نسخه چاپی

میهمان ناخوانده كمپین خاتمی و هاشمی

"مجتبی واحدی" مشاور خارج نشین شیخ مهدی كروبی، در یادداشتی كه شنبه 24اردیبهشت (13 May) در وب سایت شبكه "بی بی سی فارسی" (BBCPersian) منتشر شد، وضعیت كنونی دكتر احمدی نژاد را با حجج اسلام خاتمی و هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری، مشابه قلمداد می كند.


جام نیوز: «محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بخواهند یا نخواهند، محمود احمدی نژاد هم اکنون 'میهمان ناخوانده'‌ای است که در کمپین آن ها وارد شده...

"مجتبی واحدی" مشاور خارج نشین شیخ مهدی کروبی، در یادداشتی که شنبه 24اردیبهشت (13 May) در وب سایت شبکه "بی بی سی فارسی" (BBCPersian) منتشر شد، وضعیت کنونی دکتر احمدی نژاد را با حجج اسلام خاتمی و هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری، مشابه قلمداد می کند. در این نوشتار آمده است:

«اولین دوره چهار ساله از ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت جمهوری اسلامی در حالی به پایان رسید که در آن دوره، رئیس دولت آنچنان با "آسودگی" و "دست بازی" به انجام وظایف خود مشغول بود که بسیاری از افراد، حملات خود به "محمد خاتمی" را تشدید کردند. حمله کنندگان به خاتمی، اظهار نظر او در خصوص "مسلوب الاختیار بودن" را ناشی از ناتوانی ها یا ویژگی‌های شخصی رئیس جمهور اصلاح طلب قلمداد می کردند.»

واحدی می افزاید: «اما با آغاز دولت دوم محمود احمدی نژاد، همه چیز با سرعتی بیش از آنکه تصور شود تغییر کرد... دولت احمدی نژاد و تیم هسته ای او در پاییز 2009، با قدرت های جهانی برای تبادل اورانیوم سه و نیم درصدی با اورانیوم مورد نیاز برای نیروگاه تحقیقاتی تهران به توافق رسیده بودند. در آن مقطع، مخالفت رهبر با اجرای تفاهم "وین" موجب توقف روندی شد که احمدی نژاد آن را پیگیری می کرد و هدف اصلی آن، پایان دادن به "بحران خودساخته هسته ای" و به دست آوردن امتیاز داخلی و خارجی به نفع دولت بود.»

مشاور کروبی ادامه می دهد: «اکنون در آستانه آغاز سال پایانی از دولت دوم محمود احمدی نژاد، قدرت دولت و رئیس آن به حدی نزول کرده است که سخنان محمد خاتمی در روزهای پایانی ریاست جمهوری او را در یادها زنده می کند. رئیس دولت اصلاحات در حالی که خود را برای واگذاری قدرت آماده می کرد، با اشاره به عدم تصویب لوایح دوگانه مربوط به اختیارات و وظایف رئیس جمهور، جملاتی گفت که بسیاری از رسانه ها آن را با این تیتر منعکس کردند که "رئیس جمهور، بیش از یک تدارکاتچی نیست." البته سال ها بعد، هنگامی که عده ای محمد خاتمی را به خاطر ورود مجدد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری مورد سؤال قرار دادند، او گفت که "هیچگاه نگفته ام رئیس جمهور، تدارکاتچی است!" اما او این سخن خود را تکذیب نکرد که "به صراحت می گویم اختیارات رئیس جمهور حتی از یک شهروند عادی کمتر است."»

در ادامه یادداشت وب سایت بی بی سی می خوانیم: «آنچه سخن سال 84 خاتمی را زنده می کند آن است که امروز احمدی نژاد...حتی دیگر قادر نیست تعداد اندکی از نزدیک ترین یاران خود را به سلامت از فیلتر شورای نگهبان عبور دهد. آنچه اکنون بر محمود احمدی نژاد می گذرد همان چیزهایی است که محمد خاتمی تقریباً در تمام دوره ریاست جمهوری با آن مواجه بود. البته اکبر هاشمی رفسنجانی از شرایط ویژه ای برخوردار بود. او در سال های ابتدایی ریاست جمهوری، با قدرت زیاد، دولت را اداره می کرد و حتی گاه نظرات خود را بر دو قوه دیگر تحمیل کرد.»

مجتبی واحدی در فرازهای پایانی نتیجه می گیرد: «در ماه های اخیر، رئیس فعلی دولت هم دچار همان گرفتاری هایی است که دو سلف او داشته اند. رئیس دولت دهم نمی تواند انکار کند که در رسیدن کشور به وضعیت فعلی، سهم عمده ای داشته است. در عین حال محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بخواهند یا نخواهند، محمود احمدی نژاد هم اکنون "میهمان ناخوانده"‌ای است که در کمپین آن ها وارد شده... اما کمپین خاتمی و رفسنجانی می تواند با هوشمندی و فرصت شناسی، به تشریح وضعیت فعلی احمدی نژاد بپردازد...»

به نظر می رسد بی بی سی فارسی و اپوزیسیون خارج نشین، همچون مقاطع قبلی، در آستانه مذاکرات مهم هسته ای در صدد القای حاکمیت دوگانه در جمهوری اسلامی ایران هستند تا از این رهگذر بتوانند دستاوردهای نظام را تحت الشعاع شانتاژ رسانه ای قرار دهتد و نیز محملی فراهم آورند برای توجیه بهانه جویی های احتمالی غرب در پای میز مذاکرات.

به هر روی، یادداشت نویس نسخه فارسی وب سایت بی بی سی در سطرهای نخست نوشته خود به درستی تصریح می کند که همراهی دولت با مردم و پذیرش هدایت های راهگشای رهبری، از اقبال چهره هایی که با سوگیری کلان نظام جمهوری اسلامی زاویه دارند می کاهد و مجال فرصت سوزی و شیطنت را از دشمن و ایادی داخلی اش می گیرد.

۱۳۹۱/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...