نسخه چاپی

پیش‌بینی قدیری‌ ابیانه ازنتیجه مذاكرات

سفیر سابق ایران در مكزیك گفت: شكاف در جبهه دشمن و انسجام ملی از بزرگترین دستاوردهای مذاكرات است.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد حسن قدیری ابیانه، بعداز ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی سیر تحولات معاهده ژنو و سیاست خارجی ایران در دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد اظهار کرد: شکاف در جبهه دشمن و انسجام ملی از بزرگترین دستاوردهای مذاکرات است و نظام اسلامی در جریان مذاکره به دنبال به رسمیت شناختن حقوق مسلم خود است.


وی ادامه داد: حق جمهوری اسلامی چیزی نیست که غربی ها بخواهند بدهند بلکه حق ما باید به رسمیت شناخته شود و مطابق معاهده ان پی تی این حق برای ما در نظر گرفته شده است.


غربی ها حق نظام اسلامی را به رسمیت نشناختند


سفیر سابق ایران در مکزیک عنوان کرد: امروز غربی ها با آغاز مذاکرات و شکل گیری توافق نه تنها حق ما را به رسمیت نشناختند بلکه تحریم مان نیز کردند.


قدیری ابیانه عنوان کرد: در حال حاضر مسئله غربی ها مسئله هسته ای نیست. کاخ سفید مرتب اعلام می کرد ایران به دنبال بمب اتمی است و 16 سازمان امنیتی و اطلاعاتی گزارشی در اختیار کنگره گذاشتند که نظام اسلامی هیچ برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد و اگر امروز تصمیم به ساخت سلاح بگیرد تا سال 2015 نمی تواند کاری انجام دهد.


وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی و وعده های نامزدها تاکید کرد: مناظرات انتخاباتی و وعده های نامزدها موجب شد تا مذاکرات ایران با غرب جدی و ضروری شود البته در این زمینه افرادی هم که در نظام نقش بزرگی ایفا کردند دچار تردید شدند و گاه راضی به تعامل و توافق با غربی ها شدند.


مذاکرات به نتیجه نمی رسد


وی تاکید کرد: به اعتقاد من این مذاکرات به نتیجه نمی رسد و آنهایی که خوش بین هستند باید بدانند که خوش بینی آنها بی نتیجه است اما این مذاکرات یک موفقیت بزرگ به دنبال داشت و خیلی ها دریافتند که مذاکره با آمریکا فایده ای ندارد و کسانی که گمان می کنند با لبخند زدن و مذاکره همه مسائل درست می شود متوجه اشتباه خود خواهند شد.


سفیر سابق ایران در مکزیک بیان کرد: بی نتیجه ماندن در این مذاکرات انسجام ملی را نیز در پی دارد بنابراین نباید امیدوار باشیم و تصور کنیم کلید حل مشکلات مذاکره است.


قدیری ابیانه تصریح کرد: در حال حاضر می گویند ظریف و وزیر امور خارجه آمریکا همدیگر را به اسم کوچک صدا می زنند و با هم صمیمی هستند اما هیچ کدام از این مسائل نمی تواند سبب بهبود رابطه آمریکا با ایران شود.


به گفته وی اگر ما یک سال اسراف در مصرف سوخت نداشتیم می توانستیم این هزینه را صرف ساخت پالایشگاه کرده و ایران را از صادرات نفت خام بی نیاز کنیم.


ریشه تمام مسائل کشور داخلی است


سفیر سابق ایران در مکزیک عنوان کرد: بسیاری اعتقاد دارند که اگر تحریم ها برداشته شود مشکل ما حل می شود اما ما حواسمان نیست که پیش از اعمال تحریم ها نفت می فروختیم و با این وجود مشکلاتمان بر سرجایش باقی بود لذا حتی اگر همه تحریم های یک جانبه هم برداشته شود بازهم مشکلات ما حل نمی شود زیرا ریشه تمام مسائل این کشور داخلی است.


وی تصریح کرد: 600 میلیارد دلار درآمد نفت ایران اگر تقسیم بر 75 میلیون نفر شود ماهیانه 70 دلار بدست می آید و با این میزان؛ نیازی را نمی توان برآورده کرد زیرا مشکل این کشور با نفت حل شدنی نیست و دولت معصوم هم اگر در راس قرار گیرد اگر به وظایف خود به درستی عمل نکند به نتیجه نخواهیم رسید.


وی تاکید کرد: امروز وزیر امور خارجه کشور ما در موقعیتی نیست که بگوید ما نفت را تحریم می کنیم و در چاه های نفت را می بندیم زیرا وابستگی به نفت در کشور ما بیداد می کند و ایرانی ها به لحاظ تنبلی اجتماعی بعد از عرب ها مقام داشته و با تعطیلی های زیاد ساعت کاری پایین است.


قدیری ابیانه ادامه داد: بی تردید ما با این وضعیت پیشرفت نمی کنیم و اگر هیئت مذاکره کننده ما بخواهد از موضع قدرت در مذاکرات سخن بگوییم باید اقتصاد را قوی کنیم.


از هنگامی که مذاکرات شروع شده لحن تهدیدها علیه ایران افزایش یافته است


سفیر سابق ایران در مکزیک عنوان کرد: از زمانی که مذاکرات شروع شده لحن تهدیدها علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته است.


قدیری ابیانه تاکید کرد: اگر دشمن به این نتیجه برسد که ایران مستاصل شده و تحت فشار قرار گرفته نه تنها از میزان تحریم ها نمی کاهد بلکه از این موضوع برای فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی استفاده می کند.


وی با اشاره به این جمله احمدی نژاد که گفت آنقدر قطع نامه دهید تا قطع نامه دانتان بترکد، اظهار کرد: من این سخن احمدی نژاد را می پسندم زیرا در آن هنگام که رئیس جمهور سابق این حرف را زد من سفیر ایران در مکزیک بودم و تلکس می آمد که چه کنیم جلوی صدور قطع نامه گرفته شود.


مخالفت با توافق ژنو و شعار مرگ بر آمریکا به به نفع مذاکرات است


وی ادامه داد: محمد جواد ظریف نیز در دانشگاه تهران اعلام کرد مهم قطع نامه های شورای امنیت است و قطع نامه های آمریکا کاغذ پاره ای بیش نیست و این امر در حالی است که اکنون قطع نامه های آمریکا کار دست ما داده است.


وی تاکید کرد: روحانی در شعارهایی که می داد عنوان کرد چرخ سانترفیوژهای ما باید بچرخد به شرط اینکه چرخ کارخانه ها نیز بچرخد اما این جمله همانند این است که بگوییم من به مافیا باج نمی دهم مگر اینکه فرزند مرا بدزدید لذا این سخن روحانی نیز درست نیست زیرا که دشمن به سراغ چرخ کارخانه ما می رود تا مانع چرخیدن آن شود.


سفیر سابق ایران در مکزیک بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد گمان می کنند که مخالفت با توافق ژنو و شعار مرگ بر آمریکا به ضرر مذاکرات بوده و آن را تضعیف می کند در حالی که این امر به نفع مذاکرات است و بی تردید شعار و حمله زمانی قطع می شود که به توافق برسیم


نباید دست از شعار مرگ بر آمریکا و مخالفت با توافق برداریم


وی ادامه داد: آیا از هنگامی که مذاکرات آغاز شده و به توافق رسیده ایم طرف مقابل دست از حمایت از منافقین برداشته و آیا تحریم ها کاهش یافته؟ لذا ما نیز نباید دست از شعار مرگ بر آمریکا و مخالفت با توافق برداریم.


وی با اعلام اینکه امروز شعار مرگ بر آمریکا باید با صدای بلندتری سرداده شود، تاکید کرد: هنگامی که اوباما در مذاکرات تلفنی به روحانی می گوید کسانی در آمریکا مخالف توافق با ایران هستند یعنی اینکه جمهوری اسلامی باید امتیاز دهد تا بر مخالف ها فائق آییم و در چنین شرایطی نمی توان انتظار دفاع از مذاکرات و توافق را داشت اما رئیس جمهور و وزیر امور خارجه می توانند در چارچوب دیپلماتیک اظهار خوش بینی کنند.


وی با اعلام اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری کمک بزرگی به هیئت مذاکره کننده کرده است، افزود: امروز سخنان رهبری و شعار مرگ بر آمریکا نیز به هیئت مذاکره کننده کمک کرده زیرا اگر نظام اسلامی کوتاه بیاید و دست از اسلام برداشته و مسیحی شود آنها دست از سر این مملکت برنمی دارند.


وی تاکید کرد: تنها در صورتی که جمهوری اسلامی بردگی را بپذیرد و منابع و نفت خود را در اختیار آنان بگذارد با ما مشکلی نخواهند داشت البته من آرزو دارم که تحلیل هایم در این رابطه اشتباه باشد و آمریکا دست از دشمنی بردارد.

۱۳۹۳/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...