نسخه چاپی

در گنجینه مخطوطات كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود

شاهنامه فردوسی كه برای نخستین بار در ایران به صورت چاپ سنگی منتشر شد

شاهنامه فردوسی كه برای نخستین بار در ایران در سال 1265 ـ 1267 قمری در تهران به خط نستعلیق و قطع رحلی در 595 برگ به صورت چاپ سنگی منتشر شد، در كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس این سازمان با بیان این مطلب گفت: «این نسخه که به دستور حاجی محمدحسین تاجر تهرانی در چاپخانه مبارکه صناعت دستگاهی اساتید ‌الاساتید سرکار بااقتدار فی فن‌الشریف اشرف الحاج و المعتمدین حاجی عبدالمحمد رازی چاپ شده، دارای صفحه‌های مصوّر و بعضی از مجالس آن دارای رقم میرزا علیقلی خویی، از صورتگران مجلس‌ساز آن سده است».
محمدهادی زاهدی خاطرنشان کرد: «تعداد برگ‌های این نسخه از شاهنامه که در سال 1265 ـ 1267 قمری به چاپ رسیده است، 595 برگ در اندازه 21 در 34 سانتی‌متر است و متن آن در 4 ستونِ 29 سطری توسط مصطفی‌قلی بن محمدهادی سلطان کجوری به کتابت درآمده است».
وی ادامه داد: «این کتاب، همچنین دارای 57 تصویر است که توسط میرزا علیقلی خویی، نقاشی شده است».
زاهدی با بیان این که نقاش این نسخه از شاهنامه، میرزا علیقلی خویی، پرکارترین هنرمند در حوزه تصویرسازی کتاب‌های داستانیِ چاپ سنگی فارسی است، افزود: «وی نخستین هنرمندی است که نامش در این حوزه شناسایی شده و آثار فراوان و بی‌همتایی از او به یادگار مانده است. آثار وی، نه تنها اصیل و جذّاب است، به راحتی با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود شناسایی می‌شود».
گفتنی است که گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با 88 هزار نسخه دست‌نویس کهن (نسخه خطی) و 45 هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، دارای نفایس فراوانی است که مورد توجه پژوهشگران و نسخه‌شناسانی از سراسر جهان است.

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...