نسخه چاپی

هیگل: به ایران اجازه نمی دهیم/ نتانیاهو: تلاش ایران ادامه دارد

عکس خبري -هيگل: به ايران اجازه نمي دهيم/ نتانياهو: تلاش ايران ادامه دارد

وزیر دفاع آمریكا كه با هدف برقراری آشتی میان كشورهای عربی و اطمینان خاطر دادن به اسرائیل به خاورمیانه سفر كرده، در نزدیكی زرادخانه های صهیونیست ها، به نتانیاهو قول داد كه جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیرد.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، وزیر دفاع آمریکا که در خاورمیانه به سر می برد، پس از آن که به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قول امنیت داد، در سرزمین های اشغالی هم قول داد جلوی اتمی شدن ایران می ایستد.



"چاک هیگل" در میان صهیونیست هایی که ده ها کلاهک هسته ای دارند، بدون اشاره به سلاح های اتمی و شیمیایی این رژیم، گفته است که آمریکا نمی گذارد ایران به سلاح های اتمی دست پیدا کند. البته آمریکا خود تنها کشوری در جهان است که از سلاح اتمی علیه کشوری دیگر استفاده کرده، صدها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی به خاک و خون کشید.






سایت رادیو فردا(radiofarda) با اشاره به سفر "چاک هیگل" به سرزمین های اشغالی نوشت:



درحالی که دور چهارم از مذاکرات هسته ای ايران و شش قدرت در وين ادامه دارد، چاک هيگل وزير دفاع آمريکا که به [سرزمین های اشغالی] اسرائيل رفته است، در بيت المقدس گفت «آمريکا هرگز نخواهد گذاشت ايران به جنگ افزار اتمی دست يابد.»




آقای هيگل اين سخنان را روز جمعه، بيست و ششم ارديبهشت در جريان ديدارهايی جداگانه با نخست وزير و رييس جمهوری اسرائيل بيان کرد.




وزير دفاع آمريکا در نشست خبری در آغاز ملاقات با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، افزود، «همانگونه که رييس جمهوری اوباما تاکيد کرده، آمريکا به اسرائيل و مردم اين کشور[!] اطمينان می دهد که امکان دستيابی ايران به توانايی هسته ای نظامی را نخواهد داد».




اسرائیل و غرب ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق می خواند.




نتانياهو در کنار وزير دفاع آمريکا، به خبرنگاران گفت، ايران از «نيات اصلی خود برای دستيابی به توانايی هسته ای نظامی عدول نکرده است»، و افزود «تازه ترين گزارشهای سازمان ملل نيز بر ادامه تلاش اتمی ايران تاکيد دارد».




نخست وزير اسرائيل به برنامه موشک های دورپرواز ايران نيز اشاره کرد و گفت «قدرت ها بايد در اين زمينه نيز سياست قاطعی در برابر ايران درپيش گيرند».




نتانياهو در روزهای گذشته در سفر رسمی چهار روزه خود به ژاپن، در ملاقات هايش با نخست وزير و وزيرخارجه ژاپن، «خطر ايران برای اسرائيل و خاورميانه» را با «خطر رژيم کره شمالی برای ژاپن و خاور دور» مقايسه کرده بود.




به گزارش راديو اسرائيل، نتانياهو پنجشنبه نيز در بازگشت به اسرائيل گفت، دولت او روند گفت و گوهای اتمی ايران و قدرتها را که در وين در جريان است، «از نزديک دنبال می کند»، و تاکيد دارد که «نرسيدن به توافق خوب با ايران، بهتر از يک توافق بد است»




بنیامین نتانياهو توافق موقت اتمی ايران و قدرت ها در پاييز گذشته را «اشتباه تاريخی» ناميده و خواهان «جبران» اين «اشتباه» در روند مذاکرات جامع هسته ای شده است.




ژنرال موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل نيز که پنجشنبه بيست و پنجم ارديبهشت در تل آويو با همتای آمريکايی خود ديدار کرد، گفت بخش مهمی از اين مذاکرات، به برنامه اتمی ايران اختصاص يافت.




چاک هيگل که از چهارشنبه شب در اسرائيل بسر می برد، روز جمعه با شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز ديدار کرد.









سیات دویچه وله (DeutscheWelle) نیز درباره این سفر نوشت:




وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات و گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، به تعهد ایالات متحده در جلوگیری از دستبابی ایران به سلاح اتمی اشاره کرد و گفت: «اطمینان خاطر داشته باشید که هر کاری برای انجام این تعهد لازم باشد انجام خواهد شد.»




به گزارش آسوشیتدپرس، طرح‌های هسته‌ای ایران و مذاکرات اتمی جاری در وین از محورهای گفتگو میان هیگل و نتانیاهو بوده است.




نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: «صحبت ما دو نفراین بود که ایران می‌خواهد زیر چشم جامعه بین‌الملل، منویات خود را پیش ببرد.»




نتانیاهو با استناد به گزارش اخیر سازمان ملل در مورد توسعه طرح‌های موشکی ایران، تصریح کرد که جمهوری اسلامی قطعنامه‌های جامعه جهانی و شورای امنیت را در ممنوعیت گسترش طرح‌های اتمی خود زیر پا گذاشته است.




تازه‌ترین گزارش محرمانه‌ی ‌سازمان ملل تصریح می‌کند که ایران به رغم کاهش مبادلات غیرقانونی مواد اولیه صنعت موشکی خود که نقض تحریم‌های سازمان ملل را در پی داشت، همچنان به توسعه ساخت موشک دوربرد ادامه می‌دهد.




گزارش یاد شده، چالشی در مذاکرات اتمی ایران خوانده شده و این در حالی‌ست که آمریکا اصرار دارد موضوع موشک‌های دوربرد ایران در مذاکرات هسته‌ای گنجانده شود. ایران اما این موضوع را مربوط به صنایع دفاعی ایران دانسته و رد می‌کند.




هیگل در اسراییل بازدید کوتاهی نیز از یک پایگاه هوایی داشت که مشترکا ازسوی امریکا و اسرائیل ساخته می‌شود. این پایگاه تخصصی با تجهیزات فوق مدرن، برای تمرینات ویژه و آمادگی در قبال حملات احتمالی موشکی ساخته شده است.








همکاری‌های دفاعی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس

سفر هیگل به اسرائیل در چارچوب سفر ۴ روزه او به خاورمیانه صورت گرفت. وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه وارد جده شد و با وزیران دفاع کشورهای حوزه خلیج فارس دیدار کرد. محور مذاکرات این دیدار، همکاری‌های درازمدت نظامی و امنیتی این کشورها با ایالات متحده بود.




این سفر، هم‌زمان با مذاکرات اتمی ایران و ۵+۱ در وین صورت گرفت که برای تهیه پیش‌نویس توافق جامعه هسته‌ای برگزار شد. حاکمیت ایران تاکید می‌کند که قصد ساختن بمب ‌اتمی را ندارد اما چشم‌انداز طرح‌های اتمی جمهوری اسلامی، کشورهای حوزه خلیج فارس را به شدت از آینده امنیتی خودشان بیمناک کرده است.




اولویت‌های سیاست خارجی اوباما در بهبود مناسبات با ایران نیز بر این بیم افزوده است.




هیگل در عربستان گفته بود که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی متحدان خود را قربانی معامله اتمی با ایران نخواهد کرد. او هم‌چنین به کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد همکاری‌های امنیتی و نظامی آمریکا با آنها اطمینان خاطر داد.




وزیران دفاع کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دیدارهای ادواری دیگری را با هیگل گذاشته‌اند اما چیزی در مورد یک سیستم موشکی و دفاعی مشترک نگفته‌اند.




واشنگتن بیش از دو دهه سابقه همکاری فشرده نظامی و دفاعی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. در زمان حمله عراق به کویت در سال۱۹۹۱ که به "جنگ خلیج" موسوم شد، آمریکا با ۵۰۰ هزار نیرو به کمک کویت رفت و واحدهای عراقی را از آنجا بیرون راند.




از آن زمان به بعد، کشورهای خلیج فارس میلیاردها دلار اسلحه از آمریکا خریده‌‌‌اند که سیستم دفاع موشکی نیز شامل آنها می‌شود. با این همه، سیستم دفاعی کشورهای یاد شده در مقابل حمله احتمالی ایران هنوز به اندازه کافی مجهز نیست.









سایت صدای آمریکا (VOA) نیز به موضوع سفر وزیر دفاع کشورش به سرزمین های اشغالی پرداخت و نوشت:




چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده که در اسرائیل بسر می برد، با تاکید بر تعهد واشنگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی، گفته است آمریکا از هیچ اقدامی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.




آقای هیگل در سفر یک هفته ای خود به منطقه، به اسرائیل رفت و این سخنان را در دیدار با بیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مطرح کرد. نتانیاهو، که به مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران مشکوک است، گفته است ایران تلاش می کند جامعه بین المللی را فریب دهد.




سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی است که ایران و گروه موسوم به ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، آلمان ، بریتانیا، چین و روسیه در وین گرد آمده اند و دور تازه ای از گفتگوهای هسته را برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی آغاز کرده اند.




نخست وزیر اسرائیل نیز با اشاره به این که تمرکز اصلی گفتگوهای ایران و ۱+۵ باید بر پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد گفت تمرکز اصلی جامعه بین المللی در این گفتگوها باید بر یک نکته باشد و آن این که آیت الله ها نباید پیروزِ این مذاکرات باشند.




آقای هیگل به نخست وزیر اسرائیل اطمینان داد که کشورش همچنان به جلوگیری از هسته ای شدن ایران پایبند است.




او پیش از سفر به اسرائیل در نشست مشترک آمریکا و شورای همکاری های خلیج فارس در عربستان با اشاره به گفتگوهای ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران، گفت توافق احتمالی نهایی با ایران امنیت منطقه را تهدید نمی کند.


۱۳۹۳/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...