نسخه چاپی

مطالبه ایران از آژانس اتمی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینكه آپارتاید هسته ای را نمی پذیریم، گفت: قطعا كشور ما نمی پذیرد كه بخواهند یك رژیم حقوقی خاص را برای ایران وضع كنند و برخورد با ایران باید یكسان و مانند برخورد با دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

بهروز کمالوندی عصر روز گذشته دربرنامه نگاه 2 از شبکه 2 سیما در پاسخ به این سوال که انرژی هسته ای به عنوان دانش و یا به عنوان صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: این دانش زمانی در آزمایشگاه ها بود طبیعتا بعد از این که در آزمایشگاها مراحل موفقیت آن طی شد در صنعت وارد و سپس به صورت گسترده تر در بخش خصوصی توسعه می یابد.

به گزارش مهر، و ی افزود: مانند هر صنعتی در ابتدا دولت ها از انرژی هسته ای نیز حمایت کردند و سپس با تجاری کردن دانش، بخش خصوصی را کم کم در این زمینه فعال می کنند.

کمالوندی در مورد سانتریفیوژهای جدید کشور گفت: این سانتریفیوژها در مراحل نهایی تست های مکانیکال است که بعد از آن تست تزریق گاز صورت می گیرد و بعد از 200 تا 300 روز وارد مراحل صنعتی می شود که در آینده این سانتریفیوژهای پیشرفته می توانند سانتریفوژ ملی ما باشند.

وی در بخشی از این گفت و گو اظهار داشت: طی 20 سال آینده تولید برق ایران به 120 هزار مگاوات می رسد که قرار است 8 تا 15 هزار مگاوات آن هسته ای باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد آپارتاید هسته ای و آن چیزی که در NPT آمده است ما محدودیت های بیشتری داریم یا خیر؟ گفت: ریاست جمهوری اشاره کرده اند به این که ما آپارتاید هسته ای را نمی پذیریم و این که بخواهند یک رژیم حقوقی خاصی را برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشند این چیزی است که قطعا کشور ما آن را نمی پذیرد و برخورد با ایران باید یکسان و مانند برخورد با دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

وی گفت: البته واقعیت این است که در ارتباط با ان پی تی ، کشورها تقسیم می شوند و بخش عمده ای از آنها در حوزه اردوگاه غرب هستند و آنها مورد حمایت غرب هستند.

کمالوندی یادآور شد: در دنیای سیاسی اگر بخواهند با ما برخورد حقوقی بکنند نباید برخوردها غیریکسان باشد ولی وقتی برخورد سیاسی باشد، این وضعیت پیش می آید و ما باید مراقب باشیم به ویژه استفاده از چارچوب های حقوقی یعنی دعوا را در حوزه های حقوقی و بین المللی و سیاسی ببریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: رییس جمهوری اشاره کردند که ما الان در حوزه های حقوقی، سیاسی پیشرفت هایی داریم که مفهومش این نیست که ما در حوزه های دیگر عقب می رویم. داوطلبانه اقداماتی انجام می شود که این اقدامات باز هم در چارچوب حقوقی بوده است.

وی گفت: کارهای حقوقی لازمه کار ما است؛ اگر به دنبال این هستیم که بهانه بیشتری به دست طرف مقابل ندهیم. آنچه که باید در انتهای کار بیرون بیاید اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشوری مثل همه کشورهای NPT حقوق خودش را دارد و برخوردی که می شود برخوردی یکسان باشد و این حقوقی نیست که آنها لازم باشد به رسمیت بشناسند.

کمالوندی یادآور شد: احترام گذاشتن به حقوق ایران و پرهیز از اقداماتی که باعث شود ما نتوانیم حقوق خود را اعمال کنیم از خواسته های ماست و امیدوار هستیم که در انتها هم بتوانیم دستاوردهایمان را در یک چارچوب حقوقی که پذیرفته شده دنیاست حفظ کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که نتایج بازرسی های آژانس مشخص شده است یا خیر؟ گفت: 20 آبان ماه آمانو و صالحی یک بیانیه مشترکی امضا کردند که براساس این بیانیه قرار شد در طول یک دوره سه ماهه 6 مورد کار انجام شود.

وی ادامه داد: دسترسی مدیریت شده و ارایه اطلاعات درباره معدن گچین بود و ارائه اطلاعات در مورد سایت ها و غیره در زمان خود انجام شد و دسترسی ها قرار داده شد و آمدند و دیدند و دوره سه ماهه که تمام شد ما مذاکرات دوباره ای داشتیم و این بار 7 موضوع دیگر مطرح شد که این موضوعات هم در زمان خودش که دیروز یا امروز روز آخر بود کارهایی را که جمهوری اسلامی باید انجام می داد از طرف خودش انجام داده و دوستان ما در وین با آژانس صحبت کردند و منتظر هستیم که در گزارش مدیرکل در خردادماه منتشر و به آن اشاره شود.

کمالوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در گزارش مدیرکل آژانس معمولا یک جمله معروفی هست که آژانس در موقعیتی نیست که اعلام کند مواد اعلام نشده صلح آمیز نیست فکر می کنید که با این بازرسی های انجام شده این جمله حذف خواهد شد یا نه ، همچنان هست؟ یادآور شد: این ها جمله های کلیشه ای است که بار حقوقی خودش را دارد و به نظر من نباید خیلی روی این موضوع ها حساس بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درپاسخ به این سوال که در مذاکراتی که با آژانس داشتید در مورد رهیافت پادمان راکتور آب سنگین به نتیجه ای رسیده اید یا خیر؟ گفت: بله ما رهیافت پادمانی را دادیم و در حقیقت ما وقتی یک قرارداد و توافقنامه پادمانی با آژانس داریم دو بخش مهم دارد. یک بخش این است که ما یکسری اطلاعات بدهیم و یک بخش هم این که با آن اطلاعات ما را چطور راستی آزمایی بکنند.

وی ادامه داد: برای اینکه این توافق انجام شود یک مسیری است به نام رهیافت پادمانی یعنی وقتی که یک سایت جدیدی دراینجا مثل اراک مطرح است باید بنشینیم باهم توافق کنیم و این کار صورت گرفته است. براساس آن ، اقداماتی که تا به حال انجام شده است و ما باید اطلاعاتمان را بدهیم و توافق کنیم که چطور این اطلاعات راستی آزمایی بشود و چند نوع بازرسی و به چه طریق و چه موقع هایی باشد، انجام شده است.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا راکتور آب سنگین اراک به کار خود ادامه می دهد گفت: راکتور آب سنگین اراک غیر از نصب تجهیزات اصلی کارهایی دارد که پایین تر از تجهیزات اصلی است و کارهای مربوط به اجزا و تهیه سوخت که مراحل مختلفی دارد. یک مجتمع سوخت از اجزای مختلفی تشکیل شده است و آن اجزا در حال تولید شدن است.یعنی اگر قرار باشد مذاکرات تمام شود و به نتیجه برسد و راکتور اراک کارش را انجام دهد ما چیزی از نظر زمانی عقب نیستیم یعنی کارهای جزیی را انجام دادیم و باید این جزییات را روی هم سوار کنیم و بتوانیم زمانی که از دست رفته است را یک طوری جبران کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این راکتور ، آب سنگین است و آب سنگین هم باقی خواهد ماند و اگر تغییرات و توافقاتی باشد صرفا برای این است که میزان پلوتونیوم آن یک مقدار کم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های توسعه ای سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه که مورد نظر است در درازمدت قرار است که برق اتمی را به حد حداقل چیزی بین 6 تا 8 درصد تا 15 درصد بسته به شرایط برسانیم. بازده زمانی حدود 20 سال آینده نیاز برق کشور در حدود 120 هزارمگاوات خواهد بود و با محاسبات دقیقی که انجام شده ، بسته به اینکه قیمت پایه گاز براساس گاز سوبسیدی یا مبنای بین المللی بگیرید 8هزار تا 15 هزارمگاوات تولید برق اتمی باید داشته باشیم و در حوزه های دیگر مانند پزشکی هم برنامه های گسترده داریم.

۱۳۹۳/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...