نسخه چاپی

احتمال عزل ولیعهد عربستان و اعلام پادشاهی پسر ملك عبدالله

یك فعال عربستانی از تغییرات مهم در هرم قدرت در این كشور خبر داد.

یک فعال عربستانی از تغییرات مهم در هرم قدرت در این کشور خبر داد.به گزارش شبکه العالم، مجتهد در صفحه توییتر خود از تصمیم ملک عبدالله، پسرش شاهزاده متعب و خالد التویجری برای ایجاد تغییراتی مهم در هرم قدرت با هدف زمینه‌چینی برای نشستن شاهزاده متعب روی تخت پادشاهی خبر داد و گفت: خبرهای رسیده حاکی از ایجاد تغییراتی در وزارتخانه‌های دفاع، امور خارجه و کشور و عزل مسئولان دون‌پایه با وجود نارضایتی عده‌ای از مسئولان عربستان است.این گزارش می‌افزاید: خالد التویجری و شاهزاده متعب پیشگام ایجاد تغییرات در هرم قدرت هستند؛ سپس می‌خواهند واکنش‌ها را بسنجند و سرانجام سلمان بن عبدالعزیز را از سمت ولیعهدی عزل کنند. اولین مرحله طرح شاهزاده متعب و التویجری، خلع ید شاهزاده سلمان و پسرانش از وزارت دفاع و تعیین فردی وفادار به ملک عبدالله در سمت وزیر دفاع است. نامزد پیشنهادی التویجری و شاهزاده متعب خالد بن بندر (استاندار ریاض) است زیرا سابقه نظامی‌گری دارد و عربستان نیز در شرایط کنونی نیاز به فردی نظامی دارد.

مجتهد اعلام کرد: محمد بن سلمان بن عبدالعزیز درباره عزل پدرش از وزارت دفاع نگران است، و معتقد است که تعیین پدرش در سمت وزیر مشاوری حیله‌ای برای کنار گذاشتن نهایی وی خواهد بود. شاهزاده سلمان به آلزایمر مبتلا است و ابقای وی در سمت وزیر دفاع باعث نفوذ پسرانش و دیگر اعضای خاندان سدیری در وزارت دفاع و کاهش نفوذ و قدرت پسران ملک عبدالله خواهد شد لذا عزل شاهزاده سلمان از سمت وزیر دفاع لازم و ضروری است.فعال عربستانی گفت: التویجری همچنین برای تغییر وزیر امور خارجه تلاش می‌کند و نامزدش برای این سمت عبدالعزیز بن عبدالله معاون کنونی وزیر خارجه است. قرار بود که عبدالعزیز بن عبدالله یک سال پیش به سمت وزیر امور خارجه منصوب شود ولی اشتباهی احمقانه مرتکب شد که ملک عبدالله تا پایان یافتن پیامدهای اشتباه احمقانه وی مجبور شد که در واگذاری سمت وزیر امور خارجه به وی درنگ کند.

مجتهد معتقد است که سخت‌ترین کار التویجری تغییر وزیر کشور است زیرا محمدبن نایف وزیر کشور عربستان اکثر جناح‌های خاندان سلطنتی آل سعود را قانع کرده که وی (محمد بن نایف) بهترین فرد برای حمایت از آنها و قدرتمندترین فرد برای سرکوب دشمنان آنان است.مجتهد می‌افزاید: مخاطب بیانیه اخیر وزارت کشور درباره موفقیت تازه‌ترین عملیات ضد تروریسم مردم نبودند بلکه هدف از این بیانیه به رخ کشیدن توانمندی و شایستگی محمدبن نایف در برابر دیگر اعضای خاندان آل‌سعود بود. هم‌اکنون که التویجری نمی‌تواند محمد بن نایف را عزل کند، پس باید یکی از نزدیکان شاهزاده متعب به سمت معاون محمد بن نایف منصوب شود و ملک عبدالله نیز فرمانی را درباره واگذاری اختیارات فراوان به معاون جدید وی صادر کند.

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...