نسخه چاپی

سوال كوشكی از مدعیان رفع تحریم ها

كارشناس مسائل سیاسی با بیان اینكه دولت یازدهم به جای نگاه به دستان ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید به توان جوانان ایرانی تكیه و اقتصاد مقاومتی را اجرایی كند گفت: چرا وزارت خارجه عمداً بخشی از متن توافق نامه ژنو را اشتباه ترجمه كرده است؟ خبرگزاری فارس: كوشكی: كجای دیوار تحریم ترك برداشته است؟

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در نشست بررسی نظرات موافقان و مخالفان توافقنامه ژنو روز یکشنبه (۲۲ اردیبهشت) در خبرگزاری نسیم ، با انتقاد از توافقنامه ژنو عنوان کرد: متاسفانه وزارت خارجه عمداً واژه «شامل تحقیقات جاری» را در متن توافق نامه ژنو «از جمله تحقیقات جاری» ترجمه کرده است که این امر را برای کاهش بار انتقادات منتقدین موافق نامه ژنو صورت داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه بخش‌هایی از توافق‌نامه ژنو در مورد مباحث دفاعی و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است خاطرنشان کرد: عملاً با کوتاهی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شرایط قانونی برای مداخلات آمریکایی‌ها در بحث حقوق بشر، مبازره با تروریسم، مباحث دفاعی و توان موشکی ایران نیز نیز گنجانده شده است.

تعهدات ۱+۵ در قبال ایران بدون بازه زمانی است

وی با انتقاد از نحوه رفتار آمریکا به عنوان دولت هژمون و استعمارگر در قبال جمهوری اسلامی ایران در توافق‌نامه ژنو گفت: متاسفانه سهم ایران از تعهدات خود در توافق‌نامه ژنو با بازه زمانی روشن، کاملا مشخص است ولی تعهدات طرف مقابل (۵+۱ ) هیچگاه روشن و مشخص بیان نشده و انتهای زمان اجرای آن نیز کاملا باز است.

کوشکی با اشاره به اینکه از زمانی که توافق‌نامه ژنو امضا شده است موقعیت ایران در منطقه و جهان افول پیدا کرده بیان داشت: بعد از توافق نامه ژنو مصوبه پارلمان اروپا علیه ایران صادر شد ضمن اینکه بعد از همین توافق نامه میزان تهدیدات نظامی علیه ایران بیشتر شده است طوری که این تهدیدات در شش ماه اخیر معادل ۶ سال گذشته شده است.

این منتقد توافق نامه ژنو گفت: بعد از امضای توافق نامه ژنو متاسفانه برخی افراد فکر می‌کردند که حالا که ایران با آمریکا بر سر مسئله هسته‌ای مذاکره کرده و به توافق رسیده ایالات متحده نیز از حضور ایران در نشست مسایل سوریه موسوم به ژنو ۲ حمایت خواهد کرد ولی آمریکا از حضور ایران در این اجلاس ممانعت به عمل آورد پس نباید فکر کنیم که دیگر همه مسائلمان با آمریکا حل شده است چون این کشور همچنان استعماگر محسوب می‌شود.

رفتار وزیر خارجه ایران در لبنان به آمریکایی‌ها ربطی ندارد

کوشکی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر کنگره آمریکا در حال تصویب مصوبه‌ای است که در ۳۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بی سابقه است زیرا آنها به دنبال قانونی کردن لشگرکشی نظامی به منطقه خلیج فارس با مصوبه کنگره هستند در حالی که بعضی افراد فکر می‌کردند که با توافقنامه ژنو توانسته‌اند نگرانی آمریکا را از اقدامات ایران کم کنند در حالی که توازن استراتژیکی آمریکا در منطقه به ما ربطی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: همواره در ۳۵ سال گذشته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان سفر می‌کرده ولی هیچگاه با موج اعتراض مسئولان آمریکایی به خاطر سفر به لبنان مواجه نمی‌شدیم در حالی که بعد از توافقنامه ژنو ما به ایالات متحده این اجازه را دادیم که آنها در کوچکترین موارد داخلی جمهوری اسلامی ایران نظیر اهدای گل به مزار شهید عماد مغنیه نظر دهند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از از نقاط منفی توافقنامه ژنو پایین آمدن اعتبار پاسپورت ایرانیان در سراسر دنیا بوده است چون در تاریخ ۳۵ سال روابط جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل سابقه نداشته است که روادید برای سفیر ایران در سازمان ملل صادر نشود و این امر به لطف امضای توافق ژنو با ایالات متحده بوده است.

هزینه غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی که اکسید شد چقدر است؟

کوشکی با بیان اینکه اکسید کردن مقدار مشخصی از اورانیوم ۲۰ درصد در حال حاضر چه معنایی دارد خاطرنشان کرد: دولت یازدهم باید توضیح دهد که برای آن مقدار اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد که حالا می‌خواهند آنرا اکسید کنند چه مقداری هزینه شده که حالا با اکسید کردن آن این هزینه سوخت خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید توضیح دهد که چه میزانی هزینه میلیاردی صورت گرفته تا راکتور اراک به این مرحله از کار برسد گفت: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی چرا باید اعلام کند که راکتور اراک باز طراحی خواهد شد؟ بعد آن وقت برخی آقایان در نظر دارند به خاطر توافقنامه ژنو جشن ملی برگزار کنند در حالی که هیچ ضمانت اجرایی برای اجرای این توافقنامه وجود ندارد.

این منتقد توافقنامه ژنو افزود: به اعتراف سخنگوی دولت یازدهم ( گروه ۱+۵) هنوز یک دلار از ۴ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران و همچنین قطعات هواپیما وارد کشور نشده است و اگر بعضی افراد اعلام می‌کنند که این موافقتنامه هنوز امضا نشده تا تعهداتی را برای ایران در پی داشته باشد پس چرا دولت یازدهم بر طبق همین توافقنامه به اجرای تعهدات خود اقدام کرده است.

نباید توافقنامه ژنو مانند قرارداد ترکمانچای شود

وی با بیان اینکه قرارداد ترکمانچای با امضای پادشاه ایرانی روندی قانونی پیدا کرد و حالا با گذشت چندین دهه همچنان افسوس مفاد این قرارداد را می‌خوریم گفت: توافقنامه ژنو آن هم بدون امضا همه دستاوردهایی را که با زحمت فراوان بدست آمده را از بین می‌برد و جالب این است که هیچ چیزی هم به جای آن نگرفتیم و در آینده نیز باید مثل قرارداد ترکمانچای افسوس بخوریم.

کوشکی گفت: روحانی گفته است که دیوار تحریم‌های غرب علیه ایران ترک برداشته است ولی من از ایشان سوال می‌کنم که کجای این دیوار ترک برداشته و در حالی که هیات‌های مختلف دیپلماتیک خارجی به تهران می‌آیند چرا دولت یازدهم با هیچ کدام از آنها توافقنامه تجاری و بازرگانی امضا نمی‌کند زیرا دلیل این امر آن است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان قوی و پابرجاست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ملت ایران باید با جمعیت ۷۵ میلیونی‌اش برای افزایش قدرت و اقتدار ملی و همچنین شکستن تحریم‌ها و بارور شدن خودباوری به صحنه سیاسی کشور به میدان بیاید در حالی که بعضی افراد در دولت تدبیر و امید انتظار دارند که این ملت به خاطر توافقنامه ژنو به میدان بیایند در حالی که به اعتراف موافقین توافقنامه ژنو این موضوع هنوز امضا نشده پس چرا انتظار دارید که این ملت غیور برای هیچ به میدان بیایند و جشن ملی برگزار کنند.

غنی سازی ۲۰ درصد بعد از تعلیق روی داد

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تعلیق را در یک بازه زمانی ۲ ساله پذیرفت چون نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم ولی بعد از دو سال تعلیق به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم گفت: باید توافقنامه بدون ضمانت اجرای ژنو از سوی ایران کنار گذاشته شود.

کوشکی گفت: می دانیم که طرف مقابل ( آمریکا و غرب) به عنوان هژمون زورگویی می کند پس بهتر این است که راهکار اصلی مشکلات کشور را در اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون بدانیم زیرا به جای دل خوش کردن به توافقنامه بدون امضای ژنو بهتر این است که به نخبگان و توانمندی‌های داخلی جوانان ایران اسلامی تکیه کنیم و به تعامل طرف مقابل فکر نکنیم.

وی افزود: در گذشته نفت را به کشورهای دیگر می‌فروختیم و پول آن با دور زدن تحریم‌ها به ایران باز می‌گشت در صورتی که هم اکنون نفت فروخته می‌شود ولی پول آن در بانک های خارجی بلوکه می‌شود و این مطلوب نیست هر چند که با امضای قرارداد فروش ۲۰ میلیارد دلاری نفت با روسیه بخش زیادی از مشکلات کشور در امر فروش نفت از میان خواهد رفت.

آمریکا در ۳۵ سال اخیر بارها آزمایش شده است

این منتقد توافقنامه ژنو با اشاره به اینکه برخی افراد اعلام می‌کنند که قصدمان از مذاکره با آمریکا امتحان کردن این دولت بوده است گفت: من از این عده سوال می‌کنم که آیا شما در این ۳۵ سال پس از انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را امتحان نکرده بودید که حالا می‌خواهید این امتحان را انجام دهید؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به قرارداد الجزایر در مورد جریان اشغال سفارت ایالات متحده در تهران و آزادی گروگان‌های خود و مفاد آن اعتنایی نکردند و بلافاصله بعد از حل مشکل خود آن را زیر پا گذاشتند افزود: ایالات متحده با نقض قوانین ایکائو و همچنین NPT نشان داده که هیچگاه به قوانین بین المللی اعتنایی نکرده است بعد ما باید انتظار داشته باشیم که آنها به مفاد توافقنامه ژنو پایبند باشند در حالی که باید از تجربیات گذشته درس عبرت بگیرم و نباید آمریکایی‌ها را آزمایش مجدد کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی وندی شرمن اصرار دارد که بلافاصله بعد از پایان هر جلسه از مذاکرات ایران و گروه۱+۵ با سفر به تل آویو صوت جلسات را به مسئولان رژیم صهیونیستی تحویل دهد گفت: متاسفانه ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس در خصوص جزئیات مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پاسخ محرمانه بودن جزئیات آنرا اعلام می‌کند و می‌گوید اگر استیضاح هم شوم جزئیات را فاش نخواهم ساخت که کار اشتباهی می‌کند. البته من انتظار ندارم که این جزئیات برای عموم مردم علنی شود ولی در جلسه غیرعلنی و خاص با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماینده ملت هستند می‌تواند موارد این توافقنامه بررسی شود.

اتکای به توان داخلی و نگاه به اقتصاد مقاومتی بهترین راه است

کوشکی بیان داشت: بعضی افراد می‌گویند که اروپایی‌ها به خاطر بحران اقتصادی در این قاره با ایران توافق کردند و من از آنها سوال می‌کنم که آیا این بحران در گذشته نیز وجود داشته است؟ در صورتی که ما اگر ۶ ماه صبر کرده بودیم این بحران به جایی می‌رسید که آنها به ایران التماس می‌کردند و توافقنامه‌ای بسیار بهتر از توافقنامه ژنو با آنان منعقد می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع نظامی ما ۳۵ سال است که در تحریم قرار دارند گفت: اتکای داخلی به صنایع نظامی کارهای بسیار نیکویی را در عرصه نظامی برایمان تداعی کرده که تنها بخش‌هایی از آن را مشاهده می‌کنیم پس بهتر است که فشار تحریم را بهانه‌ایی برای توافقنامه ژنو بیان نکنیم زیرا تحریم خودش برکات بسیار خوبی را در بر داشته است.

این منتقد توافقنامه ژنو در پایان خاطرنشان کرد: ساخت کیک زرد برای ایران هزینه ای را در بر داشته است که تصویب تحریم‌ها علیه ایران بخشی از این هزینه است ولی هر پیشرفتی هزینه‌ای در بردارد و اگر عنوان شود که نباید برای هر کاری هزینه‌ایی بدهیم باید بگوییم که نباید انقلاب می‌کردیم و باید سفارتخانه آمریکا در تهران باز می‌بود و هم اکنون باید بر روی حمایت ایران از دموکرات‌ها یا حمایت از جمهوری‌خواهان مذاکره می‌کردیم.

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...