نسخه چاپی

نشانه دیپلماتیك پیش بینی نتیجه بخش بودن مذاكرات وین

مذاكرات ایران و 1+5 با حضور محمدجواد ظریف و كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ساعتی دیگر در وین آغاز می شود و در این میان، رعایت تعهد محرمانه ماندن مذاكرات توسط طرفین، نشانه ای برای نتیجه بخش بودن این گفت وگوها تفسیر شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، بعد از آیین رسمی گشایش مذاکرات ایران و 1+5 شامل شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، مذاکرات در مقر سازمان ملل، کارشناسان طرفین برای نگارش متن توافق نامه نهایی گفت وگوها را ادامه خواهند داد.

چهارمین دور از مذاکرات هسته ای وین با دستور کار آغاز تدوین نگارش متن توافق جامع و نهایی از روز سه شنبه با ورود هیات مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف به پایتخت اتریش آغاز شده است.

وزیر خارجه ایران در اولین روز چهارمین دور مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در وین به خبرنگاران گفت که راه دشواری را پیش رو داریم، اما تا پایان تیرماه سه دور مذاکرات دیگر پیش بینی شده است و ما با عزمی راسخ از حقوق ملت ایران در این مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی دفاع خواهیم کرد.

«نزدیک کردن دیدگاه ها»، «تداوم فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از جمله غنی سازی»، «اراده طرفین برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران»، «حساس تر بودن مذاکرات برای نگارش متن تواقنامه جامع»، «دشواری راه پیش رو در گام های نهایی» و «هر اتفاقی ممکن است در ادامه مذاکرات روی دهد» و سرانجام اینکه «در صورت باقی ماندن اختلاف در یک موضوع در بقیه موارد هم به توافق نخواهیم رسید»، اخبار کلیدی مذاکرات هسته ای از آذرماه سال 1392 تا چهارمین مرحله مذاکرات در وین است.

برخی از این عبارت ها بارها و بارها از سوی طرفین و یا یک طرف مذاکره کننده در رسانه های مختلف جهان بازتاب یافته است. شاید این خبرها برای آنان که به دقت موضوع هسته ای را دنبال می کنند، دیگر جذابیتی نداشته باشد. معنا و مفهوم دیگر تکراری بودن این عبارت ها آن است که قرار شده مذاکرات ایران و 1+5 تا پایان راه محرمانه باقی بماند.

صاحب نظران سیاسی و استادان روابط بین الملل می گویند محرمانه ماندن مذاکرات نشان از موفقیت آمیز بودن آن است.

ظریف رییس تیم مذاکره کننده ایرانی که علی اکبر ناطق نوری رییس پیشین مجلس شورای اسلامی و رییس فعلی بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری به او لقب «یل مذاکره» داده است، نقشی محوری در محرمانه ماندن جزییات مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 داشته است.

هنگامی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظریف را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فراخواندند و به خاطر محرمانه ماندن مذاکرات تهدید به استیضاح کردند، قاطعانه پاسخ داد: حتی اگر استیضاح و برکنار شوم، جزییات مذاکرات را رسانه ای نخواهم کرد. زیرا یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین المللی حفظ ماهیت محرمانه ماندن آن است. معمولا هر مقدار مذاکره کنندگان کم تر خبر به بیرون درز بدهند، بیش تر نشان جدی بودن آنها در مذاکرات و امکان رسیدن آن به توافق است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی درمورد محرمانه ماندن مذاکرات گفت: محرمانه ماندن حزییات مذاکرات هسته ای به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست . معمولا محتوای مذاکراتی بر روی آنتن ها می رود که طرف های مذاکره امیدی به نتیجه آن نداشته باشند. هدف ما از مذاکرات رسیدن به تفاهم است نه بهره برداری های زودگذر تبلیغاتی .

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و مرد شماره دو مذاکرات هسته ای ایران نیز درباره محرمانه ماندن مذاکرات هسته ای به خبرنگار ایرنا در وین گفت که طرفین برای محرمانه نگه داشتن جزییات مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی توافق کرده اند اما مردم کشورمان باید اطمینان داشته باشند که هیچ چیزی از آنها پنهان نخواهد بود و در زمان لازم و مناسب تمام جزییات مذاکرات هسته ای به اطلاع مردم خواهد رسید .

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...