نسخه چاپی

ساخت ماده‌ای محكم‌تر از فولاد در امیركبیر

ماده جدید و پیشرفته گرافن به روش فیزیكی و در مقیاس آزمایشگاهی در دانشكده مهندسی انرژی و فیزیك دانشگاه صنعتی امیركبیر ساخته شد.

کامران شايان - پژوهشگر طرح، با اشاره به ويژگي هاي منحصر به فرد گرافن و امکان کاربرد آن در صنايع جديد گفت: گرافن لايه بسيار نازکي از کربن با استحکامي بيش از فولاد است که مي تواند زمينه را براي ساخت ابزارهاي الکترونيکي پيشرفته فراهم کند.

وي افزود: در روش هاي معمول، گرافن با فرآيندهاي شيميايي توليد مي شود ولي در اين پژوهش براي ساخت نوع خالص تر آن از روش فيزيکي استفاده شد.

پژوهشگر طرح يکي از ويژگي اين تحقيق را ساخت گرافن در محيطي با دماي منهاي 191 تا منهاي 196 با استفاده از ازت، اکسيژن و آرگون مايع ذکر کرد و گفت: در اين پژوهش گرافيت را در ظرف حاوي ازت، اکسيژن و آرگون مايع قرار داده و تحت تابش ليزر نئوديميم ياگ قرار داديم.

وي افزود: به تدريج با تبخير محلول اوليه، گرافن در اطراف ظرف رسوب مي کند و ما در مرحله بعد با تراشيدن يا حل کردن گرافن در محلول مورد نظر اقدام به جداسازي کرديم.

شایان گفت: بررسي هاي ما نشان داد که گرافن به دست آمده از نظر خلوص درجه بالاتري از محصولات موجود و توليد شده با روشهاي شيميايي را دارد.

وی کاربرد اين روش را براي صنايعي که خلوص بالاي گرافن براي آنها اهميت دارد دانست و افزود: آزمايش هاي اوليه بهبود قابل توجهي را در خواص گرافن توليدي نشان مي‌دهد که اين موضوع در قالب 3 مقاله در کنفرانس ANGEL 2014 ارديبهشت امسال در کشور ژاپن، ارائه مي‌شود.

وي تصريح کرد: روش توليد اين طرح در مراحل ثبت اختراع داخلي است و با انجام تحقيقات بر روي بهبود کاربردهايي که نيازمند گرافن با خلوص بالا هستند مانند دارورساني و ساخت بافت­هاي مصنوعي به فکر تجاري سازي روش مذکور هستيم.

شايان گفت: هم اکنون تيم قبلي به همراه چند تن از از دانشجويان دکتري و کارشناسي ارشد جديد زير نظر دکتر پروين در آزمايشگاه ليزر و فتونيک مشغول به تحقيق، آزمايش هاي بيشتر و رفع چالش­هاي موجود مشغول هستند.

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...