نسخه چاپی

روحانی: از شرایط پهنای باند راضی نیستم

روحانی امروز این ارتباطات از سطح منطقه و كشور خارج شده و ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی به نام كاربران داریم. كاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است. گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌كنیم اما آثار این فضا بر جامعه و كشور كاملا عینی است حتی بر سبك زندگی مردم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز(شنبه) در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک روز ارتباطات و اطلاعات به خانواده بزرگ این صنعت گفت: ما همه باید تلاش کنیم که کشور ان‌شاءالله در زمینه این صنعت به خودکفایی برسد.

روحانی با بیان این‌که کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبلیه،روستا، شهر و یا دیارش اطلاق می‌شد گفت: گاهی نیز استثنائا در سفری به مناطق دیگر کشور.

وی با بیان این‌که در سطح ملی نیز وقتی صحبت از ارتباطات می‌شد بحث ارتباطات دولت و ملت بود، تصریح کرد: اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و کشور خارج شده و ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم. کاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است.

وی اضافه کرد: یک زمانی بحث این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم، اما امروز کم کم به سوی یک خانواده جهانی در حرکت هستیم.

روحانی ادامه داد: امروز می‌بینید که کشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یک کشور را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

رئیس جمهور با بیان این‌که دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است گفت: در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده می‌شود تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.

وی با بیان این‌که این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است تصریح کرد: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است حتی بر سبک زندگی مردم.

روحانی ادامه داد: امروز شما می‌بینید یک نفر از گوشه دانشگاه، خوابگاهش و یا گوشه اتاقش در منزل می‌تواند صدها و یا هزاران کیلومتر دورتر با کاربر دیگری در ارتباط باشد، سخن بگوید، پیام بدهد و پیام بگیرد.

رئیس جمهور در این ارتباط افزود: گویی دوران پیام‌های یک طرفه به سرآمده و کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است. امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم گفت: ما باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببنیم و تلقی کنیم.

روحانی ادامه داد: به یاد بیاوریم که قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی و اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعد منتقل کردند. در دورانی که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

رئیس جمهور گفت: امروز این همه ما جوان، دختران و پسران تحصیلکرده و دانشگاه دیده داریم. دختران و پسرانی که علاقمند به کشورند و فضای بزرگی در اختیار آنهاست تا بتوانند از هویت ایرانی و اسلامی دفاع کنند. چرا این همه در تزلزل هستیم؟ چرا به جوانان خود اعتماد نمی‌کنیم؟ در یک زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانان‌مان پر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئو وارد کشور شود؛ چرا که اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: دیدیم که ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت، بلکه حضور جوانانمان در مساجد، محافل، دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌های انقلابی بیشتر شد، به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و افتخار آفرین بودند.

روحانی اظهار کرد: بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت.

رئیس جمهور افزود: امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم.

وی ادامه داد: من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است.

۱۳۹۳/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...