نسخه چاپی

33 سال پیش در چنین روزی

فاجعه زندان دولتو از زبان هاشمی

آن ها خواستند به خیال خودشان زهر چشمی از مردم كردستان كه اخیراً با آنها نمی سازند وسرمخالفت دارند بگیرند، جواب آن ها را فقط باید با گلوله داد.

رخدادهای 24 اردیبهشت 1360

چکیده

به دنبال انتشار جزئیات دقیق تری از بمباران زندان دولتو که در آن تعدادی از پاسداران انقلاب و به دست گروهک دمکرات کردستان اسیر بودند خشم و انزجار سراسر کشور را فراگرفته است .
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز جزئیات بیشتری از بمباران زندان دولتو را افشا کرد .
ماهیت قاسملو ها آنقدر کثیف است وماهیت صدام آن قدر کثیف است که انسان به خودش اجازه عتاب هم به آنها نمی دهد ، جواب آن ها را فقط باید با گلوله داد.
محمد منتظری : در این کشور ما جنگ با آمریکا داشته و داریم و خواهیم داشت و با ابرقدرت ها و تا وقتی هم که زنده هستیم در این راه قدم برمی داریم از هیچ کس هم نمی ترسیم.
ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور پس از دور دوم مذاکرات با هیئت اعزامی کنفرانس اسلامی گفت : این هیئت پیشنهاد تازه ای نداشت .
از سوی دفتر هماهنگی همکاری های مردم با رئیس جمهور بحث آزادی بین بنی صدر سخنگوی دولت و مسئولین اقتصادی کشور پیرامون لایحه بودجه برگزار می شود.
دادسرای انقلاب اسلامی مستقر در حوزه علمیه قم طی اطلاعیه ای از علما و روحانیون و تمام اقشار ملت خواست که روحانی نمایان را به این دادسرا معرفی کنند.
عصر دیروز پاپ ژان پل دوم به هنگام حرکت در میدان سن پیتر مورد سوء قصد قرار گرفت . وی به سرعت به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرار گرفت .
وزارت کار و امور اجتماعی طی بخشنامه ای ادارات کل استان ها و شهرستان ها را مکلف کرد از طریق مراکز کاریابی ، جایگزینی افراد بیکار به جای افراد بازنشسته را اعمال کنند.
دفتر نخست وزیری فرانسه اعلام کرد تحویل کشتی های جنگی به ایران و آرژانتین که قرار بود ظرف چند ماه آینده صورت گیرد به حالت تعلیق درآمده است .
روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود نوشت مقام های آمریکایی در مورد شدت بیماری شاه سابق ایران گزارش های نادرست در اختیار جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا قرار دادند و نیازی نبود تا وی در آمریکا مورد مداوا قرار گیرد.
محمد علی رجایی نخست وزیر : مردم انتظار دارند که دستگاه وزارت دارایی به صورت اسلامی در آید آن چه که دستگاه های اجرایی را نگران می کند قوانین حاکم بر هزینه های کشور است .
آیت الله بهشتی درباره لایحه قصاص گفت : اگر غیر مسلمان ها که به ایران می آیند مصمم به حفظ قوانین اسلام باشند کسی را نکشند تجاوز ناموسی نکنند بر طبق همین قانون مصونیت دارند .

عزای عمومی در کشور به احترام شهدای بمباران زندان دولتو

به دنبال انتشار جزئیات دقیق تری از بمباران زندان دولتو که در آن تعدادی از پاسداران انقلاب و به دست گروهک دمکرات کردستان اسیر بودند خشم و انزجار سراسر کشور را فراگرفته است . در اعتراض به این بمباران وحشیانه و قتل عام زندانیان بی دفاع دولتو به دست دمکراتها و بعث عراق به دعوت ارگان ها و نهادهای انقلابی در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد . به همین مناسبت ده ها هزار نفر از مردم با بستن مغازه های خود به خیابان ها ریخته و ضمن اعلام انزجار از این جنایت یاد و نام اسرای شهید را گرامی داشتند.(1)

آیت الله هاشمی جزئیات بمباران زندان دولتو را فاش کرد

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز جزئیات بیشتری از بمباران زندان دولتو را افشا کرد .

وی اظهار داشت: تا آن جائی که تحقیقات ابتدائی نشان می دهد ، روز بمباران زندان ، محافظان زندان خودشان رفته بودند به جز عدة بسیار کمی از ۱۵۰ نفر ۱۲ نفر پرچم های بلندی افراشته بودند ، هواپیماها می رسند و به عنوان اطلاع بقیه محافظان هم مطلع می شوند و زندانی ها که درصحن زندان بودند به دستور محافظان به داخل عمارت منتقل می شوند واین ها خودشان از محل دور می شوند و هواپیماها در برگشت زندان را بمباران می کنند و صدها مبارز اسیر که ماه هاست در دست ضدانقلاب و آشوبگران کردستان باند قاسملو وکومله و دوستان فدائی خلق ومجاهد خلقشان [اسیر بودند]در زیر بمباران بیش از صد نفر شهید و تعداد نامعینی مجروح می شوند .

هاشمی گفت : زندان شکسته می شود و عده ای فرار می کنند، در اطراف زندان به وسیله محافظان سنگر گرفته به گلوله بسته می شوند عده ای خودشان را به جنگل های اطراف می رسانند که درجنگل ها باز به گلوله بسته می شوند که هنوز اجساد دارد از جنگل ها جمع می شود .این که رقم معینی نداریم یکی از عواملش این است هنوز در بیابان اجساد این ها پیدا می شود ، حالا بقیه حادثه را پس از تحقیق گزارش خواهند داد.

کیست که نداند قاسملو عامل عراق است

رئیس مجلس در ادامه ضمن ارائه تحلیلی از این جنایت بزرگ گفت : کیست که نداند قاسملو عامل عراق است وکیست که نداند آن ها در مرزهای ایران از عراق کمک می گیرند .کیست که ندانداین ها رابطه با عراق دارند، زندانی که در اختیار قاسملو بوده مگر می شود عراق آنجا را نداند و اگر فرض کنید نداند مرکزی که در اختیار قاسملو است چرا عراق بمباران می کند؟ عراق با قاسملو جنگ دارد ؟ صدام با کومله ودمکرات می جنگد؟!

هاشمی: زندان شکسته می شود و عده ای فرار می کنند، در اطراف زندان به وسیله محافظان سنگر گرفته به گلوله بسته می شوند عده ای خودشان را به جنگل های اطراف می رسانند که درجنگل ها باز به گلوله بسته می شوند که هنوز اجساد دارد از جنگل ها جمع می شود.
جواب آن ها را فقط باید با گلوله داد

هاشمی ادامه داد: آن ها خواستند به خیال خودشان زهر چشمی از مردم کردستان که اخیراً با آنها نمی سازند وسرمخالفت دارند بگیرند . خوب، ماهیت قاسملو ها آنقدر کثیف است وماهیت صدام آن قدر کثیف است که انسان به خودش اجازه عناب هم به آنها نمی دهد ، جواب آن ها را فقط باید با گلوله داد.

خطاب هاشمی به ضد انقلاب و گروهک ها

رئیس مجلس در ادامه خطاب به گروهک ها گفت : من حرفم با کسانی است که گول این منافق ها وگروهک های مدعی مبارزه ومدعی طرفداری از حقوق انسان را می خورند . شما با چه شعاری مردم را جذب می کنید شما که برای یک موضوع کوچک اعلامیه چند صفحه ای می دهید برای شهادت بیش از صد نفر چرا همکارانتان را وهمدستانتان را و کسانی که با آنها اتحاد استراتژیک درست کرده اید علیه جمهوری اسلامی محکوم نمی کنید ، این جنایت از جنایت کشته شدن یک نفر آدم درخیابان کمتر است؟ شما چرا محکوم نمی کنید ؟

محمد منتظری : تا زنده ایم با آمریکا می جنگیم

در ادامه جلسه علنی امروز محمد منتظری در پاسخ به صباغیان که او را بیمار روانی خوانده بود اظهار داشت : در این کشور ما جنگ با آمریکا داشته و داریم و خواهیم داشت و با ابرقدرت ها و تا وقتی هم که زنده هستیم در این راه قدم برمی داریم از هیچ کس هم نمی ترسیم تا آن وقتی که زنده هستیم مگر این که ایادی آمریکا یا وابستگان به آمریکا بنده را یا امثال بنده را بکشند در این کشور، ولی تا زنده هستیم ادامه می دهیم به راهمان.

وی ادامه داد : این سری مسائل را مطرح کردن دلیل براین است که افراد دلیل و سندی برای گفته های خودشان ندارند می آیند به یک همچون مسائل متمسک می شوند.(2)

نتایج مذاکرات ضیاء الرحمن و حبیب شطی با رئیس جمهور و نخست وزیر

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور پس از دور دوم مذاکرات با هیئت اعزامی کنفرانس اسلامی گفت : این هیئت پیشنهاد تازه ای نداشت . وی ادامه داد : در مجموع می شود گفت که پیشنهاد تازه ای نداشتند ولی خوب پیشنهاد آنان با پیشنهادات قبلی شان مقداری تفاوت داشت و تعهدی برای ما ایجاد نمی کرد . بنی صدر گفت : از نظر ما این پیشنهاد یک قدم به جلو است و حالا باید این پیشنهادات را با امام و شورای عالی دفاع مطرح کنیم اگر چه هیئت از ما توقع تصمیم ندارد . گفتنی است حبیب شطی در فرودگاه و در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرده است هیچ گونه پیشنهاد جدیدی نداشته و رسیدن به راه حل نهایی در این سفر مردود است . (3)

اعلام آمادگی نخست وزیری برای بحث آزاد پیرامون بودجه

روابط عمومی نخست وزیری طی نامه ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری بحث آزاد تلویزیونی در اطراف لایحه بودجه سال 1360 اعلام آمادگی کرد . (4) خبر دیگر در این رابطه این که از سوی دفتر هماهنگی همکاری های مردم با رئیس جمهور بحث آزادی بین بنی صدر سخنگوی دولت و مسئولین اقتصادی کشور پیرامون لایحه بودجه برگزار می شود.

در این بحث بنی صدر رئیس جمهور ، مهندس نبوی ، موسی خیر ، حسین نمازی ، عزت الله سحابی ، معین فر ، بانکی و فریدون صراف شرکت خواهند داشت . (5) سازمان برنامه و بودجه نیز از مردم خواست تا نظرات و پیشنهادات خود را درباره بودجه سال 60 در اختیار این سازمان قرار دهند.(6)

تقاضای دادسرای انقلاب حوزه علمیه قم از مردم ؛ روحانی نمایان را معرفی کنید

دادسرای انقلاب اسلامی مستقر در حوزه علمیه قم طی اطلاعیه ای از علما و روحانیون و تمام اقشار ملت خواست که روحانی نمایان را به این دادسرا معرفی کنند.(7)

وزارت کار اعلام کرده است: با توجه به سیاست دولت در جهت کمک به رفع مسئله بیکاری و بالا بردن سطح اشتغال کشور کلیه کارخانجات و واحدهای تولیدی هر بخش دولتی و خصوصی موظفند از طریق مراکز کاریابی و اشتغال از افراد بیکار به جای افرادی که بر اساس لایحه قانونی بازنشستگی قبل از موعد از کار کنار رفته اند استفاده کنند.
هیئت سه نفری برخی تخلفات روزنامه ها را اعلام کرد

عصر دیروز طی جلسه ای در وزارت کشور هیئت سه نفری حل اختلاف به کار خود ادامه داد و به بحث پیرامون روزنامه ها پرداخت .

آیت الله یزدی سخنگوی هیئت با اشاره به این که در شرایط جنگ روزنامه ها و نشریات باید دقت بیشتری را مبذول دارند گفت : در بین تمامی روزنامه ها و جراید متاسفانه «آرمان ملت» که موضعش روشن است بیش از همه توهین و تحقیر به مسئولین مملکتی کرده و حتی تعبیر کرده است که نظام فعلی بدتر از رژیم گذشته است هیئت در این مورد گذشته از این که اسناد را به دادستانی ارجاع می کند به صورت جدی از دادستانی می خواهد که تکلیف این قبیل نشریات را هرچه زودتر مشخص کند تا اقدامات لازم در مورد آنان صورت گیرد.

در ادامه آیت الله یزدی به تخلفات روزنامه های جبهه ملی ، انقلاب اسلامی ، کیهان و آزادگان اشاره کرد .(8)

دیدار آیت الله یزدی با بنی صدر و آیت الله اشراقی با رجایی

گفتنی است آیت الله یزدی نماینده رئیس دیوان عالی کشور ، رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر در هیئت سه نفری حل اختلاف دیشب با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا دیدار و گفت و گو کرد . وی پس از این دیدار گفت : من از طرف هیئت مامور شده بودم که ملاقاتی با بنی صدر داشته باشم و به علت وقت کم آقای رئیس جمهور در مورد قسمتی از مسائل بحث شد و قرار شد که در فرصت دیگری بقیه مسائل دنبال شود. از سوی دیگر آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور در هیئت سه نفری نیز با محمد علی رجایی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرده است . (9)

پاپ ترور شد

عصر دیروز پاپ ژان پل دوم به هنگام حرکت در میدان سن پیتر مورد سوء قصد قرار گرفت . وی به سرعت به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرار گرفت . وزیر بهداری ایتالیا پس از عیادت از پاپ اظهار داشت : حال وی مساعد بوده و زمینه ای برای نگرانی و ناراحتی نیست . منابع مطلع در ترکیه اعلام کردند محمد علی آقا که مسئولیت ترور پاپ را بر عهده گرفته است یک تروریست شناخته شده دست راستی است . وی مسئولیت قتل عیدی اپیکچی سردبیر نشریه ملیت ترکیه را نیز بر عهده گرفته است .

در نامه متهم به روزنامه ملیت آمده بود : پاپ را به خاطر قصدش برای سفر به ترکیه ترور خواهم کرد به هر حال یک نفر باید بهای حمله به مکه را که ریشه آن در آمریکا و فلسطین اشغالی است بپردازد.(10)

وزارت کار : ادارات موظفند به جای افراد بازنشسته بیکاران را استخدام کنند

وزارت کار و امور اجتماعی طی بخشنامه ای ادارات کل استان ها و شهرستان ها را مکلف کرد از طریق مراکز کاریابی ، جایگزینی افراد بیکار به جای افراد بازنشسته را اعمال کنند. وزارت کار اعلام کرده است : با توجه به سیاست دولت در جهت کمک به رفع مسئله بیکاری و بالا بردن سطح اشتغال کشور و طبق تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مشترک مسئولین وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی کلیه کارخانجات و واحدهای تولیدی هر بخش دولتی و خصوصی موظفند از طریق مراکز کاریابی و اشتغال از افراد بیکار به جای افرادی که بر اساس لایحه قانونی بازنشستگی قبل از موعد از کار کنار رفته اند استفاده کنند.(11)

فرانسه تحویل کشتی های جنگی ایران را به تعویق انداخت

دفتر نخست وزیری فرانسه اعلام کرد تحویل کشتی های جنگی به ایران و آرژانتین که قرار بود ظرف چند ماه آینده صورت گیرد به حالت تعلیق درآمده است . (12)

رجایی در سمینار اقتصاد اسلامی گفت : مردم انتظار دارند که هر چه زودتر تغییرات بنیادی در قوانین مالی پیدا شود دوم این که دستگاه وزارت دارایی به صورت اسلامی در آید آن چه که دستگاه های اجرایی را نگران می کند قوانین حاکم بر هزینه های کشور است .
اسرار پشت پرده دخالت کیسنجر در انعکاس بیماری شاه فاش شد

روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود نوشت مقام های آمریکایی در مورد شدت بیماری شاه سابق ایران گزارش های نادرست در اختیار جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا قرار داند و نیازی نبود تا وی در آمریکا مورد مداوا قرار گیرد.

خبرگزاری یونایتدپرس می افزاید تصمیم به پذیرفتن شاه به طور مستقیم به بحران 14 ماهه گروگان ها منجر شد . کارتر گفته است : در ماه اکتبر سال 1979 به وی اطلاع دادند که شاه مخلوع ایران در آستانه مرگ قرار گرفته است و ناچار است برای معالجه به نیویورک برود لکن روزنامه ها نیویورک تایمز در مقاله امروز خود نوشته است در واقع تحت معالجه قرار گرفتن شاه در آمریکا ضروری نبود.

نیویورک تایمز نوشته است : تصمیم جیمی کارتر در مورد پذیرفتن شاه تحت تاثیر یک گروه ذی نفوذ از جمله هنری کیسنجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و راکفلر بانکدار مشهور آمریکایی قرار داشت .(13)

رجایی : مردم خواستار تغییرات بنیادی در قوانین مالی هستند

رجایی در سمینار اقتصاد اسلامی گفت : مردم انتظار دارند که هر چه زودتر تغییرات بنیادی در قوانین مالی پیدا شود دوم این که دستگاه وزارت دارایی به صورت اسلامی در آید آن چه که دستگاه های اجرایی را نگران می کند قوانین حاکم بر هزینه های کشور است . (14)

ما باید دنبال رضای خدا باشیم نه این و آن / کافر در کشور اسلامی جنایت کند به سختی مجازات می شود

آیت الله بهشتی درباره لایحه قصاص نیز گفت : بار دیگر می گویم ما در پی ایجاد نظام نوین پیشرفته اسلامی هستیم و به خوش آمد و بد آمد این و آن نباید کار داشته باشیم اسلام به ما یاد داده است که در پی رضای خدا و حمایت از محرومان جهان باشیم و این قانون برای حمایت از محرومان و بر اساس تعالیم خدا سودمند است و کافر در یک کشور اسلامی باید سخت مراقب حفظ نظام اسلامی باشد و تخطی نکند اگر غیر مسلمان ها که به ایران می آیند مصمم به حفظ قوانین اسلام باشند کسی را نکشند تجاوز ناموسی نکنند بر طبق همین قانون مصونیت دارند و اگر مرتکب این جنایت ها شوند اسلام درباره آن ها به شدت مجازات هایی را قائل است . (15)

پی نوشت :

1- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

2- مشروح مذاکرات مجلس ، 24 اردیبهشت 1360

3- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

5- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

6- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

7- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

8- جمهوری اسلامی ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

9- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

10- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

11- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

12- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

13- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

14- کیهان ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

15- جمهوری اسلامی ، 24 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...