نسخه چاپی

منتظر گرانی شیر باشید

درپی عدم تخصیص نیمی از یارانه 300 میلیارد تومانی سال گذشته شیر، افزایش مجدد قیمت مواد اولیه با اجرای فاز دوم هدفمندی و بلاتكلیفی یارانه شیر در سال93، دامداران و كارخانه دارها زمزمه افزایش قیمت شیر و لبنیات را سر داده‌اند.

به گزارش نما، در همين باره سيد احمد مقدسي، ریيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه لبنيات تنها 29 درصد به خاطر شير خام گران مي‌شود گفته: با توجه به ساير هزينه‌هاي کارخانجات بايد منتظر افزايش 44 درصدي بهاي لبنيات باشيم.مقدسي با بيان اينکه بهاي لبنيات به دليل ساير هزينه‌هاي کارخانجات نيز 15 درصد افزايش خواهد يافت ادامه داد: بنابراين در مجموع با افزايش قيمت نهاده ها، قيمت لبنيات حدود 44 درصد گران مي‌شود.



همچنين سيروس روستا، ریيس اتحاديه سراسري دامداران با بيان اينکه قيمت تمام شده توليد شير حدود 1600 تومان است، گفته: به دليل عدم برنامه‌ريزي دولت شير هنوز به قيمت پارسال عرضه مي‌شود.



وي با بيان اينکه وضعيت شير هنوز هم بلاتکليف است افزوده: در حال حاضر حدود 50 درصد از يارانه 300 ميليارد توماني دولت به دامداران پرداخت نشده است.



محمدرضا اسماعيلي، مديرعامل اتحاديه فرآورده هاي لبني با تاکيد بر اينکه اگر دولت يارانه به شير اختصاص ندهد احتمال افزايش 30 درصدي قيمت لبنيات وجود دارد گفت: افزايش ماليات ارزش افزوده و حقوق کارگران مشکلات توليد‌کنندگان را دو برابر کرده است.



وي درباره احتمال افزايش قيمت شير گفته: هنوز دستور العمل افزايش قيمت شير و لبنيات ارائه نشده است، اکنون توليدکنندگان با افزايش ميزان ماليات ارزش افزوده از سوي دولت و افزايش دستمزد کارگران مشکلاتشان بيشتر شده است.



این در حالی است که هنوز از یادها نرفته است که از اردیبهشت ماه سال 91 قیمت شیر و محصولات لبنی هر روز با گرانی مواجه شد و کار به جایی رسید که قیمت شیر مانند نرخ دلار نوسان داشت!




در همان روزها، منتقدین اقتصادی معتقد بودند، قیمت شیر و محصولات لبنی به دلیل عدم نظارت مسئولان تنظیم بازار کشور بصورت روزانه افزایش پیدا می کند.



بعد از ان اما در آستانه ماه مبارک رمضان در حالی که زمزمه های احتمال گرانی لبنیات که یکی از کالاهای اساسی سفره ها در ماه رمضان است قوت گرفته بود، دبير انجمن صنايع لبني از افزايش 15.6 درصدي قيمت شير خام و ۱۵ درصدي فرآورده‌هاي لبني بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار خبر داد تا این شایعات به واقعیت تبدیل شود و افزایش قیمت لبنیات و شیر ادامه دار شود.



حالا هم در دولت یازدهم خبر رسیده که یارانه 2500 میلیارد تومانی دولت برای تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است.



این خبری است که محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی اعلام کرده بود و تاکید کرده بودمصرف شیر در کشور کاهش ۳۰ درصدی داشته است.



به گفته او: مصرف لبنیات از اسفند سال گذشته تاکنون 30 درصد کاهش یافته و اگر یارانه و مابه‌التفاوت به این بخش تعلق نگیرد، افزایش قیمت 20 درصدی در این محصولات خواهیم داشت، اما اگر دولت باید به این صنعت کمک کند و به تولید کنندگان یارانه داده شود، افزایش قیمت نخواهیم داشت.


او در خصوص اعطای 300 میلیارد تومان کمک به تولید شیر تاکید کرده بود: این یارانه را برخی از واحدهای تولیدی استانها دریافت کردند، اما یارانه 2500 میلیارد تومانی دولت برای کمک به تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است و این در حالی است که برخی کارخانه‌های لبنیات در حال تعطیلی هستند.



به این ترتیب در حالی که کارخانه های تولیدی لبنیات رو به ورشکستگی هستند و پاره ای جز گران کردن لبنیات ندارند، کمک های دولتی هم به این کارخانه ها نرسیده تا گرانی مجدد شیر و لبنیات در راه باشد.



این درحالی است که آمار وحشتناکی از پوکی استخوان هر روز در راه است و روز به روز ماجرای پوکی استخوان جدی تر می شود.


مشاور صنایع شیر ایران در این خصوص گفته: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در دو‌سال نخست اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها مصرف مواد غذایی در کشور معادل 18 درصد کاهش یافته است.



به گفته وی: در بین مواد غذایی بیشترین کاهش مصرف با 42 درصد مربوط به شیر و لبنیات بوده که درواقع این یک کاهش نبوده بلکه سقوط بوده است.



با این تفاسیر به نظر می رسد شیر به زودی از سفره خانوارهای ضعیف و متوسط به طور کامل حذف خواهد شد.اتفاقی نا خوشایند که بیماری های زیادی را از جمله پوکی استخوان به ارمغان می آورد.

۱۳۹۳/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...