرهنگی اجتماعی را روی تمام پروژه های شهری اجرا کنیم و این موضوع در شورای عالی فرهنگی شهرداری نیز مطرح است.

مسجد چهارراه ولیعصر؛ تلاشی برای به مسجد کشاندن سلایق متفاوت

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در ادامه درباره فعالیت‌های شهرداری در زمینه ساخت مساجد، گفت: پیشرفت مسجدسازی در شهرداری بسیار خوب بوده است. ما در اولین جلسات شورای چهارم طرح یک فوریتی برای تکمیل و ساخت مساجد محله‌ای را در شورا مطرح کردیم و پیشنهاد ساخت 400 مسجد را در مدت 4 سال فعالیت شورا در محلات فاقد مسجد مطرح کردیم.

ناصحی افزود: تهران از نظر مسجد، فقیرترین شهر کشور است و 2000 مسجد برای 8 میلیون نفر جمعیت شب خواب، بسیار کم است؛ چنان که اگر مساحت مساجد تهران را بر هشت میلیون نفر تقسیم کنیم، سرانه مسجد کمتر از 15 سانتی متر خواهد بود. این در حالی است که هر شهروند باید دست کم هفت متر سرانه از اماکن مختلف مسجد شامل وضو خانه، شبستان، حیاط، کتابخانه و ... داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق آمار، از سال 75 تا کنون قریب به 2 میلیون و 500 هزار نفر در شهر به سن تکلیف رسیده‌اند، اما آیا ما به همین تناسب مسجد ساخته‌ایم؟ در طول خیابان ولیعصر (عج) به عنوان طولانی‌ترین خیابان شهر، چند مسجد وجود دارد؟ مردم ما متدین هستند و شهر همان قدر که نیاز به پارک و پل و خیابان دارد، به مراکز دینی هم نیازمند است. به همین دلیل شورای شهر خود را به لحاظ دینی موظف به توسعه مساجد می‌داند و همه اعضای شورا نیز به طرح مذکور رای دادند و این یکی از معدود طرح‌هایی بود که اعضا به اتفاق به آن رای دادند. زیرا کسی نیست که مخالف مسجد و نماز و قرآن باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اضافه کرد: شهرداری موظف شده به ساخت مساجد توجه ویژه داشته باشد و در همین راستا، امسال ساخت 100 مسجد را در دستور کار دارد.

وی سپس درباره مسجد بحث برانگیز ساخته شده در نزدیکی تئاتر شهر، گفت: نقشه اولیه این مسجد، قابل قبول بود. اما بعد طراح دیگری روی آن کار کرد و شکل آن به گونه‌ای شد که با معماری ایرانی- اسلامی و هویت مسجد ظاهرا سازگاری ندارد. اما این سبک جدیدی در ساخت مسجد است و در تهران یکی دو مسجد مدرن دیگر نیز دیده‌ام.

ناصحی در ادامه گفت: البته محتوای درون این مسجد با بیرونش متفاوت است؛ اما شاید نقشه آن به دلیل اعتراض مومنان و نمازگزاران و امام جماعت آن عوض شود. با این همه به نظرم می رسد ذهنیتی که در ساخت این مسجد وجود داشته، این بوده که در جوار تئاتر شهر مسجدی ساخته شود که به زیبایی ساختمان تئاتر بیفزاید تا شاید افرادی که با تفکرات گوناگون به تماشای تئاتر می روند، با دیدن ساختمان مدرن مسجد تشویق به ورود و اقامه نماز شوند. نباید بدبین باشیم.

۱۳۹۳/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...