نسخه چاپی

توكلی چه گفت كه در رادیو پخش نشد

عکس خبري -توكلي چه گفت كه در راديو پخش نشد

خلاصه‌ای از نطق جنجالی احمد توكلی در نشست روز چهارشنبه مجلس كه رادیو بخشی از آن را پخش نكرد و اجازه نداد مردم همه آن را بشنوند.

هفته نامه اصلاح طلبانه آسمان خلاصه‌ای از نطق جنجالی احمد توکلی در نشست روز چهارشنبه مجلس را منتشر كرده است. نطقي که برخلاف رويه معمول در پخش كامل جلسات علني مجلس از رادیو، بخشی از آن پخش نشد.
به گزارش نمانیوز رییس مجلس در رابطه با این موضوع گفت: احتمالا اشکال فنی بوده اما هیات رئیسه این موضوع را بررسی می کند.

قسمتهایی از متن سخنانی که احمد توکلی گفت و مردم نتوانستند گوش دهند به شرح ذیل میباشد:

• قانون آیین‌نامه داخلی و دسترسی آزاد به اطلاعات نقض شده و اطلاعات کافی به مجلس و کمیسیونها داده نشده است. نتیجه آن این است که کار کارشناسی دقیق نسبت به این لایحه اگر برخورد اقتصادی داشتیم یک دفعه از 135 هزار میلیارد تومان به 54 هزار میلیارد تومان نمی‌رسیدیم. این معنی‌اش این است که چون نفت داریم هر کار بخواهیم می‌کنیم در حالی که این خطاست.
• سماجت دولت بر خواسته‌های خود و تشدید عدم همکاری در صورت قبول نکردن نظر دولت از سوی کمیسیون موضوع مهم دیگری بود و از همه مهمتر بی اعتنایی به آثار بودجه و شاخص‌های کلان به ویژه تورم و بیکاری در این لایحه مشخص می‌شود که ابزار توزیع ثروت و قدرت است در جهت رفع فقر و تبعیض عمل کند و متاسفانه کاربدتر شود.
• برخی موضوعات مهم را ذکر می کنم و اول اینکه لایحه بودجه بیش از سالهای گذشته درهم بر هم بود و منابع زیادی از سرمایه‌های موجود را در معرض فروش قرار می‌دهد و حجم عظیمی از تعهدات برای دولت بعدی فراهم می‌کند. البته در کمیسیون اصلاحاتی صورت گرفت اما نتیجه قابل قبول نیست.
• سال 90 ما 434 هزار میلیارد ریال اجازه دادیم که مستقیما از نفت استفاده شود. امسال این رقم یه 672 هزار میلیارد ریال رسیده است. یعنی 55 درصد رشد پیدا کرد میزان تولید و صادرات نفت غیرواقع بینانه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این افزایش‌ها حجم بی‌سابقه‌ای از منابع نفتی تحت عناوین دیگر مورداستفاده قرار گرفته است از جمله اینکه 10/5 میلیارد دلار اجازه داده شد تا هزینه شود در حالی که در لایحه بودجه نباید حتی به صورت دلاری تصویب می‌شد.
• معنی 135 هزار میلیارد تومان اجازه کسب درآمد از گران کردن حامل‌های انرژی یعنی اینکه آب هر مکتب می شود 355 تومان، برق 145 تومان و گاز 350 تومان کمیسیون تلفیق با مخالفت اعضای اقتاصدی مجلس به این پیشنهاد و همچنین پیشنهاد درآمد 100 هزار میلیارد تومانی، 72 هزار میلیارد تومانی و 60 هزار میلیارد تومانی رأی نداد و نهایتا درآمد 54 هزار میلیارد تومانی به پیشنهاد 4 عضو اقتصادی مجلس مصوب شد. حال چه تلاش‌های عجیب و غریبی صورت گرفت که آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق تغییر کند بماند در نهایت 2 روز گذشته پیشنهاد درآمد 66 هزار میلیارد تومانی مصوب شد.
• ما در حال رکود به سر می‌بریم، شرایط کاملا رکودی است. در این شرایط عدم تعادل در اقتصاد ملی وجود دارد. تعداد چکهای برگشتی از سال 86 تا کنون دائما در حال اضافه شدن است. وقتی تعداد نسبت چکهای برگشتی اضافه می‌شود معنی‌اش این است که اقتصاد مشکل دارد، تعداد کارگران بیمه شده نزد سازمان تأمین اجتماعی سیر نزولی داشته یعنی سال گذشته 209 هزار نفر بیمه شده‌های شاغل در بنگاه‌ها هستند که اضافه شده‌اند در حالی که دولت ادعا کرده بود که 2/5 میلیون شغل می‌خواهم ایجاد کنم.
• وقتی شرایط این گونه است شدت شیب هدفمندی مضر است و به رکود دامن می‌زند. با توجه به اینکه تقاضا را بالا می‌برد و کمیسیون متاسفانه تصمیم گرفته یارانه‌های نقدی را اضافه کند نتیجه این می‌شود عدم تعادل بیشتر می‌شود و با توجه به اتکای شدیدتر بر نفت، هم بیماری هلندی آثارش تشدید می‌شود هم آثار هزینه‌هایی که هدفمندی بر کشور تحمیل می‌کند، بیشتر می‌شود.
• عرض می‌کنم این تصمیم کمیسیون اشتباه است. همان 54 هزار میلیارد تومان هم زیاد است ولی ما چاره‌ای نداریم. چون کمیسیون تلفیق به کمتر از آن رأی نمی‌داد اما باید توجه کنید دولت باید طبق قانون عمل کند و مجلس نباید اجازه دهد دولت در پرداخت یارانه نقدی از حدودی که برایش تعیین شده است،تجاوز کند.


۱۳۹۱/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...