نسخه چاپی

شكست فاحش آمریكا در اوكراین

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: ورود غیرقانونی غربی‌ها در اوكراین، بی‌ثباتی و ناپایداری را در این منطقه دامن زده و قطعا دودش به چشم خود غربی‌ها خواهد رفت.

"محمد‌صالح جوکار" نماینده یزد و صدوق در مجلس با اشاره به برگزاری همه پرسی استقلال در شرق اوکراین همزمان با تهدیدهای غرب، گفت: ورود غیرقانونی غربی‌ها در این کشور، بی‌ثباتی و ناپایداری را در این منطقه دامن زده و قطعا دودش به چشم خود غربی‌ها خواهد رفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی ادامه داد: با حضور غربی‌ها در این کشور چیزی نصیبشان نمی‌شود و قطعا وضعیت روسیه رو به بهبودی خواهد رفت.

جوکار با بیان این که اقدام غربی‌ها در پروژه"حیات خلوت روسیه" راه به جایی نبردند، گفت: امروز بازنده اصلی خود آنان هستند و دامنه این کار نیز به مناطق دیگر کشیده خواهد شد، همچنین مشکلات جدی‌تری برای تمامیت ارضی اوکراین در پی خواهد داشت.


عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با دخالت‌های بی‌جا سعی بر برهم زدن ثبات منطقه دارند، خاطر نشان کرد: از بین بردن ثبات منطقه به نفع نظم جامعه جهانی نخواهد بود، آنان قطعا در این راستا شکست خواهند خورد.

گفتنی است، تهدیدها و فشارهای غرب تا آخرین ساعات زمان برگزاری "همه‌پرسی استقلال" هم ادامه داشت اما با وجود این روس‌تباران ساکن شرق اوکراین رسما این همه‌پرسی را برگزار کردند.

شهر "ماریوپل" حتی یک روز قبل از زمان مقرر یعنی همان روز شنبه در میان جنگ و خونریزی این همه‌پرسی را برگزار کرد، مقامات «ماریوپل» علت آغاز زودهنگام این همه‌پرسی را «ناامنی» اعلام کردند.

رئیس کمیته مرکزی انتخابات شرق اوکراین در این باره اعلام کرد، رای‌گیری سراسری در دو استان دونتسک و لوهانسک و در 53 حوزه انتخاباتی و 1500 حوزه رای‌گیری برگزار شد و مردم در خصوص استقلال از اوکراین و پیوستن به روسیه تصمیم خواهند گرفت.

«رومان لیاچین» این را هم گفت که هیچ ناظر بین‌المللی برای حضور در این همه‌پرسی اعلام آمادگی نکرد اما 470 خبرنگار داخلی و خارجی این همه‌پرسی را پوشش دادند.

حوزه‌های رای‌گیری در این دو استان از ساعت 8 صبح به وقت محلی به مدت 12 ساعت فعال بود و بر اساس پیش‌بینی‌ها 70 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال «آری» خواهند گفت، این دو استان 6 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، نتایج این همه‌پرسی به زودی اعلام خواهد شد.

واکنش آمریکا

ایالات متحده آمریکا ساعاتی قبل از آغاز این همه‌پرسی اعلام کرد، نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت، "جن‌ ساکی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همانطور که آمریکا قبلا هم اعلام کرده رفراندومی که گروه‌های مسلح جدایی‌طلب برای 11 مه در بخش‌های شرقی اوکراین برنامه‌ریزی کرده‌اند طبق قانون اوکراین، غیرقانونی است و تلاشی برای ایجاد اختلاف و بی‌نظمی محسوب می‌شود.»

«ساکی» این را هم اضافه کرد که، «مسکو به احتمال زیاد از نتایج این همه‌پرسی حمایت خواهد کرد.» پوتین اواخر هفته گذشته از هواداران روسیه در اوکراین خواسته بود، این همه‌پرسی را برگزار نکنند، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا بار دیگر مسکو به تحریم تهدید شده است.

۱۳۹۳/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...