نسخه چاپی

توضیح درباره تغییر رئیس دانشگاه صنعتی شریف

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینكه برای افزایش شهریه دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، سقف مشخصی در نظر گرفته شده است، گفت: افزایش تا 25 درصدی شهریه برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی مانعی نداشته اما در صورت افزایش بیش از آن با دانشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود.

به گزارش نما، سعدالله نصیری قیداری در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید افزایش شهریه خود را در هیات امنا تصویب کنند، گفت: ‌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سقف مجاز برای افزایش شهریه را تا 25 درصد اعلام کرده و بیش از این میزان تخلف به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برخی از هیات امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی ترجیح می‌دهند که 15 درصد افزایش شهریه داشته باشند و برخی دیگر 10 تا 25 را مبنای افزایش شهریه قرار می‌دهند، مهم این است که سقف تعیین شده از سوی وزارت علوم برای افزایش شهریه 25 درصد است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با یادآوری اداره دانشگاه‌های غیرانتفاعی به صورت خصوصی و همچنین در نظر نگرفتن بودجه دولتی برای این نوع مراکز آموزش عالی، تصریح کرد: شیوه پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی این طور نیست که بودجه دولت برای آن درنظر گرفته شود و آنها نیز براساس آن دانشجو بگیرند، بلکه این نوع مراکز جزو بخش خصوصی بوده و تمام ساختار مالی را با شهریه دانشجو تنظیم می‌کنند.

نصیری‌قیداری با بیان اینکه میزان افزایش شهریه در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی بر اساس سقف تعیین شده در دست مدیران موسسات است، افزود: تعیین شهریه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی با در نظر گرفتن چند فاکتور مهم از جمله توان مالی دانشجویان و مکان دانشگاه از لحاظ قرار گرفتن در مراکز استان‌ها یا غیره بستگی دارد.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در کشور ترجیح می‌دهند که 20 درصد افزایش شهریه داشته باشند چرا که اگر 25 درصد اعمال شود، امکان انصراف دانشجو از ادامه تحصیل وجود دارد، این در حالی است که برخی از دانشگاه‌هایی که در مراکز استان ها مستقر بوده، به دلیل هزینه‌ها و متقاضیان بیشتر تا 25 درصد افزایش می‌دهند.



اعلام رئیس دانشگاه تهران پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی

نماینده ادوار مجلس، با یادآوری شرایط کنونی دانشگاه تهران و انتخاب رئیس این دانشگاه، گفت: رئیس این دانشگاه از بین 5 منتخب شورای مشورتی برگزیده شده و پس از تایید شورای عالی انتقلاب فرهنگی به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعلام فرد برگزیده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای ریاست دانشگاه تهران به زودی صورت خواهد گرفت، افزود: وزارت علوم در حال حاضر در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تایید رئیس دانشگاه بوده که اگر فرد برگزیده مورد پذیرش شورا نیز باشد به ریاست دانشگاه بدون طی کردن مراحل سرپرستی آن منصوب خواهد شد.



توضیحات درباره تغییر رئیس دانشگاه صنعتی شریف

نصیری‌قیداری با یادآوری زمزمه‌های تغییر رئیس دانشگاه صنعتی شریف، گفت: وزیر علوم برای تعیین تکلیف این دانشگاه و همچنین برای اینکه درگیر معطلی برای ریاست جدید نباشد، در حال رایزنی برای این است که فردی را به صورت شورای مشورتی یک باره به عنوان رئیس این دانشگاه انتخاب کند.

وی ادامه داد: رئیس دانشگاه صنعتی شریف با رای 51 نفر از اساتید این دانشگاه به عنوان شورای مشورتی انتخاب می‌شود و وزیر از بین افراد یک نفر را انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد کرد.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: در انتخاب روسای دانشگاه تهران و صنعتی شریف هدف کارشکنی نیست بلکه هدف انتخاب رئیسی است که بتواند پشتیبانی قاطبه دانشگاهیان که فرهیختگان این جامعه هستند را داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور حتم این روش انتخاب چون با نظر و خرد جمع صورت می‌گیرد و به ویژه با نظر نهایی وزیر علوم، بهتر خواهد بود.

نصیری‌قیداری تاکید کرد: تا به حال نیز روسای برخی دانشگاه‌ها البته نه با این صورت بلکه با استمزاج از هیات مشورتی، نظر وزیر علوم و افرادی که پشتیبانی بیشتری از سوی دانشگاهیان داشته منصوب شده‌اند.

وی با بیان اینکه انتخاب روسای دانشگاه‌ها به صورت مشورتی به ایجاد فضای بانشاط و شاداب در مراکز آموزش عالی کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: باید فضای مشورتی در دانشگاه‌ها باز شود تا کارها به خوبی پیش برود.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: تعداد بی‌شماری از نمایندگان مجلس نیز به ما مراجعه کرده و از این شیوه انتصاب روسای دانشگاه‌ها تشکر کردند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، یادآور شد: مراجعه به عقل جمعی و اخذ نظر مشورتی برای انتخاب روسای دانشگاه ها بی‌شک راهی برای ارتقا سطح علمی کشور خواهد بود.

۱۳۹۳/۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...