نسخه چاپی

تغییرات خانوار در سایت رفاهی؛ شاید وقتی دیگر!

بر خلاف وعده‌های مسؤولان سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر این كه از ابتدای اردیبهشت امكان ثبت تغییرات تعداد خانوار برای متقاضیان دریافت یارانه فراهم خواهد شد، سایت رفاهی همچنان تنها امكان انصراف را ارائه می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، در زمان ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، مسئولان دولتی اعلام می‌کردند که فرآیند ثبت تغییرات تعداد خانوار (تولد، ازدواج، طلاق و فوت)، پس از پایان ثبت‌نام یعنی از ابتدای اردیبهشت‌ماه مهیا خواهد شد.

به عنوان نمونه، نرگس نجفی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که ثبت نام تغییرات جدید ناشی از 4 واقعه حیاتی (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) چه موقع امکان‌پذیر می‌شود، گفته بود:‌ «خانوارها‌یی که پیش از 22 اسفندماه سال گذشته تغییرات ناشی از 4 واقعه حیاتی مذکور را از طریق پلیس‌+10 در سامانه رفاهی درج کرده‌اند، تا پایان رو‌ز یکشنبه 31 فروردین ماه می‌توانند در قالب خانوار جدید نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند. اما در صورتی که تغییرات تا 22 اسفند در سامانه Refahi.ir درج نشده باشد، ‌باید فعلا در ترکیب خانوار قبلی خود ثبت نام کرده و در فرصتی که پس از پایان مهلت ثبت نام به آنها داده خواهد شد، نسبت به جداسازی اطلاعات اعضای خانوار خود و ثبت نام خانوار جدید اقدام نمایند. بدیهی است اطلاع رسانی‌ لازم در این مورد متعاقبا اعلام خواهد شد.»

اما بر خلاف این وعده‌ها همچنان سایت رفاهی به سایت انصرافی، منحصر شده و هیچ خدمت دیگری ارائه نمی‌دهد.




در بخش توضیحات سایت رفاهی نیز در مورد ثبت تغییرات تعداد خانوار ( تولد، ازدواج، طلاق و فوت) آمده است: «در صورتی که تغییرات تعداد خانوار از طریق پلیس +10 تا تاریخ 22 اسفند ماه 1392 اعلام شده باشد و یا به طور خودکار از طریق اداره ثبت احوال اعلام شده باشد، سرپرست جدید با مراجعه به بانک و ثبت حساب یارانه ای در سامانه سازمان می تواند ثبت نام نماید در غیر این صورت توصیه می‌شود، تغییرات تعداد خانوار و یا ثبت نام خانوارهای جدید به زمان دیگری که پس از پایان مهلت ثبت نام انجام خواهد شد، موکول شود.»

با این که بیش از سه هفته از پایان ثبت‌نام متقاضیان یارانه می‌گذرد، اما دولت از باز کردن سایت رفاهی برای ثبت تغییرات خودداری می‌کند.

این در حالی است که هر ماه ده‌ها هزار تغییر در سطح خانوارهای کشور از ازدواج و طلاق گرفته تا فوت سرپرست خانوار رخ می‌دهد و عدم امکان ثبت تغییرات، سبب محروم شدن این خانوارها از دریافت یارانه نقدی شده است.

نکته دیگر آن که دولت همچنان امکان اعلام انصراف را باز گذاشته، اما راه تقاضاهای جدید دریافت یارانه را کاملا بسته است. این در حالی است که ممکن است در طول زمان، با فوت سرپرست خانوار مثلا پدر خانواده که از دریافت یارانه انصراف داده باشد، سرپرست جدید (احتمالا مادر خانواده) تشخیص بدهد که برای امرار معاش نیازمند دریافت یارانه است؛ یا حتی در موارد نادری ممکن است سرپرست خانوار مثلا ورشکست شود و به یارانه نیازمند گردد؛ اما متاسفانه با شیوه‌ای که دولت در پیش گرفته، راهی برای بازگشت انصرافی‌ها وجود ندارد.

با توجه به انصراف فقط 3 درصد از مردم، تغییر تعداد متقاضیان و انصرافی‌ها آنچنان زیاد نخواهد بود که در برنامه‌ریزی بلندمدت دولت درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها خللی ایجاد کند، بنابراین از دولت انتظار می‌رود هر دو گزینه انصراف و اصلاح را به طور دائم در دسترس ایرانیان قرار بدهد.

۱۳۹۳/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...