نسخه چاپی

تلاش «عمان» برای « آشتی » ایران و آمریكا

عکس خبري -تلاش «عمان» براي « آشتي » ايران و آمريکا

منابع خبری كشور عمان از تلاش پادشاه این كشور ، سلطان قابوس ، برای دعوت از باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا به این كشور جهت مذاكره برای پایان دادن اختلافات موجود بین ایران و آمریكا خبر داده اند . پنجشبه صبح هم رئیس جمهور ایران به صورت تلفنی با سلطان قابوس صحبت كرده است .

اخیرا مقامات ارشد عمان از «باراک اوباما» رییس جمهور ایالات متحده آمریکا دعوت کرده اند که به مسقط پایتخت این کشور سفر کند تا ضمن امضای برخی توافقنامه های همکاری مشترک در زمینه های مختلف، در مورد پایان دادن به اختلافات موجود میان تهران و واشنگتن و تنشی که اخیرا بیش از پیش شده، مذاکراتی با مقامات عمانی انجام دهد.

به گزارش «صفحه عربی تابناک»، منابع آگاه عمان در این باره ادامه داده اند که مقامات ارشد عمان که افزایش روز افزون تهدیدات غرب و فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را می بینند، و این اطمینان را دارند که در صورت هرگونه حمله به ایران، جمهوری اسلامی نیز با تمام قوای خود پاسخ خواهد داد، از وقوع هرگونه جنگ و درگیری در منطقه و به ویژه در خلیج فارس به شدت نگرانند چرا که بر کسی پوشیده نیست که در صورت وقوع چنین جنگی، هیچ کشوری در امان نخواهد ماند. لذا مقامات عمانی در تلاشند تا باع صورت همزمان با اوباما و مقامات ایرانی مذاکره کنند تا گامی در راستای کاهش تنش بردارند.

بر این اساس ، احتمال انجام چنین تلاش هایی زمانی قوت گرفته است که رئیس جمهور ایرانی هم امروز و پیش از سفر به پاکستان با مقامات عمان به صورت تلفنی گفتگو کرده است . در این گفتگوی تلفنی «سلطان قابوس» پادشاه عمان بر تعمیق روابط دوجانبه و گسترش رایزنی و هماهنگی های دوکشور درخصوص مهمترین مسایل منطقه ای تاکید کرده است تا بر شرایط موجود به نفع ملت ها و صلح و امنیت پایدار تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این وی با اشاره به ضرورت افزایش رایزنی های مستمر و هماهنگی دو کشور گفته است که : تهران و مسقط در کنار هم می توانند گام های موثری را در جهت ایجاد و تثبیت صلح و امنیت منطقه بردارند.

عمان یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که همواره به طور همزمان روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و نیز روابط نزدیکی با ایالات متحده آمریکا داشته است. در ماه های گذشته و به دلیل حسن نیتی که در روابط ایران و این کشور وجود دارد ، سه آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بودند ، با وساطت پادشاه عمان و پرداخت وثیقه از طرف عمان آزاد شدند .

۱۳۹۰/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...