نسخه چاپی

آغازنگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای

نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در وین آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش آغاز شد.

چهارمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک از ساعت 10 صبح امروز به وقت وین در مقر سازمان ملل متحد در پایتخت اتریش آغاز شد و حدود یک ساعت به طول انجامید و در این نشست ایده‌های کلی از سوی طرفین درباره چارچوب توافق و نحوه نگارش آن مطرح شد.

در سومین نشست ایران و گروه 1+5 که 19 و 20 فروردین ماه در شهر وین برگزار شده بود همه موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مرور و قرار شد کار نگارش و تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای از 28 اردیبهشت ماه و به ریاست ظریف و اشتون آغاز شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته اعلام کرد که علاوه بر مذاکرات جاری در وین، قرار است تا پایان تیر ماه سه دور مذاکره دیگر برگزار شود که آنگونه که بعدا عراقچی عنوان کرد 2 دور در خرداد ماه و یک دور نیز در تیرماه برگزار خواهد شد و نشست تیرماه احتمالا چندین روز به طول می‌انجامد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که این دوره حساسیت بیشتری دارد چون ما وارد نگارش می‌شویم، گفت: مرحله نگارش مرحله‌ای است که نیاز است طرفین با اعتماد به نفس و هم با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل وارد گفت‌وگو شوند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات مورد اختلاف طرفین، عنوان کرد: وقتی شما وارد نگارش متن می‌شوید ممکن است حتی یک نقطه یا ویرگول هم نقطه اختلاف باشد و نمی‌توان اینها را پیش بینی کرد برای همین است که ما به غیر از این جلسه سه جلسه لااقل برنامه‌ریزی کردیم. ضمن اینکه طرفین نیمه دوم تیر ماه را در برنامه هایشان خالی گذاشتند که بتوان از آن فرصت استفاده کرد که آن زمان را اگر نیاز باشد تمام برای مذاکره بگذاریم.

وزیر خارجه ادامه داد: تا زمانی مذاکره و نگارش شروع نشود، معلوم نمی‌شود گرفتاری‌ها کجاست.

چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای از امروز (چهارشنبه) به مدت 3 روز در شهر وین برپاست.

۱۳۹۳/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...